3186
Sök

2jz-gte

38 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#1
Tja, har en Supra Mk4 2JZ-GE. Vill byta till 2JZ-GTE men vet inte om hur det går till. Är det lagligt? Vad ska man tänka på ?  Tack smile

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 mars 2014
#2
Förstår jag dig rätt om du i nuvarande alltså har en Supra N/A, och vill byta ut motorn till en motor med turbo?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#3
Exakt wink

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 mars 2014
#4
Äntligen hittade jag en tråd som kanske passar in på ämnet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=149070

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

38 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#5
Tack för länken men hur går det med registreringen och hos bilprovningen ? Får man byta till ett kraftigare motor utan att ändra något annat?

Forummoderator
26 361 Inlägg
12 mars 2014
#6
Gevorg skrev:
Tack för länken men hur går det med registreringen och hos bilprovningen ? Får man byta till ett kraftigare motor utan att ändra något annat?

Mig veterligen får man inte det rakt av, nej.
Dock kanske det går att bygga om - beroende på vad du har för årsmodell på bilen - till ombyggd fordon, men då får du kolla med SFRO.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

32 Inlägg
12 mars 2014
#7
Gevorg skrev:
Tja, har en Supra Mk4 2JZ-GE. Vill byta till 2JZ-GTE men vet inte om hur det går till. Är det lagligt? Vad ska man tänka på ?  Tack smile

Det blir billigare i längden och köpa en TT direkt!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 mars 2014
#8
Ska de trimmas så kör på GE. en håller för braaaaa mkt effekt. På med eftermarknadssprut turbo och ett annat grenrör. Insug kan man modda dit från en GTE

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

38 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#9
Blir den laglig då ? Kan man regga den utan problem och köra igenom besiktningen ?

Hobbymekaniker
470 Inlägg
13 mars 2014
#10
Ring bilprovningen och fråga, då får du klara besked!

Jag skulle tippa att det blir så här du får göra:

Motor samt bromssytem från en Supra TT
Avgascertifieringsintyg för den motor som ska i (fås från Toyota och säger att motorn är "tillräckligt" ren för att få sitta i just din årsmodell, du får inte stoppa i en motor med sämre rening än den du har dvs.)
Intyg från auktoriserad Toyota verkstad gällande att avgasreningen är korrekt monterad (innefattar kolkanister, katalysator m.m.)
Papper som stödjer att din bil, med de ändringar du gjort, ska hålla för den högre effekten (bör Transportstyrelsen kunna få fram tycker jag?)

Regbesiktning.

Totalkostnad exkl delar kanske 4-5 000kr. Sen vad en motor och bromssystem kostar vet jag inte smile Dock kan komponentkontrollen vara klurig att få fram.. Det är inte alla som vill göra en sådan tyvärr.. Avgascertifierings intyget kan också vara besvärligt att få i tyvärr..

Alternativet är SFRO, då måste du byta bromssystemet, bakaxeln samt motor och låda. Sen är det SFRO besiktning, går du denna väg slipper du trokla med intygen från Toyota! Kostnad exkl delar 5-8000:- kanske.
Senast redigerat av Cassius (13 mars 2014)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/


Sök