2918
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

508 Inlägg
4 januari 2015
zemet skrev:
Skalman skrev:
Mina två Saab 9-5 har dom höjt 177 kr st på skatten och jag har ju lite tur då det inte höjs lika högt på etanol bilar ☺

Jag sålde min Saab 9-5 -00 Aero 2013 och köpte mig en till Saab 9-5 2.3t biopower  pga av att skatten låg på 2240 kr jämfört med biopowerns 1540 kr.
När jag även bytte bil så ändrades bränsleförbrukningen från Aerons 1.1 blandad körning bensin till 1.2 blandad körning etanol.
Sen att biopowern drar 0.92 på landsväg på E85 jämfört med litern för Aeron gör ju inget heller ☺.

Hur många HK mindre fick du i bytet då?

Jag förlorade 20 HK på att byta smile .
Senast redigerat av Skalman (4 januari 2015)

627 Inlägg
4 januari 2015
Går ju snart inte bo kvar i Sverige känns det som allt ska det vara en massa skatt på så trött på det här jävla landet nu. Det jag stör mig mest på är skatten på bensinen.

6 649 Inlägg
4 januari 2015
Blev ju hela 23kr dyrare i månaden för mig..Oj oj.

De/Dem

Evildan
4 januari 2015
volvo-93 skrev:
Går ju snart inte bo kvar i Sverige känns det som allt ska det vara en massa skatt på så trött på det här jävla landet nu. Det jag stör mig mest på är skatten på bensinen.

Vart är det då bättre att bo?
Där bränslet är billigare i paritet till din inkomst och du har ett fungerande socialt skyddsnät om du skulle bli sjuk/skadad/arbetslös?

Evildan
4 januari 2015
Malheus skrev:

Shit, dags att göra en namninsamling och demonstrera utanför riksdagen.
big_smile

6 649 Inlägg
4 januari 2015
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:

Där bränslet är billigare i paritet till din inkomst och du har ett fungerande socialt skyddsnät om du skulle bli sjuk/skadad/arbetslös?

Kan tillägga till det att försäkringskassan gick in med nästan 9000 när jag åkte på en tandinfektion. smile

De/Dem

Evildan
4 januari 2015
Malheus skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:

Kan tillägga till det att försäkringskassan gick in med nästan 9000 när jag åkte på en tandinfektion. smile

Ack hemska land att bo i. wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2015
Malheus skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:

Ja man ska aldrig, aldrig glömma, eller snarare man FÅR aldrig glömma hur jävla bra vi faktiskt har det. Av världens kanske 200 länder är det maximalt 2-3 som på några sätt kan anses bättre att bo och leva i. Faktiskt. Sedan är det självklart så att man lägger sin tröskel av klagomål på den nivån, så även jag.

Jag brukar svära över att vissa rödljus är röda fast det inte finns någon trafik när jag är ute och åker. Om min polare som är rumän är med i bilen så skrattar han lite då och tycker det är konstigt. (Ja han levde som vuxen i Rumänien när Ceausescu var ledare i landet.) Jag klagar även på skatterna ibland. Men jag gör det med ödmjukhet. Kostnaden för min trasiga axel stannade vid högkostnadsskyddet kring tusenlappen. Det hade den inte gjort i de flesta andra länder i Europa, än mindre övriga världen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:

Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Schweiz tex?

Sverige är ett skitland punkt slut. Går åt helvete med det här landet.

Nöjeskör närproducerat

1 122 Inlägg
4 januari 2015
Vettemannen skrev:
ValP2k skrev:
Årsskatt, kr: 3682 för golfen... helt jävla sanslöst

Vad är det för speciellt med Golfen eftersom den är så dyr?
Ny skatt på både Vetten och Volvon är 2413 kr. Vanen har jag inte tittat på än men det blir väl 3500 kr skulle jag tro.

/Benny

Det är verkligen en bra jävla fråga då R32:an betalar man kring 2500 i skatt nu efter höjning

gasa nu foer faen!

6 649 Inlägg
4 januari 2015
ValP2k skrev:
Vettemannen skrev:
ValP2k skrev:

Ny skatt på både Vetten och Volvon är 2413 kr. Vanen har jag inte tittat på än men det blir väl 3500 kr skulle jag tro.

/Benny

Det är verkligen en bra jävla fråga då R32:an betalar man kring 2500 i skatt nu efter höjning

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 5#p4147305

De/Dem

4 159 Inlägg
4 januari 2015
Kan kontra med att tyskland införde A-kassa och Allmän sjukförsäkring under 1880-talet av halvdiktatorn
Bismarck  i motsats till sverige där A-kassan var för alla Tyska medborgare medans man i Sverige behövde röda boken för att komma med

Sverige har aldrig varit bäst
Senast redigerat av spillolja (4 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
Malheus skrev:

big_smile

Varför försöker ni göra er roliga över en skattehöjning? Saken är den att 99,8% på den här sidan inte kör Prius eller hybridbil och får 25 spänn i höjd skatt. Att du inte gillar bilar som går på bensin och har fler cylindrar än tre eller över 90 hästar vet vi vid det här laget.

Personligen hade jag gärna utnyttjat mina 230 kr till något annat än att staten ska råna en på ännu mer pengar än vad de redan gör.

Nöjeskör närproducerat

1 532 Inlägg
4 januari 2015
V90n blev 400 kr dyrare.
Explorern blev 500kr dyrare.
Broncon ligger kvar på sina 60kr tacka fan för skattefritt :-P

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Malheus skrev:

big_smile

Varför försöker ni göra er roliga över en skattehöjning? Saken är den att 99,8% på den här sidan inte kör Prius eller hybridbil och får 25 spänn i höjd skatt. Att du inte gillar bilar som går på bensin och har fler cylindrar än tre eller över 90 hästar vet vi vid det här laget.

