alltså ni kan inte lita på och mäta med så lite e85 som är i dessa små teströr,någon har tjänat pengar på att sälja prylar som inte stämmer
![smile](img/smilies/smile.png)
här är hur man mäter rätt 1 gång för alla så det finns tillräckligt med bensin för att få en rätt och tydlig avläsning
100cl e85 och 50cl vatten mät sedan av skitningen i cl alltså 15cl skitning = 85, 25cl skitning = e75
köp tex en alcohalt mätglas på närmaste jäsbod dom har oftast fin 2cl gradering och rymmer ca 200-300cl
eller köp på biltema lite plastigare men man kan läsa skitningen då den syns väl ändå men är i 10cl gradering men det är ju inga problem och räkna ut ehalten ändå e85 = 1 o en 1/2 gradering skitning.
jag har testat dessa små skitrör ni kör med och det kan visa e97 när det är e85 sedan har jag mätt som jag gör och som blir rätt pga tydligare avläsning pga av mer bensin som skitas och då visar den rätt,har mätt mot ehalt sonder och dom visar samma med som jag får.
Testa själva och jämför
hadä gött.
ps för att kallas e85 för e halten ligga i spannet e80-e90 ca
och e75 är vinter bränsle och ligger i spannet e70-e80
att ni tror dom tjänar på och sälja e50 är skitsnack då det är dyrare för stationerna att ha e50 än tex e100
då e50 innehåler precis som det låter mer bensin som isig är dyrare..