2529
Sök

Höjd fordonsskatt från 1 Januari 2015

Evildan
4 januari 2015
#121
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
volvo-93 skrev:
Går ju snart inte bo kvar i Sverige känns det som allt ska det vara en massa skatt på så trött på det här jävla landet nu. Det jag stör mig mest på är skatten på bensinen.

Vart är det då bättre att bo?
Där bränslet är billigare i paritet till din inkomst och du har ett fungerande socialt skyddsnät om du skulle bli sjuk/skadad/arbetslös?

Norge, Danmark, Finland, Island, Tyskland, Schweiz tex?

Sverige är ett skitland punkt slut. Går åt helvete med det här landet.

Mig veterligen är Danmark, Norge och Schweiz billigare gällande bränslet jämfört med inkomsten, men det kan säkert de andra exemplen du radade upp även vara.

Då ser jag att du har två val då du anser att vårat land är skit och på väg åt helvete.
1. Emigrera till ett land där den politiken du önskar finns.
2. Engagera dig politiskt för att få en förändring åt det håll du önskar.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 januari 2015
#122
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Om du ser det ur ett annat perspektiv: Jag tjänar inga stora pengar heller. Varierar mellan 13 och 17 tusen ut per månad. Det är ett aktivt val jag gör att inte jobba mer och tjäna fler antal kronor. Jag har råd med allt jag vill unna mig och har ändå aldrig tomt på kontot. Det är varje frisk människas förbannade skyldighet att ta vara på sin ekonomi och se till att man inte gör av med mer pengar än man drar in. Har man skitlön får man byta jobb eller skära ner på kostnaderna. Vill man gå på krogen och ha en fin bil men inte har pengar till bådeoch så får man välja det ena eller andra. Det enda man ska ha rätt till är mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är lyx som varochen får unna sig efter förmåga. Man kan inte ha 50" tv som man styr med sin smartphone och säga att man inte har råd med sina räkningar. Alla som läser detta hoppas jag förstår mitt resonemang och inte börjar dilla om vem som äger bilarna på min sida eller något liknande ovidkommande.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
4 januari 2015
#123
_Blue_Speed_ skrev:
Evildan skrev:
Malheus skrev:
Blev ju hela 23kr dyrare i månaden för mig..Oj oj.

Shit, dags att göra en namninsamling och demonstrera utanför riksdagen.
big_smile

Varför försöker ni göra er roliga över en skattehöjning? Saken är den att 99,8% på den här sidan inte kör Prius eller hybridbil och får 25 spänn i höjd skatt. Att du inte gillar bilar som går på bensin och har fler cylindrar än tre eller över 90 hästar vet vi vid det här laget.

Personligen hade jag gärna utnyttjat mina 230 kr till något annat än att staten ska råna en på ännu mer pengar än vad de redan gör.

BS i sitt esse tror jag.

Faktafel 1:
Jag fick ingen skattehöjning alls, inte ens 25kr. smile

Faktafel 2:
Vad får du nästa felaktiga påstående ifrån gällande cylinderantal och hästkrafter?
Ännu någon text du läst felaktigt med dina snurriga Volvobrillor då jag aldrig skrivit något liknande gällande något utav detta som du påstår.


Staten "rånar" dig på dessa 63öre/dag för att ett parti gick emot vad som till stor del var sin egna budget för att visa sin makt i riksdagen.

Evildan
4 januari 2015
#124
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Om du ser det ur ett annat perspektiv: Jag tjänar inga stora pengar heller. Varierar mellan 13 och 17 tusen ut per månad. Det är ett aktivt val jag gör att inte jobba mer och tjäna fler antal kronor. Jag har råd med allt jag vill unna mig och har ändå aldrig tomt på kontot. Det är varje frisk människas förbannade skyldighet att ta vara på sin ekonomi och se till att man inte gör av med mer pengar än man drar in. Har man skitlön får man byta jobb eller skära ner på kostnaderna. Vill man gå på krogen och ha en fin bil men inte har pengar till bådeoch så får man välja det ena eller andra. Det enda man ska ha rätt till är mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är lyx som varochen får unna sig efter förmåga. Man kan inte ha 50" tv som man styr med sin smartphone och säga att man inte har råd med sina räkningar. Alla som läser detta hoppas jag förstår mitt resonemang och inte börjar dilla om vem som äger bilarna på min sida eller något liknande ovidkommande.

