3523
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

Evildan
10 januari 2015
#201
Djo skrev:
Bensinpriset gick upp en vända vid årsskiftet men nu är priset det samma som innan igen.

Jo, priset höjdes, men den högre skatten om 26öre består.
Alltså betalar vi nu mer skatt/liter än innan nyår.

10 164 Inlägg
10 januari 2015
#202
Evildan skrev:
Djo skrev:
Bensinpriset gick upp en vända vid årsskiftet men nu är priset det samma som innan igen.

Jo, priset höjdes, men den högre skatten om 26öre består.
Alltså betalar vi nu mer skatt/liter än innan nyår.

Jo men i grund och botten bryr man sig ändå bara om priset är det lågt är man nöjd smile Men vist skulle det vara 26öre billigare ytterligare hade ju ej vart fel. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

25 Inlägg
10 januari 2015
#203
-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

Aa typisk politiker... Skrota bilen, smälta in den, och producera en ny bil av det kommer väl släppa ut jäklist mycket mer koldioxid än vad man kommer spara in med nya bilen på 10 år! Det gynnar ju verkligen miljön... eller inte...


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 januari 2015
#204
Ammageddon skrev:
-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

Aa typisk politiker... Skrota bilen, smälta in den, och producera en ny bil av det kommer väl släppa ut jäklist mycket mer koldioxid än vad man kommer spara in med nya bilen på 10 år! Det gynnar ju verkligen miljön... eller inte...

Man ser bara till fjuttiga centilitrar, det man blundar för är som du skriver.....den mängd energi det går åt att smälta ner den gamla bilen och för att producera den nya. Men detta är för kontroversiellt så ingen vågar prata om det fast det är detta som är den bistra verkligheten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 179 Inlägg
10 januari 2015
#205
Vettemannen skrev:
Ammageddon skrev:
-matte skrev:
Anledningen till höjningen enl Transportstyrelsen:

Skälet till skatteförändringen som föranledes av riksdagens beslut den 3 december 2014, om budget för 2015, är att man ytterligare vill öka andelen fordon med låga koldioxidutsläpp.

Ingen som överväger det? Alltså att kanske skaffa en lite snålare bil?

Aa typisk politiker... Skrota bilen, smälta in den, och producera en ny bil av det kommer väl släppa ut jäklist mycket mer koldioxid än vad man kommer spara in med nya bilen på 10 år! Det gynnar ju verkligen miljön... eller inte...

Man ser bara till fjuttiga centilitrar, det man blundar för är som du skriver.....den mängd energi det går åt att smälta ner den gamla bilen och för att producera den nya. Men detta är för kontroversiellt så ingen vågar prata om det fast det är detta som är den bistra verkligheten.

/Benny

Inte alls förvånande med tanke på det slit och släng samhälle vi lever i idag.
En annan sak är ju ekonomin i det hela också, en bekant till mig köpte för några årsedan en Mercedes M klass, snikmodell med minsta dieselmotorn mm och den var så bra och billig att köra för den drog bara 0,7 l/mil osv.

Sedan när han sålde bilen efter typ 3 år så hade den kostat honom över 300 kr/mil. Känns som att dom decilitrarna han sparade på soppan knappt ens är värda att nämna då. Nya bilar över lag är väll svåra att köra under 100 kr/mil även om det är dom minsta snålaste skitbilarna.

Förstår verkligen inte denna bränsleförbrukningshetsen.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 januari 2015
#206
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Ammageddon skrev:

Aa typisk politiker... Skrota bilen, smälta in den, och producera en ny bil av det kommer väl släppa ut jäklist mycket mer koldioxid än vad man kommer spara in med nya bilen på 10 år! Det gynnar ju verkligen miljön... eller inte...

Man ser bara till fjuttiga centilitrar, det man blundar för är som du skriver.....den mängd energi det går åt att smälta ner den gamla bilen och för att producera den nya. Men detta är för kontroversiellt så ingen vågar prata om det fast det är detta som är den bistra verkligheten.

/Benny

Inte alls förvånande med tanke på det slit och släng samhälle vi lever i idag.
En annan sak är ju ekonomin i det hela också, en bekant till mig köpte för några årsedan en Mercedes M klass, snikmodell med minsta dieselmotorn mm och den var så bra och billig att köra för den drog bara 0,7 l/mil osv.

Sedan när han sålde bilen efter typ 3 år så hade den kostat honom över 300 kr/mil. Känns som att dom decilitrarna han sparade på soppan knappt ens är värda att nämna då. Nya bilar över lag är väll svåra att köra under 100 kr/mil även om det är dom minsta snålaste skitbilarna.

Förstår verkligen inte denna bränsleförbrukningshetsen.

