3378
Sök

Få ut olja ur kylsystemet

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#21
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Vad är det för bil? Ärligt talat så finns det motorer som är absurt känsliga i kylkanalerna, framförallt för att de är underdimensionerade. Jag skulle inte så lättvindigt ge råd om liknande operation om jag inte visste vilken motor det handlade om.

Fast, nu var det ju inte du som gjorde det heller wink

Nej det var ju inte det. Kanske leder tråden till att folk tänker sig för innan de följer kloka råd från de som med påstådd erfarenhet borde veta bättre och som inte tänker betala för eventuella skador andra bilägare drabbas av? wink

Ja jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag vet ett, totalt, 50-tal motorer som fått den behandlingen utan problem. Det utöver de ändlösa mängder med trådar som finns om det på nätet.

Som även påpekat tidigare handlar det om en eller två genomsköljningar. Det fungerar inte heller så att det som i en diskmaskin ligger en droppe (givetvis många i en diskmaskin) på en övrigt torr och varm yta, utan om ett slutet, konstant blött system.

Med andra ord; det ingen skulle kunna ge några råd alls på nätet, för tänk om det händer något. Forum blir mao överflödiga. Ska vi avregga oss på studs? Friskrivningen ter sig helt enkelt naturlig och outtalad.

Precis som RD_87 påpekar gällande "andra medel", och som även jag påpekat, handlar det inte om att köra runt med det i systemet i dagar eller veckor, utan om att varmköra, tappa ut, skölja igenom med rent vatten, är man sen nöjd; skölj igenom med rent vatten en gång till, annars kör en behandling till.

Aluminium ärgar av glykol också över tid, ska vi sluta använda det också?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
#22
it_mutt skrev:
caromania skrev:
it_mutt skrev:

Fast, nu var det ju inte du som gjorde det heller wink

Nej det var ju inte det. Kanske leder tråden till att folk tänker sig för innan de följer kloka råd från de som med påstådd erfarenhet borde veta bättre och som inte tänker betala för eventuella skador andra bilägare drabbas av? wink

Ja jag har sagt det förr och jag säger det igen; jag vet ett, totalt, 50-tal motorer som fått den behandlingen utan problem. Det utöver de ändlösa mängder med trådar som finns om det på nätet.

Som även påpekat tidigare handlar det om en eller två genomsköljningar. Det fungerar inte heller så att det som i en diskmaskin ligger en droppe (givetvis många i en diskmaskin) på en övrigt torr och varm yta, utan om ett slutet, konstant blött system.

Med andra ord; det ingen skulle kunna ge några råd alls på nätet, för tänk om det händer något. Forum blir mao överflödiga. Ska vi avregga oss på studs? Friskrivningen ter sig helt enkelt naturlig och outtalad.

Precis som RD_87 påpekar gällande "andra medel", och som även jag påpekat, handlar det inte om att köra runt med det i systemet i dagar eller veckor, utan om att varmköra, tappa ut, skölja igenom med rent vatten, är man sen nöjd; skölj igenom med rent vatten en gång till, annars kör en behandling till.

Aluminium ärgar av glykol också över tid, ska vi sluta använda det också?

Den sista meningen visar bara hur lite koll du egentligen har genom att generalisera så. Utan att veta vilken bil det rör sig om så är det vansinne att rekommendera något dylikt i kylsystemet. Att sedan det finns 50.000 personer som gjort så i 5000 olika bilmodeller spelar ingen roll.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#23
caromania skrev:
Den sista meningen visar bara hur lite koll du egentligen har genom att generalisera så. Utan att veta vilken bil det rör sig om så är det vansinne att rekommendera något dylikt i kylsystemet. Att sedan det finns 50.000 personer som gjort så i 5000 olika bilmodeller spelar ingen roll.

Ja, jag är helt vansinnig, och jag generaliserar. Vilket du då inte gör. Du ger alltid råd och tar med alla möjligheter och lägger in dessa som exkluderande klausuler i dina svar. Givetvis.

Men, läskunnig är du iaf inte. Jag skrev redan i mitt -första- inlägg, att det "fungerat bra även för min del". Och då du uppenbarligen har lite problem med läsförståelse, så ska jag förklara det hela för dig; Det innebär att min erfarenhet (baserat på egna upplevelser och utifrån vad som skett i min direkta närhet) är detta en fungerande metod.

