3415
Sök

Få ut olja ur kylsystemet

558 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
Hur får man ut oljan på bästa sätt ur kylsystemet? funkar rengöringsmedlen bra som finns på tex mekonomen utan att förstöra motorn ?

det är så att kylaren har spruckit och det har hamnat lite olja i expansions kärlet. dock han jag väl upptäcka det i tid men fortfarande måste det lilla ut.  ska man rengöra med den gamla kylaren i eller med den nya så inte mer olja kommer in?

Tipsa på!

5 126 Inlägg
3 augusti 2014
Jag har tvättat flera kylsystem med vanligt maskindiskmedel, i tappa ur glykolvatten. Fyll rent vatten och i  med medlet, varmkör ordentligt med full värme. Sen tappa hela kylsystemet, i med rent vatten och varmkör. Upprepa sköljningen ett par gånger tills vattnet luktar rent och fyll sen med vatten och glykol.
Detta har funkat bra på mina bilar, dock bedömt efter hur det urtappade vattnet såg ut och att både värme och kylförmågan hos kylaren blev bättre.
Jag hade spolat systemet med nya kylaren för att inte riskera att mera olja hamnar i kylsystemet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
mb_pucken skrev:
Jag har tvättat flera kylsystem med vanligt maskindiskmedel, i tappa ur glykolvatten. Fyll rent vatten och i  med medlet, varmkör ordentligt med full värme. Sen tappa hela kylsystemet, i med rent vatten och varmkör. Upprepa sköljningen ett par gånger tills vattnet luktar rent och fyll sen med vatten och glykol.
Detta har funkat bra på mina bilar, dock bedömt efter hur det urtappade vattnet såg ut och att både värme och kylförmågan hos kylaren blev bättre.
Jag hade spolat systemet med nya kylaren för att inte riskera att mera olja hamnar i kylsystemet.

Har gjort på samma vis ^^

Fungerat bra även för min del. Har dock löst upp maskindisktabletten i ~1l varmt vatten i förväg. Men annars så

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
4 augusti 2014
sen är det bara tålamod..alla som kört 850 med turbo eller autmat har nog råkat ut för det där problemet smile

ett helvete att få rent skiten. 

tror nog jag höll på i en hel dag för att få ordning på skiten var fan klägg över allt
men som sagt.

bara spola och spola och varmköra och tömma om vart annat så ger det sig tillslut.

jag spolade först så jag inte såg någon olja längre sen började jag varmköra och tömma ur systemet

men endå så dök det upp lite olja efter någon månad men det sätter sig verkligen överallt.

jag hade problemet att när kylaren sprack drog jag hem bilen dagen efter började jag riva då var istort sätt kylaren tom på vatten... skiten hade såklart runnit ner i tråget =/  blev några oljebyten som tack för allt då oxå smile

Kör fort så hinner inget hända...

558 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Okej tackar så mycket för svaren! smile provar med en maskindisk tablett!  som tur är väl att oljan borde ju stanna i expansionskärlet om det skulle släppa mer senare då det flyter ovanpå vattnet?

Har inget vatten i oljan som tur är men kommer göra oljebyte i motorn och lådan ändå.

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
mercaa skrev:
Okej tackar så mycket för svaren! smile provar med en maskindisk tablett!  som tur är väl att oljan borde ju stanna i expansionskärlet om det skulle släppa mer senare då det flyter ovanpå vattnet?

Har inget vatten i oljan som tur är men kommer göra oljebyte i motorn och lådan ändå.

