3850
Sök

Kablarna brann upp!?

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#1
Hej alla! Vet inte om jag la denna tråden under rätt kategori med men..
Skulle montera ett ekolod i båten. Drog kablar från ekolodet till batteriet med en säkring på + sidan. När jag trycker igång strömbrytaren för att testa börjar det ryka vid batteriet kollar och helt plötsligt slår lågor från kablarna. Slog av dom med en handduk.

Ekolodet fungerar ännu, testade med en Batteri laddare och säkringen är hel. Vad fasen hände?? Jag har ändå kopplat endel el i bland annat bilar men aldrig varit med om något liknande.. Tänkte på om kablarna kanske va för klena?

Ack vet jag förgasarmotorer!

1 749 Inlägg
16 november 2014
#2
En bild säger mer än 1000 ord, har du någon bild på hur du kopplat?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

91 Inlägg
16 november 2014
#3
Låter garanterat som en kortslutning.


1 749 Inlägg
16 november 2014
#4
Det låter konstigt att säkringen inte gick, vad för A har den och satte du den vid batteriet?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

91 Inlägg
16 november 2014
#5
Borde va kortslutning innan säkringen annars alldeles för stor säkring för kablarna.


1 749 Inlägg
16 november 2014
#6
Baker3 skrev:
Borde va kortslutning innan säkringen annars alldeles för stor säkring för kablarna.

Tänkte bara att säkringen brukar man sätta så nära batteriet som möjligt, så den kan vara alldeles för grov?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

21 761 Inlägg
16 november 2014
#7
Nu kan jag inget om ekolod, men en snabb koll på nätet visar att sändarens uteffekt kan ligga på allt mellan 100-1000 WRMS (eller ännu mer, samt betydligt högre toppeffekt) och då skulle det som sagt vara bra att veta kabelarea+säkringsstorlek. smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#8
Oj nu har jag inte säkringen storlek där jag sitter nu men gissar på 7,5 amp. Kabeln var 1,5 eller 2,5 mm2. Alltså 15 eller 18 amp. (Biltemas lågspänningskabel)

Jag kopplade + och - från ekolodet till strömbrytare. Från strömbrytaren + till batteriets + och från strömbrytaren - till batteriets -. Säkringen satt mellan ekolodet och strömbrytaren.

Ack vet jag förgasarmotorer!

21 761 Inlägg
16 november 2014
#9
Alltså......en vanlig strömbrytare brukar ju bara kopplas på en av strömkablarna, i princip alltid pluskabeln. Jag tolkar det där som att du kortslöt batteriet med strömbrytaren, eller så missförstår jag totalt. hmm

Vilken sorts strömbrytare har du använt?

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#10
Lustigt, andra grejer som länspump och lampor har jag kopplat på det viset. Har strömbrytare Av biltema modell 25-8812.
Är 2 stycken inkopplingspunkter på baksidan av varje knapp.

Ack vet jag förgasarmotorer!

2 251 Inlägg
16 november 2014
#11
Tvåpolig strömbrytare. Alltså med 4 anslutningar. Vilken sort, var var den köpt.

Gissar att du kopplade in strömbrytaren fel. På så sätt att det blev ren kortslutning mellan plus o minus..

Ang ekolod.
Mitt ekolod E choklad FLS kräver 300 mA med tänd displaybelysning. Alltså betydligt mindre än en vanlig stereo på låt säga 4 x 5 Watt.
1000 W är angiven effekt under bråkdel av sekund.

Kommer jag ihåg rätt är säkringen på 2 Ampere.

Du skriver själv att du kopplade på plus och minus till strömbrytaren och plus och minus från batteriet till strömbrytaren.
Förstår mig inte på denna koppling...
Senast redigerat av Meaganeowner (16 november 2014)

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#12
Nej, det är 2 anslutningar på strömbrytaren. Menar ni då att man bara ska dra + kablarna till brytaren och köra jorden direkt till batteriet?

Ack vet jag förgasarmotorer!

4 500 Inlägg
16 november 2014
#13
precis,då blir det mycket bättre.

