3825
Sök

Kopplingen lät och vibrera och efter att ha bytt kopplingen låter den och vibrerar fortfarande.

175 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#1
Hej!!

Min lilla skit bil peugoet 205 diesel, hade mycket starka slag/skrap ljud och vibrationer i kopplings pedalen vid nedtryckningar, så jag blev sagt att det var kopplingen som håller på att ge upp vips så bytte jag den och startar bilen och har samma fel fast lite lägre slag/skrap ljud, med samma vibrationer. Släpper man kopplingen så blir det tyst och och vibrationerna är borta. Innan kopplings bytet så vibrera bilen lite vid acceleration.

Kan tillägga att bilens startmotor kan stanna helt plötsligt under start och man får klicka sig fram med nyckel för att den ska hugga till och starta. Har bytt startmotorn och minus kabelnoch fortfarande samma fel, så kanske det har något gemensamt? Typ svänghjulet? Rörde svänghjulet under bytet och det satt fast men kan varit inte så bra kollat?

Några idéer? Väldigt tacksam för svar.

Skrivit på mobilen och det kan ha uppstått fel i texten.

Mvh alex


243 Inlägg
28 september 2014
#2
Byttes urtrampningslagret?

Friskt satsat, hälften vunnet;)

175 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#3
Yepp, och tryckplatta samt kopplingen då.

Sitter på toa och tänker nu. Kan det vara så att svänghjulet är snett? För den gamla kopplingen var tuggad bara på ena siden dock kommer jag inte ihåg vilken just nu.


Drive It Like You Hate It
334 Inlägg
28 september 2014
#4
Är de inte dubbelmassesvänghjul på dom där? O sitter de fast så e de inge bra..

___ Life´s A Bitch Then You Die ____

175 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#5
_XeoN_ skrev:
Är de inte dubbelmassesvänghjul på dom där? O sitter de fast så e de inge bra..

Neje


132 Inlägg
29 september 2014
#6
Sådana symptom uppstår om svänghjulet är skevt.
Du såg inte om kopplingsytan på det var en aning
missfärgat någonstans, gulbrunt eller blått?

175 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#7
kgk skrev:
Sådana symptom uppstår om svänghjulet är skevt.
Du såg inte om kopplingsytan på det var en aning
missfärgat någonstans, gulbrunt eller blått?

Nej den var blank. Men bilen kördes inte alls mycket när det börja låta.
Ja men kan det ens vara något mer än svänghjulet?


6 654 Inlägg
1 oktober 2014
#8
felek skrev:
kgk skrev:
Sådana symptom uppstår om svänghjulet är skevt.
Du såg inte om kopplingsytan på det var en aning
missfärgat någonstans, gulbrunt eller blått?

Nej den var blank. Men bilen kördes inte alls mycket när det börja låta.
Ja men kan det ens vara något mer än svänghjulet?

Lager till ingående axel i växellådan.

De/Dem

672 Inlägg
1 oktober 2014
#9
har du kollat så att inte vevaxeln "åker" fram o tillbaka axiellt? kan ju hända att axiallagren är dåliga
och då tar veven i gjutningen inne i motorn när den blir frampressad av urtrampnings lagret!
(alt, nåt annat som tar i)

"Väx inte upp! det är en fälla"

175 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#10
Malheus skrev:
felek skrev:
kgk skrev:
Sådana symptom uppstår om svänghjulet är skevt.
Du såg inte om kopplingsytan på det var en aning
missfärgat någonstans, gulbrunt eller blått?

Nej den var blank. Men bilen kördes inte alls mycket när det börja låta.
Ja men kan det ens vara något mer än svänghjulet?

Lager till ingående axel i växellådan.

Nu rös jag till. Ska försöka hitta tid att ta isär växellådan och kolla först svänghjulet, skulle vilja få tips då hur man kan testa allt om det inte är svänghjulet.
Tacksam för svaret.
Power-krille skrev:
har du kollat så att inte vevaxeln "åker" fram o tillbaka axiellt? kan ju hända att axiallagren är dåliga
och då tar veven i gjutningen inne i motorn när den blir frampressad av urtrampnings lagret!
(alt, nåt annat som tar i)

Skulle inte det låtit hela tiden då?
Tacksam för svaret.