Att den tar sig till expansionskärlet kan man inte vara säker på tyvärr

736 Inlägg
4 augusti 2014
Vet inte om jag skulle köra med maskindiskmedel i en aluminiummotor dock, det brukar ju oxidera som fan om man lägger aluminium i diskmaskinen :S

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
frasse4 skrev:
Vet inte om jag skulle köra med maskindiskmedel i en aluminiummotor dock, det brukar ju oxidera som fan om man lägger aluminium i diskmaskinen :S

Fungerar hur bra som helst. Vi pratar om 1 maskindisktablett i ett gäng liter vatten, under tiden du varmkör den för att sen skölja rent med vatten. Så jodå, det fungerar kanon.
Senast redigerat av it_mutt (4 augusti 2014)

736 Inlägg
4 augusti 2014
it_mutt skrev:
frasse4 skrev:

Fungerar hur bra som helst. Vi pratar om 1 maskindisktablett i ett gäng liter vatten, under tiden du varmkör den för att sen skölja rent med vatten. Så jodå, det fungerar kanon.

Jodå det funkar säkert fint att lösa smuts, men risken är ju att du oxiderar insidan av kylkanalerna vilket på sikt kan ge fällning i vattnet samt sämre värmeledningsförmåga. Tänk efter en diskmaskin är också ca 10 liter varmt vatten och en tablett diskmedel som får verka på metallen i 15 min...

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
frasse4 skrev:
it_mutt skrev:
frasse4 skrev:

Jodå det funkar säkert fint att lösa smuts, men risken är ju att du oxiderar insidan av kylkanalerna vilket på sikt kan ge fällning i vattnet samt sämre värmeledningsförmåga. Tänk efter en diskmaskin är också ca 10 liter varmt vatten och en tablett diskmedel som får verka på metallen i 15 min...

Ok, jag har gjort det på ett tiotal bilar, den "äldsta" för snart 10 år sedan. Den fungerar ypperligt fortfarande. Jag vet på detta säkerligen ett tjugotal personer till som gjort det, och det fungerar även ypperligt för dessa.

Vi pratar om maskindiskmedel i systemet under säg 30 minuter, inget som ska stå i dagar. Varmkör, låt svalna av lite, tappa ut, i med rent vatten, varmkör, tappa ut. Upprepa om det behövs, avsluta med en extra sköljning med rent vatten.

Som sagt, igen, det fungerar alldeles ypperligt.

Risken är att du dör imorgon om du går ut, stannar du inne imorgon enkom av den anledningen?

736 Inlägg
4 augusti 2014
it_mutt skrev:
frasse4 skrev:
it_mutt skrev:

Ok, jag har gjort det på ett tiotal bilar, den "äldsta" för snart 10 år sedan. Den fungerar ypperligt fortfarande. Jag vet på detta säkerligen ett tjugotal personer till som gjort det, och det fungerar även ypperligt för dessa.

Vi pratar om maskindiskmedel i systemet under säg 30 minuter, inget som ska stå i dagar. Varmkör, låt svalna av lite, tappa ut, i med rent vatten, varmkör, tappa ut. Upprepa om det behövs, avsluta med en extra sköljning med rent vatten.

Risken är att du dör imorgon om du går ut, stannar du inne imorgon enkom av den anledningen?

Jag tror nog mitt budskap gick fram utan att jag kontrar med en ickerelevant liknelse

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
frasse4 skrev:
it_mutt skrev:
frasse4 skrev:

Jag tror nog mitt budskap gick fram utan att jag kontrar med en ickerelevant liknelse

Ja, fast jag vet inte om du käftar emot av erfarenhet, att du vet folk som har haft problem med det, eller bara för att du "suttit och tänkt".

Med tanke på ditt första inlägg verkar det vara det sistnämnda, och det väger inte så tungt vs erfarenhet.

Så, du öppnade uppenbarligen med ett ickerelevant inlägg (Då det är baserat på "jag har suttit och tänkt lite..." ).

För övrigt var det ingen liknelse alls.