Håller med dig. Man måste se helheten.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 432 Inlägg
10 januari 2015
#207
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Ammageddon skrev:

Aa typisk politiker... Skrota bilen, smälta in den, och producera en ny bil av det kommer väl släppa ut jäklist mycket mer koldioxid än vad man kommer spara in med nya bilen på 10 år! Det gynnar ju verkligen miljön... eller inte...

Man ser bara till fjuttiga centilitrar, det man blundar för är som du skriver.....den mängd energi det går åt att smälta ner den gamla bilen och för att producera den nya. Men detta är för kontroversiellt så ingen vågar prata om det fast det är detta som är den bistra verkligheten.

/Benny

Inte alls förvånande med tanke på det slit och släng samhälle vi lever i idag.
En annan sak är ju ekonomin i det hela också, en bekant till mig köpte för några årsedan en Mercedes M klass, snikmodell med minsta dieselmotorn mm och den var så bra och billig att köra för den drog bara 0,7 l/mil osv.

Sedan när han sålde bilen efter typ 3 år så hade den kostat honom över 300 kr/mil. Känns som att dom decilitrarna han sparade på soppan knappt ens är värda att nämna då. Nya bilar över lag är väll svåra att köra under 100 kr/mil även om det är dom minsta snålaste skitbilarna.

Förstår verkligen inte denna bränsleförbrukningshetsen.

med den beräkningen försvann mitt sug på att byta bil helt och hållet wink har idag en scorpio Diesel,, som drar ca 0,7  funderade på att köpa en Mondeo ,, den skulle dra ca 0,45,, men näääe inte nu,, plus all jävla service och uppdateringar som måste göras,, hmm hoppar det smile


6 649 Inlägg
10 januari 2015
#208
granadadr skrev:
med den beräkningen försvann mitt sug på att byta bil helt och hållet wink har idag en scorpio Diesel,, som drar ca 0,7  funderade på att köpa en Mondeo ,, den skulle dra ca 0,45,, men näääe inte nu,, plus all jävla service och uppdateringar som måste göras,, hmm hoppar det smile

Dock så kostar inte främre länkarmarna 70% av bilens värde jämnt emot Scorpio.. wink

De/Dem

7 432 Inlägg
10 januari 2015
#209
Malheus skrev:
granadadr skrev:
med den beräkningen försvann mitt sug på att byta bil helt och hållet wink har idag en scorpio Diesel,, som drar ca 0,7  funderade på att köpa en Mondeo ,, den skulle dra ca 0,45,, men näääe inte nu,, plus all jävla service och uppdateringar som måste göras,, hmm hoppar det smile

Dock så kostar inte främre länkarmarna 70% av bilens värde jämnt emot Scorpio.. wink

om man nu inte har ett gäng,, plus har bara bytt 2 på ca 7 år wink tot wink  men jag lägger hällre 1500-2000 var 5 år än 300/mil wink


4 179 Inlägg
10 januari 2015
#210
granadadr skrev:
zemet skrev:
Vettemannen skrev:
Man ser bara till fjuttiga centilitrar, det man blundar för är som du skriver.....den mängd energi det går åt att smälta ner den gamla bilen och för att producera den nya. Men detta är för kontroversiellt så ingen vågar prata om det fast det är detta som är den bistra verkligheten.

/Benny

Inte alls förvånande med tanke på det slit och släng samhälle vi lever i idag.
En annan sak är ju ekonomin i det hela också, en bekant till mig köpte för några årsedan en Mercedes M klass, snikmodell med minsta dieselmotorn mm och den var så bra och billig att köra för den drog bara 0,7 l/mil osv.

Sedan när han sålde bilen efter typ 3 år så hade den kostat honom över 300 kr/mil. Känns som att dom decilitrarna han sparade på soppan knappt ens är värda att nämna då. Nya bilar över lag är väll svåra att köra under 100 kr/mil även om det är dom minsta snålaste skitbilarna.

Förstår verkligen inte denna bränsleförbrukningshetsen.

med den beräkningen försvann mitt sug på att byta bil helt och hållet wink har idag en scorpio Diesel,, som drar ca 0,7  funderade på att köpa en Mondeo ,, den skulle dra ca 0,45,, men näääe inte nu,, plus all jävla service och uppdateringar som måste göras,, hmm hoppar det smile

Läste i GP om bilars värdeminskning tror jag det var. Det var över ett år sedan så ta siffrorna med en nypa salt.

