3134
Sök

Köpråd dragbil

1 Inlägg
22 maj 2014
Trådstartare
Hej! Kör väldigt mycket och långa sträckor med hästsläp. Har BE-kort. Behöver nu byta Volvo V70. Krav på nya bilen:
*låg dieselförbrukning
* årsmodell inte äldre än 2010
*ska kunna dra lägst 2 ton dvs 2 stora häsar året runt, massa mil alltså bekväm både som dragbil o bilåkar-bil big_smile
*billig i drift - lite kända fel
*4WD

De jag tittar och funderar över är:
Subaru Forrester
Hundaiy (ngt nummer)
Ford Kuga
Volvo?

Budget max 300 000 - gärna mindre!
Tar tacksamt emot erfarenheter, tips och råd. När jag frågar hos bilhandlare behandlar dom mig som en korkad blondin. Volvon har varit bra men har nu gått långt över 30 tusen mil så reparationerna börjar komma. Och Volvoverksat´n här i stan har varit..... dåliga så Volvo ligger sist på listan. Har hört massa om fel på deras 4wd modell också. Tack snälla för hjälpen!!

762 Inlägg
22 maj 2014
Två bilar jag kan föreslå rakt av om du inte vill ha Volvo är Hyundai IX35 och Subaru Outback.

Min farbror äger en Hyundai IX35 med den stora dieseln och han är väldigt nöjd med den och enligt honom så ska det vara ett grymt bra bottendrag i motorn, så att dra släp med en sådan ska nog inte vara några problem. Frågan är bara om man får dra 2 ton.. Men det går ju att ta reda på. smile

Det stod i regbeviset att du får dra 2110 kg med BE kort. smile

Kan äventillägga att du kan få dubbla takluckor (i glas) på IX35 så att både fram- och baksäte har taklucka.
t.ex. denna. http://www.blocket.se/alvsborg/Hyundai_ … 15&w=2
Senast redigerat av Garagemuppen (22 maj 2014)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 maj 2014
Garagemuppen skrev:
Två bilar jag kan föreslå rakt av om du inte vill ha Volvo är Hyundai IX35 och Subaru Outback.

Min farbror äger en Hyundai IX35 med den stora dieseln och han är väldigt nöjd med den och enligt honom så ska det vara ett grymt bra bottendrag i motorn, så att dra släp med en sådan ska nog inte vara några problem. Frågan är bara om man får dra 2 ton.. Men det går ju att ta reda på. smile

Kan äventillägga att du kan få dubbla takluckor (i glas) på IX35 så att både fram- och baksäte har taklucka.

Hyundai IX35 MYO319
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Max släpvikt kg, obromsad: 750
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1360
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2110

Det är siffran jag har markerat i fet stil som gäller förutsatt att siffrorna under inte är lägre, bilen får alltså dra maximalt 1600kg med B+ eller högre och 1360kg med vanligt B-kort även om den sista siffran är 2110kg.
Senast redigerat av Rquired (22 maj 2014)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

762 Inlägg
22 maj 2014
Rquired skrev:
Garagemuppen skrev:

Hyundai IX35 MYO319
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1360
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2110

Det är siffran jag har markerat i fet stil som gäller förutsatt att siffrorna under inte är lägre, bilen får alltså dra maximalt 1600kg med B+ eller högre och 1360kg med vanligt B-kort även om den sista siffran är 2110kg.

Läste på fel rad, ursäkta mig. roll

347 Inlägg
25 maj 2014
kamda skrev:
Hej! Kör väldigt mycket och långa sträckor med hästsläp. Har BE-kort. Behöver nu byta Volvo V70. Krav på nya bilen:
*låg dieselförbrukning
* årsmodell inte äldre än 2010
*ska kunna dra lägst 2 ton dvs 2 stora häsar året runt, massa mil alltså bekväm både som dragbil o bilåkar-bil big_smile
*billig i drift - lite kända fel
*4WD

De jag tittar och funderar över är:
Subaru Forrester
Hundaiy (ngt nummer)
Ford Kuga
Volvo?

Budget max 300 000 - gärna mindre!
Tar tacksamt emot erfarenheter, tips och råd. När jag frågar hos bilhandlare behandlar dom mig som en korkad blondin. Volvon har varit bra men har nu gått långt över 30 tusen mil så reparationerna börjar komma. Och Volvoverksat´n här i stan har varit..... dåliga så Volvo ligger sist på listan. Har hört massa om fel på deras 4wd modell också. Tack snälla för hjälpen!!

Kolla in VW passat. Min CC -13 är fyrhjulsdriven/diesel och får dra 2ton. Blev väldigt förvånad när jag såg det i registreringsbeviset
För 300kkr kan du få en ny passat eller en nästan ny CC med min spec i den. Bytte från BMW 3-serie och är grymt nöjd med min

Data för CC säkert liknande på Passat:
Skattevikt, kg: 1660
Tjänstevikt, kg: 1668
Totalvikt, kg: 2190
Ursprunglig totalvikt, kg: 2190
Max släpvagnsvikt, kg: 2000
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1310
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2060
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 4235
Senast redigerat av davel (25 maj 2014)

6 635 Inlägg
25 maj 2014
Ford Kuga 2.0 TDCI Powershift: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1340
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2090

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Ku … =4&w=3

Ford Kuga 2.0 TDCI Manuell: Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1370
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2120
Edit: Max släpvagnsvikt, kg: 2100

http://www.blocket.se/jamtland/Ford_Kug … =4&w=3
Senast redigerat av Malheus (25 maj 2014)

De/Dem

1 938 Inlägg
25 maj 2014
Subaru XV från 2013, med 2.0 diesel drar 1540 på B-kort och 2290 med utökad körkortsbehörighet B.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 maj 2014
Bara för att bilarna får dra 2ton betyder inte att dom gör det bra.. Kan vara värt att tänka på.

Hade en bil tidigare som fick dra ~1800kg. Men den var värdelös som dragbil trots att jag bara körde med runt 1300kg bakom.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

15 Inlägg
25 maj 2014
Mazda cx-5 2.2d 4wd automat. 2 ton med be kort

Sök