Hej,
Skaffade mig en Skoda Fabia 1.4 16v MPI -03 gått ca 7500 mil med lysande motorlampa, ASR och ESP (blinkar ibland). Symptomen är orolig tomgång och när motorn blir varm så kan den börja hoppa mellan 700-1400rpm och reagerar inte alls på gasen.
Jag tänkte såklart först att det skulle vara kabelstammen som är ett vanligt problem, den har även varit inne på Skodaverkstad där det påstod att det skulle vara kabelstammen. Efter att ha kontrollerat de vanliga ställena där det brukar vara dåligt kabel så misstänker jag att det inte är problemet, alla kablar ser hela och fina ut. Har haft en tidigare som såg riktigt dålig ut, den här verkar inte alls ha drabbats av samma sak. Men jag vågar inte utesluta det helt!
De felkoder jag får fram just nu är:
P0106 Manifold Absolute Pressure Circuit Range/Performance
P0107 Manifold Absolute Pressure Circuit Range/Low input
P0170 Fuel Trim (Bank 1)
P0404 Exhaust Gas recirculation "A" Control Circuit Range/Performance
De åtgärder jag gjort är egentligen ganska få, jag har rengjort och kontrollerat Map-sensorn (Manifold pressure sensor) den får 5 volt i kablarna och har bra jord.
EGR-ventilen är rengjord, inte direkt kontrollerat någon funktion på den däremot, den ser utbytt ut sedan tidigare.
Spjällhus och insug rengjort.
Någon som har några idéer på vad jag kan gå vidare med? Tips på hur man kontrollerar funktion till EGR? Är det möjligt att ECU/Motorstyrdon är problemet?