Jag förstår ditt resonemang till fullo och instämmer, det är ingen rättighet att ha bil eller tillgång till bil eller "A big fucking television" eller andra kapitalvaror.
Vi har det i sverige förbannat bra jämfört med större delen av världen utan både krig och svält.

Dillen har vi på potatismoset i afton. wink

61 Inlägg
4 januari 2015
#125
Jag gnäller inte heller på den blygsamma höjningen. Då jag har 6 bilar varav 3 i trafik

Sommarbilen mercedes AMG  ( avställd och obesiktigad. Används på bana och bilträffar

Däremot görs service och nya däck ofta omkring 100.000 kr från maj - sep ink bensin

Bruksbil saab 9-3 turbo 10a 400 kr i höjningen vart de. Betalar ingen skatt, bensin.försäkring så nej jag lägger inte energi på eller bryr mig

Volvo 760. Försäkrad med entusiastförsäkring körs ytterst lite. Höjning 300 kr avställd nu

Cheva s10 höjning 500 kr. Perfekt istället för o hyra släp smile åka slänga skräp o skit

M m

Summa av allt jag kör totalt 2000 mil år och skulle jag åka kommunalt skulle det ta för lång tid att ta sig någonstans. Usel kollektivtrafik med inställda bussar

Jag väljer att åka buss max 2 ggr år och då är det att jag exempelvis tar båten/kryssning)resa Mfl alt fråga en polare om han/hon kör för 500-1000 kr

En Medlem
405 Inlägg
4 januari 2015
#126
Seth skrev:
-matte skrev:
Enda logiska saken man kan göra när det gäller fordonsskatt är att placera den på bränslet. Det är lite märkligt att en bil som är stående skall skattas. En bil som inte körs genererar inte heller inga utsläpp vad jag vet?

Betalar du skatt för en bil som står? ställer inte du av den? Det är inte som tv-avgiften att man betalar för att äga apparaten.

En mindre bil som körs en stor sträcka betalar mindre fordonsskatt än en stor bil som körs en kort sträcka. Det är vad jag tycker är lite knepigt. Därav lösningen att köra all fordonsskatt på bränslet, kort och koncist.

Muttley
4 januari 2015
#127
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De gör ganska mycket i mat smile Kan ju dra de hur långt man vill men ett par hundringar här och ett par där blir en stor summa i slutändan.  Men visst ska man lägga undan pengarna varje månad för allt egentligen.
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Om du ser det ur ett annat perspektiv: Jag tjänar inga stora pengar heller. Varierar mellan 13 och 17 tusen ut per månad. Det är ett aktivt val jag gör att inte jobba mer och tjäna fler antal kronor. Jag har råd med allt jag vill unna mig och har ändå aldrig tomt på kontot. Det är varje frisk människas förbannade skyldighet att ta vara på sin ekonomi och se till att man inte gör av med mer pengar än man drar in. Har man skitlön får man byta jobb eller skära ner på kostnaderna. Vill man gå på krogen och ha en fin bil men inte har pengar till bådeoch så får man välja det ena eller andra. Det enda man ska ha rätt till är mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är lyx som varochen får unna sig efter förmåga. Man kan inte ha 50" tv som man styr med sin smartphone och säga att man inte har råd med sina räkningar. Alla som läser detta hoppas jag förstår mitt resonemang och inte börjar dilla om vem som äger bilarna på min sida eller något liknande ovidkommande.

Men nu är de inte allas aktiva val.  Om du själv hängt med i taxiträsket vet du hur de funkar, att vi har folk som jobbar för 30 kr timmen lagligt.  Som får ut 8-12 tusen i månaden och jobbar ändå i 200 timmar.  Har själv provat på de där med provision och de är ju ett helvete.

Som jag skrev så blir ett par kronor här och ett par där en jävla klumpsumma till sist.  Och för oss som vill kunna spara undan för framtiden får spara desto mindre pengar i månaden för att fler avgifter och dylikt dyker upp.
Man måste se till de som faktiskt vet hur en privatekonomi funkar men ändå har svårt att få ihop pengar.

6 649 Inlägg
4 januari 2015
#128
-matte skrev:
En mindre bil som körs en stor sträcka betalar mindre fordonsskatt än en stor bil som körs en kort sträcka. Det är vad jag tycker är lite knepigt. Därav lösningen att köra all fordonsskatt på bränslet, kort och koncist.