Personligen hade jag gärna utnyttjat mina 230 kr till något annat än att staten ska råna en på ännu mer pengar än vad de redan gör.

Fast nu har ju bränslemotorn i Evildans bil både mer än 90hk och fler än 3 cylindrar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
4 januari 2015
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:

big_smile

Fast nu har ju bränslemotorn i Evildans bil både mer än 90hk och fler än 3 cylindrar.

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

2slow

146 Inlägg
4 januari 2015
ValP2k skrev:
Vettemannen skrev:
ValP2k skrev:

/Benny

Hade 3500 i skatt på min silvriga R32a innan höjning

385 Inlägg
4 januari 2015
Jag har en ford mondeo tdi -09 med skatt 5170:-
Min sambo kör en seat leon -04 tdi med skatt 5119:- efter denna höjning som blev. Eftersom vi pendlar båda två så lär vi ha diesel.
Jag kör mondeon på ca 0,52 l/mil nu på vintern. Och min sambo ca 0,5 l/mil.
Hennes är viktbaserd skatt på och min efter koldioxid. Enligt pappren så drar min bil så pass mkt i stadskörning därför den dyra skatten.
Min fråga till staten: hur fan ska vi göra om vi ska åka ännu billigare?
Våra bilar kostar oss ca 8500:-/ månad med skatt, försäkring, diesel och ett litet lån.
Visst kan vi ha dyrare bättre bilar så att vi förlorar ca 70 tusen per år per bil.
Jag lär ha en så pass stor bil och min sambo har egentligen en för liten bil.
Är det nödvändigt att alla ska åka 1liters diesel motorer på 30hk ?!
Senast redigerat av Tiurinen (4 januari 2015)

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
azid skrev:
it_mutt skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Var det verkligen det du citerade som var det viktiga i texten? sluta, sådant bara förstör och smutsar ner trådar.

Svara på killens fråga, varför tycker ni staten ska gå in och ta mer av hans pengar? han betalar bara runt 70% i skatt och moms på varje hundring.

Enligt mig var det det, då det var rent skitsnack (mumbo-jumbo, mummel i nattmössan, inte relevant alls). Spännande dock att du tycker det är ok av BS att ta upp det, men inte att någon svarar på det.

Gnäller man över +~19:- i månaden (i ökad ägandekostnad) ska man inte ha bil alls.

Vad tyckte du frågan var? Varför folk gör sig lustiga över en skattehöjning? Antagligen just för att många anser att det är en så galet liten summa att det inte ens är något att engagera sig i...alls.

Han är (antagligen) fri att lämna landet när helst det passar honom.
Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 179 Inlägg
4 januari 2015
Jag blir ganska trött på dom ständiga kostnaderna med skatt och höjda bensinpriser för bilar. Jag bor just nu väldigt centralt i Göteborg och har inte råd att ha bil och ganska lite användning för en bil så därför har jag ingen.

Men fan va skönt det är när jag har firmabilen ibland när jag extrajobbar, tom när man skall åka inom Göteborg och bussen går var 5e minut går det alltid minst dubbelt så snabbt att ta bilen.

Så nu när jag bor under ideala förhållanden vad det gäller kollektivtrafik och jag nästan bara rör mig i centrala Göteborg så hade jag fortfarande köpt en bil om jag hade råd med det.

Sedan är ju Sverige ett väldigt stort land, det verkar som att politiker tror att folk bara kör bil för att det är så roligt så därför skall det beskattas ordentligt.

Där jag bodde tidigare i Uddevalla gick bussen 2 gånger om dagen då är det helt uteslutet att inte ha bil.

Bilägare betalar dessutom över 4 gånger mer i skatt osv än vad vi får tillbaka i form av nya vägar osv, som dessutom cyklister och lokaltrafik använder sig av.  källa på den siffran ifall någon vill läsa mer: https://www.motormannen.se/paverkan/bilekonomi/

Jag blir bara så otroligt förbannad när man som bilägare tex här i Göteborg får betala för att dom tar bilfiler och bygger om till bussfiler eller när dom får den geniala ideen att lägga cykel och bilfil i samma fil.

Om man betalar så mycket i skatt så borde det ju rimligtvis gå till att göra billivet enklare och bilvägarna bättre inte sämre! 

För er som inte är så politiskt insatta så hade vi 2014 en folkomröstning för dom som bor i Göteborg(inte kranskommunerna) om folk ville ha kvar trängselskatten eller inte. Det blev ett stort nej! Och då är folk i Göteborg inte dom som drabbas hårdast av trängselskatten. Politikerna skiter dock som vi alla vet vid detta laget i vad folket tycker och beslutar att ha kvar trängselskatten och påstår dessutom att det hade varit odemokratiskt att ta bort den!

När jag läst klart och skaffar bil igen skall jag verkligen försöka betala så lite skatt det bara går. Första investeringen jag skall göra är i en sånhär: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m … 240116.ece
Kommer ju ta flera år innan jag tjänar in den om jag bara använder den själv men bara njutningen av att veta att mina pengar inte går till skatt som sedan används till att bygga farthinder eller någon annan skit gör det värt.

För att summera det hela, varför skall dom höja skatten? Dom drar in många gånger mer i skatt än vad dom investerar redan som det är.

Sök