2469
Sök

850r

19 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
Mod får gärna flytta tråd om den ligger fel!

Hej! Såg en 850 R på blocket som jag vart intresserad utav och som jag sen köpte (dock inte hämtat den ännu) Men efter lite goggling så har en äkta R 250 hk men denna är reggad på bara 225!?. I annonsen stod det äkta svensksåld R och en polare sa att en R har skinn och mockasäten och det har denna bil. Ringde nyss till han som sålde den och han sa att vissa R reggas med lägre hk. Så hur får jag verkligen reda på att det är en R och inte en t5?

498 Inlägg
20 juni 2014
Nu vet inte jag om jag är ute och cyklar?
Men om det sitter en automatlåda i bilen så har den mindre hästkrafter en manuell.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

19 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
SLG skrev:
Nu vet inte jag om jag är ute och cyklar?
Men om det sitter en automatlåda i bilen så har den mindre hästkrafter en manuell.

Ingen aning, men den jag köpt har manuell låda. Finns flera R på blocket som har 225 hk

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 juni 2014
Eller så är de som har 225 hästar inte R, utan ägarna TROR bara att det är det? Jag kan inget om Volvo, men T-Gul och T-Röd hade mig veterligen 250 kusar från fabrik, iaf de för den svenska marknaden. Kan tänka mig att italien-sålda R har färre hästar, men då oxå en mindre motor (strax under 2 liter)...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

19 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
dawwe skrev:
Eller så är de som har 225 hästar inte R, utan ägarna TROR bara att det är det? Jag kan inget om Volvo, men T-Gul och T-Röd hade mig veterligen 250 kusar från fabrik, iaf de för den svenska marknaden. Kan tänka mig att italien-sålda R har färre hästar, men då oxå en mindre motor (strax under 2 liter)...

Enligt polarn så har en äkta R en 2.3 liters motorn och det har den som jag köpt,och färgkoden ska vara 609 vilket det också är. Men märkligt att den är reggad på 225 hk. Får väl kolla närmare på den när jag hämtar den.

7 Inlägg
20 juni 2014
De svensksålda 850 R (T-röd) med stora motorn har 250hk som manuella och 240hk med automat, rätta mig om jag har fel. T-gulen har 240hk oberoende av växellåda. Många som importeras till svergie har den lilla 2.0L motorn på 211 häster, då är dom till 99% importerade från Italien. Ang att det står 225hk på vissa och 240/250hk på andra beror på att det är en overboost funktion som låter dig få 240/250hk under tror det är 8 sekunder, annars är de 225hk i en R också precis som en T5a. Varför vissa är registrerade med 225 och andra 240/250 kan jag tyvärr inte svara på.

265 Inlägg
20 juni 2014
Om det är en importbil kan det vara enkelt att besiktningsmannen som registrerade den i Sverige bara har skrivit in samma effekt som en T5. Men det är ju egentligen bara positivt ur en skatt-/försäkringssynpunkt.

1 587 Inlägg
20 juni 2014
Står nog samma sak på min 850, att det är 225 hk. Har för mig det handlade om nån försäkrings grejs tongue
En annan sak som du ska kolla upp, många 850R manuella är ombyggda till manuella men reggade som automatare, jag har sett flera såna på blocket.

19 Inlägg
20 juni 2014
Trådstartare
Okej! Tack för svaren! smile

234 Inlägg
20 juni 2014
En sak som är lätt att kolla men även lätt att fuska med är att titta på klisterlappen på insidan av tanklocket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/193/192929/192929-885ecadfd8af38db47230d34b96d070d.jpg

Mvh// Mattias

309 Inlägg
20 juni 2014
Åk till Volvo med regnr. Dom borde väl ha koll på sina bilar smile

192 Inlägg
20 juni 2014
Lundberg83 skrev:
Mod får gärna flytta tråd om den ligger fel!

Hej! Såg en 850 R på blocket som jag vart intresserad utav och som jag sen köpte (dock inte hämtat den ännu) Men efter lite goggling så har en äkta R 250 hk men denna är reggad på bara 225!?. I annonsen stod det äkta svensksåld R och en polare sa att en R har skinn och mockasäten och det har denna bil. Ringde nyss till han som sålde den och han sa att vissa R reggas med lägre hk. Så hur får jag verkligen reda på att det är en R och inte en t5?

volvo 850r fick en annan växellåda m59h om det är en manual. samt viscodiff. större turbo TD04HL-16T med rakt avgashus som bland annan sitter Original i v70 t5 med vinklat eller rakt avgashus beroende på årsmodell .samt större spridare. vit färgade. motorkoden för den här motorn b5234t4. 850r med automat lådan har precis samma som vanlig t5/t5r orangea spridare och 15G turbo. jag har sätt några stycken på blocket om att folk har skrivet att det en äkta R. då brukar jag kolla först att bilen har manual låda sen går jag in på fordonsfråga-transportstyrelsen och slå in reg Nummer och då ska det stå motoreffekt : 184kw. 184kw x 1.36 = 250.24 hk. men sen bror det på om ägaren till bilen har bytt motor eller ägaren innan.

Sök