Det är ju just detta de vill få bort.. smile

De/Dem

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 januari 2015
#129
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De gör ganska mycket i mat smile Kan ju dra de hur långt man vill men ett par hundringar här och ett par där blir en stor summa i slutändan.  Men visst ska man lägga undan pengarna varje månad för allt egentligen.
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Om du ser det ur ett annat perspektiv: Jag tjänar inga stora pengar heller. Varierar mellan 13 och 17 tusen ut per månad. Det är ett aktivt val jag gör att inte jobba mer och tjäna fler antal kronor. Jag har råd med allt jag vill unna mig och har ändå aldrig tomt på kontot. Det är varje frisk människas förbannade skyldighet att ta vara på sin ekonomi och se till att man inte gör av med mer pengar än man drar in. Har man skitlön får man byta jobb eller skära ner på kostnaderna. Vill man gå på krogen och ha en fin bil men inte har pengar till bådeoch så får man välja det ena eller andra. Det enda man ska ha rätt till är mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är lyx som varochen får unna sig efter förmåga. Man kan inte ha 50" tv som man styr med sin smartphone och säga att man inte har råd med sina räkningar. Alla som läser detta hoppas jag förstår mitt resonemang och inte börjar dilla om vem som äger bilarna på min sida eller något liknande ovidkommande.

Men nu är de inte allas aktiva val.  Om du själv hängt med i taxiträsket vet du hur de funkar, att vi har folk som jobbar för 30 kr timmen lagligt.  Som får ut 8-12 tusen i månaden och jobbar ändå i 200 timmar.  Har själv provat på de där med provision och de är ju ett helvete.

Som jag skrev så blir ett par kronor här och ett par där en jävla klumpsumma till sist.  Och för oss som vill kunna spara undan för framtiden får spara desto mindre pengar i månaden för att fler avgifter och dylikt dyker upp.
Man måste se till de som faktiskt vet hur en privatekonomi funkar men ändå har svårt att få ihop pengar.

Jo alla mentalt friska människor har makt och skyldighet att ta vara på sin ekonomi. Går din ekonomi plus minus noll varje månad så är du ute och cyklar från början. Då lever du över dina tillgångar. Taxiträsket existerar inte här. Jag jobbar för fast timlön med eller utan högt och lågt OB. Jag får jobb 24/7 om jag vill. Men jag har inte behov av 20+ ut per månad. Därför jobbar jag inte mer. Vill jag åka på bilsemester i sommar så är det bara att skippa krogrundor och nöjeskörning. Pizza och hyrfilm med 2kg lösgodis är inte något man måste ha även om det är nice. Vill man ha något får man tjäna/spara ihop till det.  Jag har vänner som tjänar bra mycket mer men ändå inte har en spänn kvar när månaden är slut. Det är deras eget fel och inget som någon annan ska behöva lida för. Jag betalar en massa skatt som går åt till dessa personers skuldsanering och psykvård i förlängningen. Det är en skatt man kan gnälla om

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Muttley
4 januari 2015
#130
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De gör ganska mycket i mat smile Kan ju dra de hur långt man vill men ett par hundringar här och ett par där blir en stor summa i slutändan.  Men visst ska man lägga undan pengarna varje månad för allt egentligen.
DiwraZ skrev:

Om du ser det ur ett annat perspektiv: Jag tjänar inga stora pengar heller. Varierar mellan 13 och 17 tusen ut per månad. Det är ett aktivt val jag gör att inte jobba mer och tjäna fler antal kronor. Jag har råd med allt jag vill unna mig och har ändå aldrig tomt på kontot. Det är varje frisk människas förbannade skyldighet att ta vara på sin ekonomi och se till att man inte gör av med mer pengar än man drar in. Har man skitlön får man byta jobb eller skära ner på kostnaderna. Vill man gå på krogen och ha en fin bil men inte har pengar till bådeoch så får man välja det ena eller andra. Det enda man ska ha rätt till är mat för dagen och tak över huvudet. Allt annat är lyx som varochen får unna sig efter förmåga. Man kan inte ha 50" tv som man styr med sin smartphone och säga att man inte har råd med sina räkningar. Alla som läser detta hoppas jag förstår mitt resonemang och inte börjar dilla om vem som äger bilarna på min sida eller något liknande ovidkommande.