Det säger däremot -inte-, vilket du tycks ha fått för dig; "Detta fungerar bra i alla motorer, under alla omständigheter och det finns inte ens en mikroskopisk chans att det skulle ställa till det i någon motor alls i världen".

Att jag sen anser att det inte kommer påverka någon motor, då det handlar om en väldigt låg koncentration, i konstant väta, som sedan sköljs bort utan att ha legat i små mängder på varma torra ytor, det är en helt annan femma.

Så ja, jag är -helt- vansinnig. Men, att du tycker det, bryr jag mig faktiskt väldigt lite om.



Men, för TS:s skull, hur skulle det vara om du kom med något faktiskt förslag till lösning på TS fråga? För det har du då inte pressat ur dig. Inte heller har du, precis som "tänkaren" kommit med något konkret i stil med "Vi gjorde detta på en XXXXXXXXX-motor för fem år sen, den är skrot idag".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 augusti 2014
#24
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Den sista meningen visar bara hur lite koll du egentligen har genom att generalisera så. Utan att veta vilken bil det rör sig om så är det vansinne att rekommendera något dylikt i kylsystemet. Att sedan det finns 50.000 personer som gjort så i 5000 olika bilmodeller spelar ingen roll.

Ja, jag är helt vansinnig, och jag generaliserar. Vilket du då inte gör. Du ger alltid råd och tar med alla möjligheter och lägger in dessa som exkluderande klausuler i dina svar. Givetvis.

Men, läskunnig är du iaf inte. Jag skrev redan i mitt -första- inlägg, att det "fungerat bra även för min del". Och då du uppenbarligen har lite problem med läsförståelse, så ska jag förklara det hela för dig; Det innebär att min erfarenhet (baserat på egna upplevelser och utifrån vad som skett i min direkta närhet) är detta en fungerande metod.

Det säger däremot -inte-, vilket du tycks ha fått för dig; "Detta fungerar bra i alla motorer, under alla omständigheter och det finns inte ens en mikroskopisk chans att det skulle ställa till det i någon motor alls i världen".

Att jag sen anser att det inte kommer påverka någon motor, då det handlar om en väldigt låg koncentration, i konstant väta, som sedan sköljs bort utan att ha legat i små mängder på varma torra ytor, det är en helt annan femma.

Så ja, jag är -helt- vansinnig. Men, att du tycker det, bryr jag mig faktiskt väldigt lite om.



Men, för TS:s skull, hur skulle det vara om du kom med något faktiskt förslag till lösning på TS fråga? För det har du då inte pressat ur dig. Inte heller har du, precis som "tänkaren" kommit med något konkret i stil med "Vi gjorde detta på en XXXXXXXXX-motor för fem år sen, den är skrot idag".

Dina långa, ganska illa formulerade svar innehållandes en hel del oegentligheter och påhopp påverkar inte mig och förhoppningsvis heller inte andra som ibland kommit i vägen.

Nu lämnar vi det därhän tycker jag med önskemålet om att du inte ska skriva ytterligare ett otrevligt offtopicinlägg som jag ändå inte tänker bemöta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
10 388 Inlägg
5 augusti 2014
#25
caromania skrev:
it_mutt skrev:
caromania skrev:
Den sista meningen visar bara hur lite koll du egentligen har genom att generalisera så. Utan att veta vilken bil det rör sig om så är det vansinne att rekommendera något dylikt i kylsystemet. Att sedan det finns 50.000 personer som gjort så i 5000 olika bilmodeller spelar ingen roll.

Ja, jag är helt vansinnig, och jag generaliserar. Vilket du då inte gör. Du ger alltid råd och tar med alla möjligheter och lägger in dessa som exkluderande klausuler i dina svar. Givetvis.

Men, läskunnig är du iaf inte. Jag skrev redan i mitt -första- inlägg, att det "fungerat bra även för min del". Och då du uppenbarligen har lite problem med läsförståelse, så ska jag förklara det hela för dig; Det innebär att min erfarenhet (baserat på egna upplevelser och utifrån vad som skett i min direkta närhet) är detta en fungerande metod.

Det säger däremot -inte-, vilket du tycks ha fått för dig; "Detta fungerar bra i alla motorer, under alla omständigheter och det finns inte ens en mikroskopisk chans att det skulle ställa till det i någon motor alls i världen".

Att jag sen anser att det inte kommer påverka någon motor, då det handlar om en väldigt låg koncentration, i konstant väta, som sedan sköljs bort utan att ha legat i små mängder på varma torra ytor, det är en helt annan femma.

