t_one21 skrev:
DasAuto skrev:
t_one21 skrev:
Framför allt!: Se till att byta motoroljan samt filter var 1500 mil istället för det rekommenderade på 3000.
Det är det som löper störst risk att förstöra både motor och turbo.
Byt oljan oftare och se till att låta bilen stå lit e på tomgång innan du stänger av motorn om du gasat på lite extra, så kommer turbon ner i temperatur och risken att oljan börjar koksa minskar avsevärt
Stämmer väldigt bra. Min var longlife servad upp till ca 7000mil, fast den passerade aldrig 2000mil totalt. Nu servas den efter 1500mil. Så även TS borde följa dessa spelregler så kan han vara lugn
Jag lade dessutom in Oljetemp i färddatorn. Väntar alltid tills den nått ca 90c innan jag stänger av bilen.
90c brukar den ligga på när man kör normalt, kommer upp i ca 97 när man gasar på en del.
Räcker med VCDS för att få in olje temp där va?
Yep, iaf på min. Vet inte om A3 har samma färddator.
stemei.de finns det mesta på.
ursäkta för offtopic
Who Djaa bless no man curse