1 020 Inlägg
4 augusti 2014
Att maskindisktablett fräter på alu är inget nytt.
Men vad jag vet så bör man bara inte dra upp den i 90 grader utan ut med termostat o rent vatten o köra runt ett tag.
Man ska skölja noga o va säker på glykolen är borta.
Jag har använt tvättmedel för metall vet ej namnet på det .
Hade varit skoj o se hur en maskindisktvättad motor ser ut efter ett tag om det hunnit ta skada eller inte.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Avstängd
10 388 Inlägg
4 augusti 2014
andreas1 skrev:
Att maskindisktablett fräter på alu är inget nytt.
Men vad jag vet så bör man bara inte dra upp den i 90 grader utan ut med termostat o rent vatten o köra runt ett tag.
Man ska skölja noga o va säker på glykolen är borta.
Jag har använt tvättmedel för metall vet ej namnet på det .
Hade varit skoj o se hur en maskindisktvättad motor ser ut efter ett tag om det hunnit ta skada eller inte.

Bytte toppen på samma bil som jag körde det i för 10 år sen, för ett tag sedan. Såg ut som "vilken annan" som helst. Inga spår av det där. På just den bilen kördes dessutom ett "gäng" omgångar för att få ut all olja. Iofs inget jag tog några bilder på då det "bara var ett toppbyte"

Men absolut, ta bort termostatet gör ju att du inte behöver köra den till 90c givetvis. Och som sagt, att köra igenom två sköljningar efteråt är inte heller annat än att rekommendera.

Vill man vara -helt- på säkra sidan, finns det faktiskt maskindiskmedel för just aluminium. I mitt tycke onödigt, men, det finns.

- - Edit - -

Ska väl tillägga att jag inte motsäger mig aluminium som under längre tid blir utsatt för maskindiskande tar skada, men, det jag motsätter mig är att det snudd på skulle förstöra motorn, som det antyds i tråden

558 Inlägg
4 augusti 2014
Trådstartare
Ja nu vart man väl lite orolig om man verkligen ska använda sig av maskinmedel. men innehåller inte kylarrengöring från mekonomen som dom säljer frätande ämnen också ? (kanske snällare mot alu)

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
mercaa skrev:
Ja nu vart man väl lite orolig om man verkligen ska använda sig av maskinmedel. men innehåller inte kylarrengöring från mekonomen som dom säljer frätande ämnen också ? (kanske snällare mot alu)

Nej, du kan ju givetvis göra som "tänkaren" tyckte tidigare och låta bli.

Jag hävdar, å det mest bestämda, fortfarande, att motorn inte kommer ta skada av det.

För egen del ger jag upp tråden, jag har sagt mitt, sen hur du väljer att göra, ptja, det är givetvis upp till dig.
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2014)

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
Vad är det för bil? Ärligt talat så finns det motorer som är absurt känsliga i kylkanalerna, framförallt för att de är underdimensionerade. Jag skulle inte så lättvindigt ge råd om liknande operation om jag inte visste vilken motor det handlade om.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
caromania skrev:
Vad är det för bil? Ärligt talat så finns det motorer som är absurt känsliga i kylkanalerna, framförallt för att de är underdimensionerade. Jag skulle inte så lättvindigt ge råd om liknande operation om jag inte visste vilken motor det handlade om.

Fast, nu var det ju inte du som gjorde det heller wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
it_mutt skrev:
caromania skrev:

Fast, nu var det ju inte du som gjorde det heller wink

Nej det var ju inte det. Kanske leder tråden till att folk tänker sig för innan de följer kloka råd från de som med påstådd erfarenhet borde veta bättre och som inte tänker betala för eventuella skador andra bilägare drabbas av? wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
Alla kylarrengöringsprodukter jag sett är ju mer eller mindre frätande och det står ju alltid att man ska skölja minst två gånger efteråt.
Jag har testat olika produkter (dock inte mot olja) och varit klart nöjd med resultatet och aldrig sett några skadeverkningar.
Tror helt enkelt inte på att en så kort tid kan ställa till något, om du åker i veckor så kommer det ju till slut att ge problem men annars håller jag det för osannolikt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök