3808
Sök

Xenon helljus slocknar efter 5-7 sekunder v70n -04

219 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag installerade nyss xenon till mina helljus på v70in och fick ett problem. Höger sida fungerar klockrent, lyser starkt och fint. Men vänstersidan startar några sekunder och lyser svagare än höger sen slocknar det efter 5-7 sekunder. Jag skulle behöva hjälp att felsöka... Kan det vara att den får för lite ström?

Mvh Lindqvist

1 749 Inlägg
20 september 2014
#2
Testa byt sida på ballasterna för att utesluta fel på den, sen gör du lika med lampan.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

735 Inlägg
20 september 2014
#3
Låter som klena kablar, alltså för lite ström smile
Kopplat med reläsats eller rakt på bilens originalkontakter?


219 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#4
patrikke skrev:
Testa byt sida på ballasterna för att utesluta fel på den, sen gör du lika med lampan.

xeno95 skrev:
Låter som klena kablar, alltså för lite ström smile
Kopplat med reläsats eller rakt på bilens originalkontakter?

Testade att flytta ballasten och det blev samma sak på andra sidan. Då måste det vara fel på ballasten? Har kopplat till orginal kablarna..

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
20 september 2014
#5
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

219 Inlägg
20 september 2014
Trådstartare
#6
Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#7
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

4 824 Inlägg
21 september 2014
#8
Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

219 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#9
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:
Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#10
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Berryda skrev:

Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:
Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).

Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).

219 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#11
Jag
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.

Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.

Christian S skrev:

finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.

Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord?
Är helt nybörjare när det gäller el roll

Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).

Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).

Räcker bara denna? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … jus-42600/
Eller
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv … are-42602/

Mvh Lindqvist

3 860 Inlägg
21 september 2014
#12
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#13
spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.



Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile
Senast redigerat av Mervolic (21 september 2014)

219 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#14
Mervolic skrev:
spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.



Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile

Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?
Senast redigerat av Berryda (21 september 2014)

Mvh Lindqvist

3 860 Inlägg
21 september 2014
#15
Mervolic skrev:
spokenratt skrev:
Inte hört talas om att detta ska behövas på Volvon?! Brukar det vara så när man monterar xenon i helljusena?

35W xenon brukar gå bra men 55W eller starkare, då brukar det rekommenderas att man använder relä.



Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna. smile

Ofan?!

Bra att veta! Aldig hört det innan!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#16
Berryda skrev:
Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?

Den billigare bör funka också smile

Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.

Såhär brukar det vara:

#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt)
#87 går till lamporna
#86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus)
#85 till jord (alternativt original minus från helljus)

219 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#17
Mervolic skrev:
Berryda skrev:
Jag köpte den billigare lol Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar smile

Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?

Den billigare bör funka också smile

Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.

Såhär brukar det vara:

#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt)
#87 går till lamporna
#86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus)
#85 till jord (alternativt original minus från helljus)

Skulle jag köpt 2 stycken? Hur kopplar men 87 (blå) till båda? Är bara 1 sladd.. Men tack för förklaringen, förstår mer nu smile

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#18
En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.

219 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#19
Mervolic skrev:
En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.

Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida?
Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036

Återkommer imorgon med resultat smile Tack för all hjälp.
Senast redigerat av Berryda (21 september 2014)

Mvh Lindqvist

Yawn...
3 151 Inlägg
21 september 2014
#20
Berryda skrev:
Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida?
Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036

Återkommer imorgon med resultat smile Tack för all hjälp.

Det räcker med en sida för helljusets plus och minus.

Skarvklämmor funkar ett tag i alla fall, vissa verkar hålla längre än andra.

Lycka till. smile


Sök