Men ungefär såhär var det:
XC90 äga i 3 år 2000 mil kostar typ 280 kr/mil
V70 äga 3 år 2000 mil 200 kr/mil
Toyota Yaris äga 3 år 2000 mil 130 kr/mil

EDIT:

Googlade lite snabbt och vad jag kunde hitta så är det jag skrev tidigare väldigt överdrivet eller så har man räknat helt annorlunda. Lyxbilssuvar som Lexus 450 var dom som tappade mest och där låg värdeminskningen på runt 50 kr/mil.

http://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst … g-i-kronor
Senast redigerat av zemet (10 januari 2015)


198 Inlägg
10 januari 2015
#211
Tur att det ändå finns några vilsna själar som väljer att köpa nya bilar, det skulle vara ganska stor brist på begagnade bilar annars och de skulle dessutom kosta därefter också. wink

De flesta bilägare har ändå bilen för att åka från A till B så enkelt, bekvämt och säkert som möjligt. De flesta skruvar dessutom inget själva och skulle helst av allt även slippa att tanka vilket gör att en äldre bil med visst skruvbehov blir ganska dyr i drift när saker ska börja bytas eller repareras. Ny bil kan i många fall innebära service en gång om året och inga reparationer/dyrt underhåll första 10000 milen vilket ur underhållssynpunkt blir ganska billigt.

Och sen finns det ju konstigt nog de som tycker bättre om fabriksnya bilar som är av senaste årsmodell än de som hunnit bli 10-20-30 år gamla och passerat ungefär lika många ägare...

627 Inlägg
10 januari 2015
#212
Typ jag måste ha en bil som jag kan skruva med för det är kul smile En ny bil kan man ju bara köra med och inte kunna skruva ett skit med.
Senast redigerat av volvo-93 (10 januari 2015)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 januari 2015
#213
volvo-93 skrev:
Typ jag måste ha en bil som jag kan skruva med för det är kul smile En ny bil kan man ju bara köra med och inte kunna skruva ett skit med.

Det är väl bra och så lär man sig lite också!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

627 Inlägg
10 januari 2015
#214
Jo idag är det så här koppla upp datorn där är felet KLART, jaha var är äventyret big_smile


Forummoderator
26 389 Inlägg
10 januari 2015
#215
volvo-93 skrev:
Jo idag är det så här koppla upp datorn där är felet KLART, jaha var är äventyret big_smile

Ungefär som en kollega till mig som tog sin gamla Volvo 240 till en verkstad, för förgasaren behövde kollas upp.
Och väl på verkstaden fick hon PEKA UT vart förgasaren satt..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
10 januari 2015
#216
Mack skrev:
volvo-93 skrev:
Jo idag är det så här koppla upp datorn där är felet KLART, jaha var är äventyret big_smile

Ungefär som en kollega till mig som tog sin gamla Volvo 240 till en verkstad, för förgasaren behövde kollas upp.
Och väl på verkstaden fick hon PEKA UT vart förgasaren satt..

Hahaha!!!! Vilka nötter!!!!

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (10 januari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

7 432 Inlägg
10 januari 2015
#217
Mack skrev:
volvo-93 skrev:
Jo idag är det så här koppla upp datorn där är felet KLART, jaha var är äventyret big_smile

Ungefär som en kollega till mig som tog sin gamla Volvo 240 till en verkstad, för förgasaren behövde kollas upp.
Och väl på verkstaden fick hon PEKA UT vart förgasaren satt..

HAHAHAHAHAHA det var dagens skratt smile


627 Inlägg
10 januari 2015
#218
Man måste kunna skruva med bilarna själv annars kommer man inte kunna något om bilar för man bara lämnar in på verkstäder, och det här med 4000 mils longlife tror alla att det ska vara bra för bilen. Nej jag byter olja vid 1000-1500 mil
Senast redigerat av volvo-93 (10 januari 2015)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2015
#219
volvo-93 skrev:
Jo idag är det så här koppla upp datorn där är felet KLART, jaha var är äventyret big_smile

Ne så är det inte alls. Det är en vaneföreställning hos människor som är inskränkta bakåtsträvare. Visst lagar du inte en havererad bil längs med vägkanten med tejp och ståltråd som man gjorde för 30 år sedan. Bilar är fortfarande uppbyggda av plpt och skruvar. När 2015 års bilar börjar bli gamla och strular har varje hobbymeck tillgång till datorutrustning för att felsöka sina bilar. Så jävla häftigt är det inte med förgasare och smörjnipplar även om det är lätt att grejja med. Om 10 år har du ditt efterfrågade äventyr med felsökning. Då kommer det inte finnas några chockewirear eller stödlager till kardan. Lev inte i stenåldern utan res dit ibland med din hobbybil.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

627 Inlägg
10 januari 2015
#220
Jag har själv jobbat på bilverkstad när datorn har sagt var felet är så går det knappt fixa det för det är så jävligt och komma åt och byta. Skulle byta lampor fram på en bil och då fick jag plocka ner hela fronten sad



Sök