Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....
Cykla på ettans växel i 25km/h och jämför mot att göra det samma på högsta växeln och klura lite på vad som blir jobbigast.
Tänk på att en motors livslängd inte är i mil utan i antal snurrade varv. Min Volvo D5 som varvar i regionen 1500rpm i 90km/h har alltså gått hälften så långt som en Dacia som varvar det dubbla. Ska du köpa bil och Dacian gått 12500mil så har en Volvomotor på 25000mil alltså "gått lika långt"
Men det är ju ett rätt litet problem, får man tag i en bil som varvar för lågt så kan man ju använda 3:an som hösta växel så är problemet löst
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Vad har det för betydelse? Det ända som kan tänkas ha betydelse är ju kolvhastigheten vid ett visst varvtal....
Ville bara kolla, känns fånigt med en bil som varavar 3000 i 90, det lär ju dra soppa.
Låter förjävligt med speciellt då dom bilar som har kass utväxling ofta är småbilar me lika kass ljudisolering. Vet inte va Lupon varvar men runt 2000 nånstans. Farsans Fox som är typ samma motor fast bensinare varvar över 3000 och är inge man njuter av på motorvägen.
ca 1450 rpm@90 knyck på Saaben Men så går det inte att köra lägre än 80 på högsta växeln om det inte är väldigt plan väg. Det går bra att köra 80 (ca 1280rpm) i ta mej fan bergsterräng, men så fort man går under det börjar det morra och protestera. Den gör 3000rpm@100km/h på fyran (6-växlad).
En bil på jobbet: Reanult Megane 1,6 105 hk bensin/etanol: Förutom att den startar jäkligt dåligt på etanol och drar mer än Saaben så varvar den makalösa 3000 rpm@100 km/h. Man tror konstant att man glömt lägga i femman.