Jag vill inte skriva ut firmans namn här då jag ännu inte fått upprättelse och inte vill hänga ut dem då de faktiskt försöker göra mig nöjd i slutändan.
I september förra året var jag till trimfirman för att uppgradera motorn på min V50 T5 till steg 1.
Bilen gick jättefint med originalprogramvara och uppvisade inga felkoder så jag såg inga problem att trimma den lite.
Firman i fråga provkörde bilen och kollade felkoder och såg inte heller något konstigt så vi bestämde oss för att köra.
Med programvaran i bilen tvekade bilen vid gaspådrag i låg och mellanregister men gick jättefint på toppvarv. Man såg tydligt på laddtrycket att något inte riktigt stod rätt till just låg/mellanregister. Laddtrycket svajade ganska rejält mellan 0.6-0.8 bar mellan 2-4k rpm för att sen gå upp till 1 bar jämt 4k+ och avta mot varvstopp som den ska. Bilen visade fortfarande ingen motorkod. Efter lite dividerande om vad som kunde vara fel så bestämde jag mig ändå för att jag skulle, betala och åka hem med bilen och felsöka själv. Dels var jag osäker på stiften i bilen, dels trodde jag nog att det skulle vara ett enkelt fel att fixa. Jag kände också stort förtroende för trimmaren i fråga, skulle jag inte fixa felet så kunde vi nog lösa det tillsammans på något sätt.
Jag har efter detta felsökt bilen i omgångar och även haft bilen inne hos en trimverkstad för felsökning men det är ingen som hittar felet. Stiften sotar så jag måste gå tillbaka till orignal för att bilen ska gå bra. Felsökningskostnaden kommer annars bli orimligt hög. Bilen visar fortfarande inga felkoder.
Nu har jag tagit upp kontakten med trimföretaget igen och förklarat situationen. Nu var tongångarna dock inte lika hövliga utan de kunde gå med på ett återköp av programvaran mot en summa för tiden de lagt ner på jobbet vilket är enligt dem 3 timmar. De menar på att de skulle krävt exakt samma sak om jag velat haft bilen programmerad till original redan direkt efter trimmet i september så här gör de ingen skillnad. De ger gärna goodwill men de vill inte bjuda på jobbet. De har haft liknande fall tidigare och brukar göra så när det blir såna här problem.
Mitt dilemma i det hela blir, varken jag eller trimföretaget kunde förutse att komponenter i bilen inte hänger med det högre effektuttaget. Jag ser inte att jag som kund kan stå helt utan ansvar, men jag har faktiskt gjort allt som står i min makt för att rätta till felet. Jag ser därför inte att jag som kund ska behöva stå för hela arbetet. Det handlar helt enkelt om ren och skär otur och då skulle i alla fall jag som företagare bjuda på detta och låta kunden åka hem med en bil i originalskick utan kostnad. Nu vägrar företaget i fråga återställa min bil utan att få betalt för jobbet.
Till saken hör att jag vet att exempelvis BSR erbjuder pengarna tillbaka om bilen inte går som kunden vill efter PPC-trim.
Det här är en hyffsat stor aktör på marknaden och jag tycker att de borde ge samma goodwill som BSR. Priset för jobbet är också i nivå med BSR.
Är jag helt ute och cyklar?
I september förra året var jag till trimfirman för att uppgradera motorn på min V50 T5 till steg 1.
Bilen gick jättefint med originalprogramvara och uppvisade inga felkoder så jag såg inga problem att trimma den lite.
Firman i fråga provkörde bilen och kollade felkoder och såg inte heller något konstigt så vi bestämde oss för att köra.
Med programvaran i bilen tvekade bilen vid gaspådrag i låg och mellanregister men gick jättefint på toppvarv. Man såg tydligt på laddtrycket att något inte riktigt stod rätt till just låg/mellanregister. Laddtrycket svajade ganska rejält mellan 0.6-0.8 bar mellan 2-4k rpm för att sen gå upp till 1 bar jämt 4k+ och avta mot varvstopp som den ska. Bilen visade fortfarande ingen motorkod. Efter lite dividerande om vad som kunde vara fel så bestämde jag mig ändå för att jag skulle, betala och åka hem med bilen och felsöka själv. Dels var jag osäker på stiften i bilen, dels trodde jag nog att det skulle vara ett enkelt fel att fixa. Jag kände också stort förtroende för trimmaren i fråga, skulle jag inte fixa felet så kunde vi nog lösa det tillsammans på något sätt.
Jag har efter detta felsökt bilen i omgångar och även haft bilen inne hos en trimverkstad för felsökning men det är ingen som hittar felet. Stiften sotar så jag måste gå tillbaka till orignal för att bilen ska gå bra. Felsökningskostnaden kommer annars bli orimligt hög. Bilen visar fortfarande inga felkoder.
Nu har jag tagit upp kontakten med trimföretaget igen och förklarat situationen. Nu var tongångarna dock inte lika hövliga utan de kunde gå med på ett återköp av programvaran mot en summa för tiden de lagt ner på jobbet vilket är enligt dem 3 timmar. De menar på att de skulle krävt exakt samma sak om jag velat haft bilen programmerad till original redan direkt efter trimmet i september så här gör de ingen skillnad. De ger gärna goodwill men de vill inte bjuda på jobbet. De har haft liknande fall tidigare och brukar göra så när det blir såna här problem.
Mitt dilemma i det hela blir, varken jag eller trimföretaget kunde förutse att komponenter i bilen inte hänger med det högre effektuttaget. Jag ser inte att jag som kund kan stå helt utan ansvar, men jag har faktiskt gjort allt som står i min makt för att rätta till felet. Jag ser därför inte att jag som kund ska behöva stå för hela arbetet. Det handlar helt enkelt om ren och skär otur och då skulle i alla fall jag som företagare bjuda på detta och låta kunden åka hem med en bil i originalskick utan kostnad. Nu vägrar företaget i fråga återställa min bil utan att få betalt för jobbet.
Till saken hör att jag vet att exempelvis BSR erbjuder pengarna tillbaka om bilen inte går som kunden vill efter PPC-trim.
Det här är en hyffsat stor aktör på marknaden och jag tycker att de borde ge samma goodwill som BSR. Priset för jobbet är också i nivå med BSR.
Är jag helt ute och cyklar?
0
0
0
0