Snäll pöjk
703 Inlägg
16 november 2014
Trådstartare
#14
Här kommer in riktigt taskig bild, är det såhär man ska koppla det? Har troligtvis järnsläpp. Har ju kopplat andra grejer till strömbrytarna som fungerar kanon. Får väl kolla annars hur det är gjort en gång till...

Här är bilden iallafall;
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-fbb85c7e04b005ed5388a30573a36554.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!

4 500 Inlägg
16 november 2014
#15
precis så ja,kopplar du så så kommer det att funka,glöm inte säkringen bra ..

1 711 Inlägg
17 november 2014
#16
Är det inte lämpligare o styra jorden? Har jag fått för mig, men klockan är sent o huvudet tungt....


414 Inlägg
17 november 2014
#17
Om du ska koppla in något som förbrukar mycket ström så är det bra och koppla det via ett relä, de flesta brytare gillar inte så många ampere men det brukar ju stå på brytaren.

2 251 Inlägg
17 november 2014
#18
Skippa reläet,  det behövs inte. Kolla bruksanvisning - spec på ditt ekolod. Den förbrukar knappast med än 2 A.

Kollade biltemabrytaren. Visst är det en sån med gemensam plus för alla brytare?  I så fall behöver du ju inte dra fram en extra kabel från plus. Funkar cigguttaget och ledlamporna på panelen, så har du ju redan dragit fram både plus o minus dit.

Det luriga är att det krävs att man kopplar även negativ spänning till led-lamporna, så att dessa lyser när vald brytare är till. Och i så fall är alla minus anslutningar för dessa sammankopplade, precis som pluspolen är till matningen av brytarna.
Enligt Biltema har varje brytare även en hängning för var o en brytare. Det är dit du ska koppla ekolodets plusanslutning.  Minus till en gemensam minusplint för all elektronik. Det ska vara så få anslutningar som möjligt på batteriets poler. Kanske inte rent funktionsmässigt men väl för att undvika just det du råkat ut för bl a

Jag tror du vart o fibblat och anslutit dels på batteriet (pluspol) och andra änden till något som har anslutning till minus i brytarpanelen . Då ryker det så grannt.

Lägg upp en bild på baksidan av brytarpanelen så kanske vi kan reda ut det hela.

Ett bra alternativ är att använda voltmeter.  Bara inställt och kopplad för likspänningsmätning, så överlever både instrument o kablage. Svart mätprobe till "com". Röd till "V". Visar instrumentet ett minustecken framför mätvärden, så har du plus på den svarta kabeln och minus på den röda. Då blir det spännande o tid för eftertanke.
Senast redigerat av Meaganeowner (17 november 2014)

2 251 Inlägg
17 november 2014
#19
Tumbleweed        Håll dig långt ifrån egna installationer av el!

Ang bryta på den negativa sidan är högst ovanligt. I vanliga 230 installationer är det dessutom olagligt att bryta jord i fast installation i stället för fas.

Men du kanske tänker på gamla engelska bilar, Austin eller Anglia. En av dessa hade plusjordat system. Och där var allt tvärtom, man bröt minus matningen till förbrukare som t ex lampor, torkare e t c. Radion var f ö helt isolerad från chassiet, annars skulle det bli kortslutning.
Senast redigerat av Meaganeowner (17 november 2014)

1 711 Inlägg
17 november 2014
#20
Meaganeowner skrev:
Tumbleweed        Håll dig långt ifrån egna installationer av el!

Ang bryta på den negativa sidan är högst ovanligt. I vanliga 230 installationer är det dessutom olagligt att bryta jord i fast installation i stället för fas.

Men du kanske tänker på gamla engelska bilar, Austin eller Anglia. En av dessa hade plusjordat system. Och där var allt tvärtom, man bröt minus matningen till förbrukare som t ex lampor, torkare e t c. Radion var f ö helt isolerad från chassiet, annars skulle det bli kortslutning.

Jepp, jag håller mig utanför, gillar inte elbajs ändå ;-)

Mvh



Sök