Jag blir ganska trött på dom ständiga kostnaderna med skatt och höjda bensinpriser för bilar. Jag bor just nu väldigt centralt i Göteborg och har inte råd att ha bil och ganska lite användning för en bil så därför har jag ingen.
Men fan va skönt det är när jag har firmabilen ibland när jag extrajobbar, tom när man skall åka inom Göteborg och bussen går var 5e minut går det alltid minst dubbelt så snabbt att ta bilen.
Så nu när jag bor under ideala förhållanden vad det gäller kollektivtrafik och jag nästan bara rör mig i centrala Göteborg så hade jag fortfarande köpt en bil om jag hade råd med det.
Sedan är ju Sverige ett väldigt stort land, det verkar som att politiker tror att folk bara kör bil för att det är så roligt så därför skall det beskattas ordentligt.
Där jag bodde tidigare i Uddevalla gick bussen 2 gånger om dagen då är det helt uteslutet att inte ha bil.
Bilägare betalar dessutom över 4 gånger mer i skatt osv än vad vi får tillbaka i form av nya vägar osv, som dessutom cyklister och lokaltrafik använder sig av. källa på den siffran ifall någon vill läsa mer:
https://www.motormannen.se/paverkan/bilekonomi/Jag blir bara så otroligt förbannad när man som bilägare tex här i Göteborg får betala för att dom tar bilfiler och bygger om till bussfiler eller när dom får den geniala ideen att lägga cykel och bilfil i samma fil.
Om man betalar så mycket i skatt så borde det ju rimligtvis gå till att göra billivet enklare och bilvägarna bättre inte sämre!
För er som inte är så politiskt insatta så hade vi 2014 en folkomröstning för dom som bor i Göteborg(inte kranskommunerna) om folk ville ha kvar trängselskatten eller inte. Det blev ett stort nej! Och då är folk i Göteborg inte dom som drabbas hårdast av trängselskatten. Politikerna skiter dock som vi alla vet vid detta laget i vad folket tycker och beslutar att ha kvar trängselskatten och påstår dessutom att det hade varit odemokratiskt att ta bort den!
När jag läst klart och skaffar bil igen skall jag verkligen försöka betala så lite skatt det bara går. Första investeringen jag skall göra är i en sånhär:
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 240116.eceKommer ju ta flera år innan jag tjänar in den om jag bara använder den själv men bara njutningen av att veta att mina pengar inte går till skatt som sedan används till att bygga farthinder eller någon annan skit gör det värt.
För att summera det hela, varför skall dom höja skatten? Dom drar in många gånger mer i skatt än vad dom investerar redan som det är.