Men nu är de inte allas aktiva val.  Om du själv hängt med i taxiträsket vet du hur de funkar, att vi har folk som jobbar för 30 kr timmen lagligt.  Som får ut 8-12 tusen i månaden och jobbar ändå i 200 timmar.  Har själv provat på de där med provision och de är ju ett helvete.

Som jag skrev så blir ett par kronor här och ett par där en jävla klumpsumma till sist.  Och för oss som vill kunna spara undan för framtiden får spara desto mindre pengar i månaden för att fler avgifter och dylikt dyker upp.
Man måste se till de som faktiskt vet hur en privatekonomi funkar men ändå har svårt att få ihop pengar.

Jo alla mentalt friska människor har makt och skyldighet att ta vara på sin ekonomi. Går din ekonomi plus minus noll varje månad så är du ute och cyklar från början. Då lever du över dina tillgångar. Taxiträsket existerar inte här. Jag jobbar för fast timlön med eller utan högt och lågt OB. Jag får jobb 24/7 om jag vill. Men jag har inte behov av 20+ ut per månad. Därför jobbar jag inte mer. Vill jag åka på bilsemester i sommar så är det bara att skippa krogrundor och nöjeskörning. Pizza och hyrfilm med 2kg lösgodis är inte något man måste ha även om det är nice. Vill man ha något får man tjäna/spara ihop till det.  Jag har vänner som tjänar bra mycket mer men ändå inte har en spänn kvar när månaden är slut. Det är deras eget fel och inget som någon annan ska behöva lida för. Jag betalar en massa skatt som går åt till dessa personers skuldsanering och psykvård i förlängningen. Det är en skatt man kan gnälla om

Om du vill får du jobb 24/7, de får inte jag. Jag får de jag blir tilldelad.
Har inte heller tagit en enda riktig semester på 6 år för att bli fri/oberoende.

Om man inte har råd ska man självklart inte köpa en massa. Men de gör likväl en viss kännbar skillnad att de ska bli dyrare i tillvaron när ens lön sjunker varje år trots samma timmar wink

25 Inlägg
4 januari 2015
#131
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
4 januari 2015
Trådstartare
#132
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

De kan ju sjunka lite i pris och bli lite kalla på begagnatmarknaden. Det roliga är att den den här skattehöjningen inte har något med miljön att göra ändå även om de säger det. Staten ser att statskassan håller på att bli tom och för att kunna hålla det sjunkande skeppet flytande lite längre så höjer de skatterna för oss bilister.

Om den här höjningen skulle vara för miljöns skull så kan man undra hur de tänkt? "- Ja, vi höjer skatterna på "bränsletörstiga" bilar så kanske ägarna skrotar dessa, sedan får alla beställa nytillverkade Priusar från Japan."
Billigt och miljövänligt. roll
Senast redigerat av _Blue_Speed_ (4 januari 2015)

Nöjeskör närproducerat

Avstängd
10 388 Inlägg
4 januari 2015
#133
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

Miljön vinner på det, oavsett var bilen rullar. Miljön är ju inte direkt enbart en lokal fråga.



_Blue_Speed_ skrev:
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

De kan ju sjunka lite i pris och bli lite kalla på begagnatmarknaden. Det roliga är att den den här skattehöjningen inte har något med miljön att göra ändå även om de säger det. Staten ser att statskassan håller på att bli tom och för att kunna hålla det sjunkande skeppet flytande lite längre så höjer de skatterna för oss bilister.

Om den här höjningen skulle vara för miljöns skull så kan man undra hur de tänkt? "- Ja, vi höjer skatterna på "bränsletörstiga" bilar så kanske ägarna skrotar dessa, sedan får alla beställa nytillverkade Priusar från Japan."
Billigt och miljövänligt. roll

Ok, för tredje gången; skattehöjningen är för att finansiera skolsatsningen och det är uttalat. De säger alltså inte "det är för..." något annat än att finansiera skolsatsningen.

Och för andra gången; det är inte bara fordonsskatten som höjts.

"Om den här höjningen skulle vara..." ... If "ifs" and "buts" were candy and nuts we'd all have a merry christmas.
Senast redigerat av it_mutt (4 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forehead flamers
113 Inlägg
4 januari 2015
#134
Fick en höjning på 455kr hos Skodan och 300kr på Hondan.

Men för några år sedan fick man väl en rejäl sänkning på skatten? Min gamla Saab 9-3 diesel gick från ca 4100kr till ca 3300kr på ett svep, har jag för mej. Så nu är man tillbaka på ruta ett smile

Den här vevan vare nog: https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr … er-kronor/

Man höjde bränslet 40 öre i två svep och sedan sänkte skatten på vissa bilar...

