2762
Sök

Hur åtgärdar man för svagt halvljus? Mazda 323

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#1
Skrev en tråd för någon dag sedan, som blev låst pga rubriken, hoppas denna är godkänd...

Hursom, bilen gick inte igenom besiktning idag, pga halvljuset är för svagt.

Frågan är vad kan vara felet? Hur ska jag felsöka? spänning ut från batteriet är  ~12V.

141 Inlägg
30 november 2006
#2
Är det bara halvljuset som är svagt? Sitter rätt lampor i? har du något i bilen som drar mkt ström?

Bmw 325 e36 Turbo

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#3
Pastorn skrev:
Är det bara halvljuset som är svagt? Sitter rätt lampor i? har du något i bilen som drar mkt ström?
Yes box, bara halvljuset som är svagt, helljuset är kalas. Rätt lampor, ja, det är en lampa med dubbla glödtrådar, den är rätt..

Nix, inget speciellt som drar..

21 761 Inlägg
30 november 2006
#4
Kan även vara dåliga reflektorer eller glas.
Mätte du spänningen med motorn på? Då ska det vara ca 14-14,4V på batteriet.
Mät också hur stor skillnad det är i spänning mellan batteriet och själva lamporna.

Oj, nu var jag sen. Jaha, eftersom helljuset är bra så är det nog inte reflektorerna eller glaset.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2006)

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Kan även vara dåliga reflektorer eller glas.
Mätte du spänningen med motorn på? Då ska det vara ca 14-14,4V på batteriet.
Mät också hur stor skillnad det är i spänning mellan batteriet och själva lamporna.

Oj, nu var jag sen. Jaha, eftersom helljuset är bra så är det nog inte reflektorerna eller glaset.
Mätte när bilen var av, men säg att den inte kommer upp i 14, borde inte det då påverka helljuset med?

EDIT;

http://www.biltema.se/Archive/Product_images/35/Huge/35-525_h.jpg


                             Halv       Hel
Vänster - Topp        12,3      12
Vänster - Höger        5,4      12,1
Topp - Höger            6,9        0

Så såg spänningen ut när jag körde med Halv respektive Helljus, allt med motorn av
Senast redigerat av elteddo (30 november 2006)

1 Inlägg
30 november 2006
#6
Hej. Har du samma problem på bägge lamporna eller bara den ena? är det bara den ena kan det vara kabeln som har oxiderat inuti prova att dra en ny kabel direkt till relät. är det bägge två är det säkert relät eller jordpunkten till relät som är kass kolla detta så kommer du säkert få det att fungera.
mvh David

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#7
Svenfunkel skrev:
Hej. Har du samma problem på bägge lamporna eller bara den ena? är det bara den ena kan det vara kabeln som har oxiderat inuti prova att dra en ny kabel direkt till relät. är det bägge två är det säkert relät eller jordpunkten till relät som är kass kolla detta så kommer du säkert få det att fungera.
mvh David
Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...

66 Inlägg
30 november 2006
#8
Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...
Spänningen skall ju vara minst 12V till halvlyset också, gärna högre när motorn är igång.

Forum för Toyota Aygo / Peugeot 107 / Citroën C1: http://trillingbilarna.phpbb2.se

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#9
monkeyman skrev:
Det är båda lampor, så ska kolla det..

ingen som vet hur hög spänning halvlyset vill ha? kanske så att kablar förväxlades när kontakterna byttes...
Spänningen skall ju vara minst 12V till halvlyset också, gärna högre när motorn är igång.
Vilka är då de två stift som går till halvljus respektive helljus??

873 Inlägg
30 november 2006
#10
Helljuset kan ju vara "godkänt" även om halvljuset är för dåligt pga dåliga reflektorer.

Don't get mad, get even.

"Living My Life Sideways"
208 Inlägg
30 november 2006
#11
Kan säga att det oftast beror på att det är dålig jord.  leta upp jorden och jorda bättre . Min syrra hade just samma bil och då va det jorden som va problemet.  och när jorden är dålig så oxiderar det ofta även i kontakt anstlutningar så kolla igenom allt så slipper du framtida problem med,.  gör gärna rent alla och ta i lite batteri polfett kommer funka fint sen .


Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
30 november 2006
#12
Men Hallå !!
Konstigt du ska ju få 0 volt på en av kontakterna oavsett hel eller halv och som jag ser på bilden så är det väl topp höger
Har bilen halvljus automatic?
mest troligt är det spänningsfall/jordfel i halvljusautomaticen eller tändingslåset
testa först att sätta en ny + direkt till lampan och se om den lyser med full effekt
gå vidare sen och kolla om du hittar ev jordfel eller spänningfall vid automatiken


9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#13
rickard10735 skrev:
Men Hallå !!
Konstigt du ska ju få 0 volt på en av kontakterna oavsett hel eller halv och som jag ser på bilden så är det väl topp höger
Har bilen halvljus automatic?
mest troligt är det spänningsfall/jordfel i halvljusautomaticen eller tändingslåset
testa först att sätta en ny + direkt till lampan och se om den lyser med full effekt
gå vidare sen och kolla om du hittar ev jordfel eller spänningfall vid automatiken
Nix måste slå på halvljus, ananrs inget ljus alls...

Okej, så en + sladd från batteri till lampa, men vilket ben på lampan? Hur vet jag vad som är hel/halv/com?

2 655 Inlägg
30 november 2006
#14
Om du har kontakten mot magen så har du halvljus på höger, jord i mitten och helljus till vänster.

9 Inlägg
30 november 2006
Trådstartare
#15
Streckkoden skrev:
Om du har kontakten mot magen så har du halvljus på höger, jord i mitten och helljus till vänster.
mitten uppåt eller neråt? tongue

9 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
#16
Problemet är nu löst, kablarna var satta på fel...


Sök