Så ja, jag är -helt- vansinnig. Men, att du tycker det, bryr jag mig faktiskt väldigt lite om.



Men, för TS:s skull, hur skulle det vara om du kom med något faktiskt förslag till lösning på TS fråga? För det har du då inte pressat ur dig. Inte heller har du, precis som "tänkaren" kommit med något konkret i stil med "Vi gjorde detta på en XXXXXXXXX-motor för fem år sen, den är skrot idag".

Dina långa, ganska illa formulerade svar innehållandes en hel del oegentligheter och påhopp påverkar inte mig och förhoppningsvis heller inte andra som ibland kommit i vägen.

Nu lämnar vi det därhän tycker jag med önskemålet om att du inte ska skriva ytterligare ett otrevligt offtopicinlägg som jag ändå inte tänker bemöta.

Till skillnad från dina inlägg i tråden som bidragit till en lösning på TS:s problem menar du?
Att du inte behärskar att läsa vad jag faktiskt skriver, och notera vad jag inte skriver, är inget jag kan göra något åt, det ligger helt och hållet hos dig. Att sen säga att det finns oegentligheter, utan att peka på dessa, och hänvisa till hård fakta, är ju också väldigt sakligt och ordentligt av dig.

Gällande dåliga formuleringar så ska du nog inte, med tanke på dina meningar, uttala dig alls.

Over and out
Senast redigerat av it_mutt (5 augusti 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 126 Inlägg
5 augusti 2014
#26
Min mormor har kört sina alukastruller i diskmaskinen i många år och dom är ännu täta och fina. Fast vad vet jag..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

558 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#27
Är det normalt med sågningar i en ny volvo kylare ..... ?  min gamla har inga sådana kap spår.. tongue

Ska man gå tillbaka med skiten eller

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-c74bca04ca4dd39a975d9d2c44835486.jpg


558 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#28
https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-8ada2402563ec86c565c4244b3a40f60.jpg

både på över och undersidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/143/142316/142316-fd2f4b4143a31b7e667c1fa9e0754e2d.jpg
Senast redigerat av mercaa (5 augusti 2014)


Evildan
5 augusti 2014
#29
Jag hade avstått maskindiskmedel i kylarvätskan även för en väldigt kort tid.
Varför?
Det finns givare som kan ta skada av det likaså vattenpumpsglidlagringen och eventuellt andra förekommande detaljer.
Förutom de andra anledningarna som tidigare nämnts som orsak till varför det inte är att rekommendera.

När jag har rengjort ett kylsystem har jag demonterat kylaranslutningar och tömt systemet på vätska för att sedan använda en vanlig trädgårdsslang för att genomspola systemet.
När utkommande vatten börjat se någorlunda ut som vatten har jag monterat anslutningarna och fyllt på vatten och kylarrensning, kört motorn varm för att låta den kallna lite för att sedan återigen tömma systemet genom lossning utav slangarna.
Skölj och upprepa tills du är nöjd.
Givetvis utförs ett sådant här arbete på mekplats med oljeavskiljare eller en lagom stor bytta under.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 augusti 2014
#31

Håller med, haft ett gäng Volvo & skruvat på ännu fler & aldrig sett något sådant. Gavlarna har ju som uppgift att stabilisera kylaren så den där skulle jag vilja kalla skrot.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Trafikledare
563 Inlägg
5 augusti 2014
#32
RD_87 skrev:

Håller med, haft ett gäng Volvo & skruvat på ännu fler & aldrig sett något sådant. Gavlarna har ju som uppgift att stabilisera kylaren så den där skulle jag vilja kalla skrot.

Tyvärr ser kylarna ut så nu förtiden, eller det var ett par år sedan jag köpte en ny kyl till en bil jag hade, packade upp den i butiken och det var sågat både i botten och nederkant. Skickade tillbaka den till leveratören, men fick en som såg precis likadan ut. Fick sedan förklaringen från Nissens att det ska minska risken för att kylaren spricker vid vibrationer.

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

558 Inlägg
5 augusti 2014
Trådstartare
#33
Det känns ju iaf förjävligt att man köper en ny kylare som sedan ska vara uppsnittad sådär fult.. men får ringa och höra med volvo om det verkligen ska vara så. 

Men känns ju skumt att dom måste börja att snitta i kylare för att dom spricker ?



Sök