/Andreas
Senast redigerat av Bengtsson (4 januari 2015)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
4 januari 2015
#135
tkd_rille skrev:
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De gör ganska mycket i mat smile Kan ju dra de hur långt man vill men ett par hundringar här och ett par där blir en stor summa i slutändan.  Men visst ska man lägga undan pengarna varje månad för allt egentligen.

Men nu är de inte allas aktiva val.  Om du själv hängt med i taxiträsket vet du hur de funkar, att vi har folk som jobbar för 30 kr timmen lagligt.  Som får ut 8-12 tusen i månaden och jobbar ändå i 200 timmar.  Har själv provat på de där med provision och de är ju ett helvete.

Som jag skrev så blir ett par kronor här och ett par där en jävla klumpsumma till sist.  Och för oss som vill kunna spara undan för framtiden får spara desto mindre pengar i månaden för att fler avgifter och dylikt dyker upp.
Man måste se till de som faktiskt vet hur en privatekonomi funkar men ändå har svårt att få ihop pengar.

Jo alla mentalt friska människor har makt och skyldighet att ta vara på sin ekonomi. Går din ekonomi plus minus noll varje månad så är du ute och cyklar från början. Då lever du över dina tillgångar. Taxiträsket existerar inte här. Jag jobbar för fast timlön med eller utan högt och lågt OB. Jag får jobb 24/7 om jag vill. Men jag har inte behov av 20+ ut per månad. Därför jobbar jag inte mer. Vill jag åka på bilsemester i sommar så är det bara att skippa krogrundor och nöjeskörning. Pizza och hyrfilm med 2kg lösgodis är inte något man måste ha även om det är nice. Vill man ha något får man tjäna/spara ihop till det.  Jag har vänner som tjänar bra mycket mer men ändå inte har en spänn kvar när månaden är slut. Det är deras eget fel och inget som någon annan ska behöva lida för. Jag betalar en massa skatt som går åt till dessa personers skuldsanering och psykvård i förlängningen. Det är en skatt man kan gnälla om

Om du vill får du jobb 24/7, de får inte jag. Jag får de jag blir tilldelad.
Har inte heller tagit en enda riktig semester på 6 år för att bli fri/oberoende.

Om man inte har råd ska man självklart inte köpa en massa. Men de gör likväl en viss kännbar skillnad att de ska bli dyrare i tillvaron när ens lön sjunker varje år trots samma timmar wink

Jo det är upp till dig att söka dig till en annan arbetsgivare. Nu är det lätt för mig att säga som åkt räkmacka i gräddfilen hela mitt snart 24åriga liv. Men det är tyvärr så samhället ser ut. Jag har slitit arslet av mig för skitlön efter skolan. Gillade inte det och tog mig vidare upp ur misären. Det finns ingen som lyfter en ur skiten, man får klättra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

4 159 Inlägg
4 januari 2015
#136
_Blue_Speed_ skrev:
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

De kan ju sjunka lite i pris och bli lite kalla på begagnatmarknaden. Det roliga är att den den här skattehöjningen inte har något med miljön att göra ändå även om de säger det. Staten ser att statskassan håller på att bli tom och för att kunna hålla det sjunkande skeppet flytande lite längre så höjer de skatterna för oss bilister.

Om den här höjningen skulle vara för miljöns skull så kan man undra hur de tänkt? "- Ja, vi höjer skatterna på "bränsletörstiga" bilar så kanske ägarna skrotar dessa, sedan får alla beställa nytillverkade Priusar från Japan."
Billigt och miljövänligt. roll

Min gissning är att många av dessa går vidare till inte bara Polen och några andra öststatsländer utan även fraktas ned till Hamburgs hamn mfl.  där dessa körs ombord på svavelosande båtar som ta vidare dessa till Afrika där dom får rulla minst några år till med enklare reparationer, bilar som helt enkelt är avställda i det svenska bilregistret

enligt bilsweden skrotas årligen < 200.000 bilar men det säljs över 300.000 nya bilar årligen
Senast redigerat av spillolja (4 januari 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

En Medlem
405 Inlägg
5 januari 2015
#137
Malheus skrev:
-matte skrev:
En mindre bil som körs en stor sträcka betalar mindre fordonsskatt än en stor bil som körs en kort sträcka. Det är vad jag tycker är lite knepigt. Därav lösningen att köra all fordonsskatt på bränslet, kort och koncist.

