2246
Sök

Någon skillnad med 2mm grövre krängningshämmare på Volvo 740?

531 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#1
Kan få tag på ett par krängningshämmare till min volvo 740, dock så e dom endast 2mm grövre jämfört med orginal (17-19mm bak och 19-21mm fram). Lär det märkas någon skillnad i väghållningen med denna setup? Skulle lite vilja minska understyrningen och krängningen lite. hmm


Evildan
21 maj 2014
#2
Ja det märks, om den grövre är mer vridstyv.

En grövre diameter gör inte en krängningshämmare per automatik mer vridstyv utan det är även materialet och härdningen som påverkar detta.

Likadant material och härdning, då är den styvare.

Annorlunda material och den kan vara mjukare.

531 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
Ja det märks, om den grövre är mer vridstyv.

En grövre diameter gör inte en krängningshämmare per automatik mer vridstyv utan det är även materialet och härdningen som påverkar detta.

Likadant material och härdning, då är den styvare.

Annorlunda material och den kan vara mjukare.

Okej, den som e 21mm är från en 740 med b230ft så den borde kanske löna sig att hämta hem då tongue
Tack för svar smile


Evildan
21 maj 2014
#4
volvoglracing skrev:
Evildan skrev:
Ja det märks, om den grövre är mer vridstyv.

En grövre diameter gör inte en krängningshämmare per automatik mer vridstyv utan det är även materialet och härdningen som påverkar detta.

Likadant material och härdning, då är den styvare.

Annorlunda material och den kan vara mjukare.

Okej, den som e 21mm är från en 740 med b230ft så den borde kanske löna sig att hämta hem då tongue
Tack för svar smile

Turbon har åtminstone på 200-serien haft grövre krängningshämmare, så det lönar sig säkert.

Tänk på att du kanske måste byta gummina då den är grövre.

531 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
volvoglracing skrev:
Evildan skrev:
Ja det märks, om den grövre är mer vridstyv.

En grövre diameter gör inte en krängningshämmare per automatik mer vridstyv utan det är även materialet och härdningen som påverkar detta.

Likadant material och härdning, då är den styvare.

Annorlunda material och den kan vara mjukare.

Okej, den som e 21mm är från en 740 med b230ft så den borde kanske löna sig att hämta hem då tongue
Tack för svar smile

Turbon har åtminstone på 200-serien haft grövre krängningshämmare, så det lönar sig säkert.

Tänk på att du kanske måste byta gummina då den är grövre.

Gummina tänkte jag inte på men det fixar nog sig också smile


Skåning
739 Inlägg
21 maj 2014
#6
Volvo 940 SE finns med 23-millimeters krängare fram vill jag minnas.
Om man vill ha tag i ännu grövre.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

531 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
#7
Ibanezman skrev:
Volvo 940 SE finns med 23-millimeters krängare fram vill jag minnas.
Om man vill ha tag i ännu grövre.

Ååå, nice ska kolla vad som finns på skroten smile
Desto grövre desto bättre lol


huh?
10 427 Inlägg
26 maj 2014
#8
Jag har uppgraderat på båda mina 740s.

Här är ett inlägg från min projekttråd för GLTn:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.

Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt.
Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback  från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen tongue ).


531 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#9
steifan skrev:
Jag har uppgraderat på båda mina 740s.

Här är ett inlägg från min projekttråd för GLTn:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.

Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt.
Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback  från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen tongue ).

Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på. smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
27 maj 2014
#10
Ibanezman skrev:
Volvo 940 SE finns med 23-millimeters krängare fram vill jag minnas.
Om man vill ha tag i ännu grövre.

Tidiga 960 har ofta 24mm främre krängare, har en sån i min 740

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
27 maj 2014
#11
Volvo_Mannen skrev:
Ibanezman skrev:
Volvo 940 SE finns med 23-millimeters krängare fram vill jag minnas.
Om man vill ha tag i ännu grövre.

Tidiga 960 har ofta 24mm främre krängare, har en sån i min 740

Annars äre 24mm från australiska Whiteline eller 25 från amerikanska IPD som gäller.
Ev kanske någon mer tillverkare har något (malaysiska Ultra Racing?).


huh?
10 427 Inlägg
27 maj 2014
#12
volvoglracing skrev:
steifan skrev:
Jag har uppgraderat på båda mina 740s.

Här är ett inlägg från min projekttråd för GLTn:

steifan skrev:
Grovt uträknat på hur pass styvare bilens krängningshämmare har blivit/blir från de som var standardmonterade.
Baserat på denna: http://www.whiteline.com.au/docs/bulletins/010barup.pdf (från Australiska Whiteline som tillverkar krängningshämmare m.m)

Uppgradering 1:
Fram: 19mm - 23mm = 115% styvare
Bak: 16mm - 19mm = 99% styvare

Uppgradering 2 (kommande):
Fram: 23mm - 25mm = 40% styvare
Bak: 19mm - 25mm = 200% styvare

"Total" uppgradering:
Fram: 19mm - 25mm = 200% styvare än standardmonterade krängningshämmarna
Bak: 16mm - 25mm = 496% styvare än standardmonterade krängningshämmarna

På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.

Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt.
Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback  från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen tongue ).

Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på. smile

Prova att montera en åt gången och åk runt och "känn" lite på styrning, platthet i kurvor osv.
Märks ganska stor skillnad. Se även till att åtminstone skaffa polybussningar till stabilisatorstagen fram,
det tyckte jag gjorde mycket smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/416616_5bpu87.jpg


531 Inlägg
27 maj 2014
Trådstartare
#13
steifan skrev:
volvoglracing skrev:
steifan skrev:
Jag har uppgraderat på båda mina 740s.

Här är ett inlägg från min projekttråd för GLTn:


På GLEn jag hade tror jag det satt 19mm fram och 19mm bak, uppgraderade till en 23:a fram (från en 760, lite annorlunda utformning men passar rödblockare) och det tyckte jag var trevligt. Blir lite bättre styrkänsla, även om bilen förmodligen blev lite mer understyrd även om det kanske inte märktes så mycket.

Bytte nog till en 23:fram på GLTn från 19 och hade en 16mm bak och det var trevligt.
Bytte senare även från 16 till 19mm bak och det har jag för mig var en förvånansvärt trevlig uppgradering (får en flashback  från när jag rullade ur OKQ8 GDS-hallen tongue ).

Detta låter ju trevligt, fick tag i en 19mm dit bak och en 21mm dit fram ska bara lacka den som kommer där bak så får jag se när dem åker på. smile

Prova att montera en åt gången och åk runt och "känn" lite på styrning, platthet i kurvor osv.
Märks ganska stor skillnad. Se även till att åtminstone skaffa polybussningar till stabilisatorstagen fram,
det tyckte jag gjorde mycket smile

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 5bpu87.jpg

Det ska jag testa, tack! smile



Sök