3096
Sök

Turbo konventera B230F!

116 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Tjena! Har stora planer att turbo konventera en B230F som en litet projekt. Eller? är det ett litet projekt?
Jo jag fundera på lite saker, hur funkar det med spridarna? håller det för det trycket?
Någon som gjort det å har lite goa tips? smile
Skulle vara väldigt tacksam för detta!cool

116 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Och lite vad man kan behöva, behöver man byta till 531 topp? annan kam? eller det går ändå? wink

786 Inlägg
3 november 2014
Skall det bli ett Seriöst eller oseriöst bygge? Budget eller Kosta vad det vill bygge?

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

4 162 Inlägg
3 november 2014
Det är inget litet projekt, speciellt inte för någon som inte ens vet vad som gäller för spridarna eller vad man behöver för topp.

Om det är en vanlig 740 Gl du skall turbokonvertera så gör inte det, det blir billigare och enklare att bara köpa en färdig turbo istället.

Vad är du ute efter för effekt med motorn?

116 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Nja lite därför jag frågade här oxå, nja har lite funderingar på att bara köpa en färdig oxå.. kanske bättre? Det är en a-traktor så jätte seriöst hade ja väll inte tänkt wink
Vet inte riktigt vad jag är ute för effekt, kanske 30-40 hk till.. det är väll de att jag är sugen på att trimma han lite, hur mycke mer effekt skulle man kunna få om man byter till en 531 topp och vx3 kam tror ni? så skippar ja turbo.

4 162 Inlägg
3 november 2014
vad skall du med mer hk i en traktor till? Spara pengarna till en bättre bil när du fyller 18 ist.

531 topp och vx3 kam ger kanske 20 hk till men bara på höga varv. Bättre med Vkam isf så du får lite bredare register.

Skall du ha 40 hk till så byt till en b234F motor isf så har du 160 hk och ett mycket trevligare ljud, men frågan är ju om det är värt tiden och pengarna när det är en traktor det skall monteras i.
Det är ju inte bara motorn som skall bytas, koppling, tryckplatta och växellåda bör ju också bytas om det skall hålla ordentligt ifall det nu sitter en m47 i bilen.

116 Inlägg
3 november 2014
Trådstartare
Alltid kul att ha lite fler hästar wink Jo så kan man ju tänka men jag ser det bara som ett litet kul projekt.. Men om man ska byta till 531 topp, är det bara att plocka av å sätta på eller?
Jo man kan ju byta motor oxå faktiskt, men med tanke att jag ska ha den i mindre ett år till så är det knappt lönt..

Sök