Tjenare! Jag installerade nyss xenon till mina helljus på v70in och fick ett problem. Höger sida fungerar klockrent, lyser starkt och fint. Men vänstersidan startar några sekunder och lyser svagare än höger sen slocknar det efter 5-7 sekunder. Jag skulle behöva hjälp att felsöka... Kan det vara att den får för lite ström?
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.
Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
Prova med bara en ballast inkopplad åt gången, kan vara att den får för lite kräm när båda är inkopplade samtidigt. Lösningen till problemet är att montera med relä, och grövre kablar.
Måste dom dras från batteriet ? Sitter i skuffen.
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
Christian S skrev:
Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.
Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord? Är helt nybörjare när det gäller el
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
Christian S skrev:
Mervolic skrev:
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.
Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord? Är helt nybörjare när det gäller el
Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).
Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).
Det borde finnas en kopplingsplint någonstans framme i motorrummet, oavsett vart batteriet sitter. Generatorn sitter ju i motorrummet också.
Christian S skrev:
finns vid säkringsdosan vid vänster fräderbenstorn.
Ska jag dra större kablar till båda lamporna? Skulle ni kunna förklara vad en relä är för något? Samt är - jord? Är helt nybörjare när det gäller el
Ja, grövre kablar ger högre kapacitet. Ett relä är enkelt förklarat en strömbrytare, som känner av om det går någon ström genom originalkablaget. När du aktiverar helljuset går ström genom originalkablaget känner reläet av detta och aktiverar extrakablaget (de grövre kablarna, som går till xenonet).
Finns att köpa reläkabelsatser på de flesta ställen som säljer biltillbehör. Du bör ha ett relä som klarar i alla fall 30A i strömstyrka. Tänk på att säkringen ska alltid vara lägre än vad resterande komponenter tål, eftersom man vill att säkringen ska gå sönder innan någon annan del gör det (kablar som är avsedda för lägre ström kan även bli varma och orsaka bränder).
Jag skulle ha valt den sista, var så liten prisskillnad att det knappt är värt att nämna.
Jag köpte den billigare Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar
Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?
Jag köpte den billigare Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar
Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?
Den billigare bör funka också
Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.
Såhär brukar det vara:
#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt) #87 går till lamporna #86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus) #85 till jord (alternativt original minus från helljus)
Jag köpte den billigare Det var den dom rekommenderade till mig haha.. Men den borde fungera? Testar det imorgon, är inte sugen att hålla på när det regnar
Edit: Jag skulle behöva hjälp med detta alltså.. Ungefär vart grön och blåa sladden ska? Ska svarta och röda till batteriet eller lampan?
Den billigare bör funka också
Lite svårt att se på den bilden, men du har ett kopplingsschema på reläet.
Såhär brukar det vara:
#30 till plusmatning (där ska det även sitta en säkring så nära pluspolen som möjligt) #87 går till lamporna #86 till styrström (alltså original plusmatning från helljus) #85 till jord (alternativt original minus från helljus)
Skulle jag köpt 2 stycken? Hur kopplar men 87 (blå) till båda? Är bara 1 sladd.. Men tack för förklaringen, förstår mer nu
En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.
En bör räcka. Märkligt att det bara är en sladd, trodde det skulle vara två med tanke på att det är till för två extraljus... Hur som helst, du kan skarva dit en kabel till bara. Helst ska den då lödas och ha krympslang över.
Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida? Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036
Återkommer imorgon med resultat Tack för all hjälp.
Hur är det med sladdarna som går till "gamla" helljus plus och minus, ska dom till båda sidorna eller räcker det på bara en sida? Är inte allt för bra på att löda, fungerar det med en skarvklämma? http://images.biltema.com/PAXToImageSer … arge/44036
Återkommer imorgon med resultat Tack för all hjälp.
Det räcker med en sida för helljusets plus och minus.
Skarvklämmor funkar ett tag i alla fall, vissa verkar hålla längre än andra.