132 Inlägg
2 oktober 2014
#11
Vi har ju centrerlagret också, som lök på laxen.
Axialspelet kan kollas lite grovt genom att bända med
en mejsel mellan block och svänghjul och sedan trycka tillbaks.
Svänghjulets skevhet mäts med indikatorklocka.

672 Inlägg
2 oktober 2014
#12
felek skrev:
Malheus skrev:
felek skrev:

Nej den var blank. Men bilen kördes inte alls mycket när det börja låta.
Ja men kan det ens vara något mer än svänghjulet?

Lager till ingående axel i växellådan.

Nu rös jag till. Ska försöka hitta tid att ta isär växellådan och kolla först svänghjulet, skulle vilja få tips då hur man kan testa allt om det inte är svänghjulet.
Tacksam för svaret.
Power-krille skrev:
har du kollat så att inte vevaxeln "åker" fram o tillbaka axiellt? kan ju hända att axiallagren är dåliga
och då tar veven i gjutningen inne i motorn när den blir frampressad av urtrampnings lagret!
(alt, nåt annat som tar i)

Skulle inte det låtit hela tiden då?
Tacksam för svaret.

nä inte helt säkert, den centreras rätt bra i lagerlägena! utom just då den pressas fram av urtrampnings lagret
gör som föregående... sätt i kofoten och bryt lite fram o tillbaka, ej så hårt så du spräcker nån kåpa

"Väx inte upp! det är en fälla"

175 Inlägg
7 oktober 2014
Trådstartare
#13
kgk skrev:
Vi har ju centrerlagret också, som lök på laxen.
Axialspelet kan kollas lite grovt genom att bända med
en mejsel mellan block och svänghjul och sedan trycka tillbaks.
Svänghjulets skevhet mäts med indikatorklocka.

Power-krille skrev:
felek skrev:
Malheus skrev:

Lager till ingående axel i växellådan.

Nu rös jag till. Ska försöka hitta tid att ta isär växellådan och kolla först svänghjulet, skulle vilja få tips då hur man kan testa allt om det inte är svänghjulet.
Tacksam för svaret.
Power-krille skrev:
har du kollat så att inte vevaxeln "åker" fram o tillbaka axiellt? kan ju hända att axiallagren är dåliga
och då tar veven i gjutningen inne i motorn när den blir frampressad av urtrampnings lagret!
(alt, nåt annat som tar i)

Skulle inte det låtit hela tiden då?
Tacksam för svaret.

nä inte helt säkert, den centreras rätt bra i lagerlägena! utom just då den pressas fram av urtrampnings lagret
gör som föregående... sätt i kofoten och bryt lite fram o tillbaka, ej så hårt så du spräcker nån kåpa

tacksam för svaren! har inte blivit av något än men snart så!


175 Inlägg
14 oktober 2014
Trådstartare
#14
Har nu kommit på vad de är, eller hoppas att jag gjort! urtrampningslagret sitter lite för löst (mycket löst) på axeln från växellådan.  Ska ut nu och ta isär lådan, igen.. Kommer vara haj på att ta ner växellåda på 205 diesel! Tredje gången gillt! Får la bli att hitta på något sätt att laga de som man gjorde förr! "tar fram svetsen" höhö


175 Inlägg
24 oktober 2014
Trådstartare
#15
Tog isär bilen, tyckte det var inte alls mycket glapp på den axeln jag prata om, jaha tänkte jag, kan det vara så att jag har tur och hela vevaxeln rör sig? JAPP! den dansade bugg när jag växla.

Tänkte att det ända jag kan göra är att byta motor då de går snabbast. sätter allt ihop och kör ut på en provrunda. nemen det låter mindre??! och då när jag skulle köra om en bil, reducera till 4:an och hörde bara ett stort pang och tappade något under bilen.

Nu är det hål i tråget och blocket. måste säga att det var ganska grymt att uppleva en sådan sak. klart att de inte är kul att man får lägga ner tid och pengar men hänt är hänt. killen i audin jag körde om måste juh skrattat gott big_smile MEN!!! jag klara köra om han med ett hål i blocket!

10/10



Sök