Det är ju just detta de vill få bort.. smile

Joo, det har jag ju förstått. Men grejen är ju faktiskt den att den stora bilen i detta fall släpper ut mindre pga den kortare körsträckan.

Med all skatt på bränslet så blir fördelningen av skatten rättvis och naturligt fördelat gentemot utsläppen . Skulle jag säga iaf.
Senast redigerat av -matte (5 januari 2015)

Evildan
5 januari 2015
#138
it_mutt skrev:
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

Miljön vinner på det, oavsett var bilen rullar. Miljön är ju inte direkt enbart en lokal fråga.



_Blue_Speed_ skrev:
Taximannen skrev:
Jag funderar lite på vad detta får för effekt på begagnatpriserna på dieslar med några år på nacken. Exempelvis kostar en Saab 9-5 diesel från 2003 7300 kr/ år. Min farsas V70 2,4 D -07 höjdes med 800 spänn till 6400kr. Några år till och sen känns det olönsamt. Kanske kommer exporten av dessa bilar öka, eftersom de ju ändå kan rulla bra många år till. Och vad vinner miljön på det, om bilarna rullar i Finland eller Polen istället? Ingenting skulle jag vilja säga. Vad tror ni om detta?

De kan ju sjunka lite i pris och bli lite kalla på begagnatmarknaden. Det roliga är att den den här skattehöjningen inte har något med miljön att göra ändå även om de säger det. Staten ser att statskassan håller på att bli tom och för att kunna hålla det sjunkande skeppet flytande lite längre så höjer de skatterna för oss bilister.

Om den här höjningen skulle vara för miljöns skull så kan man undra hur de tänkt? "- Ja, vi höjer skatterna på "bränsletörstiga" bilar så kanske ägarna skrotar dessa, sedan får alla beställa nytillverkade Priusar från Japan."
Billigt och miljövänligt. roll

Ok, för tredje gången; skattehöjningen är för att finansiera skolsatsningen och det är uttalat. De säger alltså inte "det är för..." något annat än att finansiera skolsatsningen.

Och för andra gången; det är inte bara fordonsskatten som höjts.

"Om den här höjningen skulle vara..." ... If "ifs" and "buts" were candy and nuts we'd all have a merry christmas.

Vilket i denna tråd bevisas gång på gång är ett givet och vettigt hål att vräka in mängder med medel, inte minst gällande förmågan att läsa en text och ens godtyckligt ta in informationen som där är skriven då det förefaller avancerat.
Tillika bör även källkritik på ett djupare plan läras ut då mycket som plitas ned förefaller vara "oförfalskade sanningar" skrivna av personer med en agenda att smutskasta staten och inte minst framhäva en politisk åsikt.

Evildan
5 januari 2015
#139
tkd_rille skrev:
DiwraZ skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Banj0 skrev:
Inte hela världen med en liten höjning..
klarar man inte det så förstår jag inte vad folk gör med sina pengar egentligen..

Jag som bara jobbar 9 månader om året med en vanlig lön har rätt mycket pengar över..

Fast det är klart, ska man bräcka grannen med en ny bil, husvagn, motorcykel, garage, senaste tekniken mm så förstår jag kanske om man står där med lån enda upp till öronen och skatten går upp 800kr.

Men om du ser de från ett annat perspektiv.  Och tjänar som en annan och ligger på en extremt låg lön som typ mig wink så gör de en del i planeringen.   Nu klarar jag det för jag har en bra framförhållning men de 300 utgör ungefär 1/3 av en månads mat.   
De finns de som har ännu sämre lön än mig och kan inte vara utan en bil.  För de hade aldrig funkat om man jobbar konstiga tider

Fast, å andra sidan, de 300 gör ju på ett år snarare 25:-/månad, och då istället 4% av det du spenderar på mat i månaden. Eller ett stort paket Ica Basic kokt skinka tongue

(Sen är det ju nog som så att de flesta inte lägger undan pengar till bilskatten varje månad, utan tar hela smällen när den kommer eller liknande...men iaf smile )

De gör ganska mycket i mat smile Kan ju dra de hur långt man vill men ett par hundringar här och ett par där blir en stor summa i slutändan.  Men visst ska man lägga undan pengarna varje månad för allt egentligen.

Men nu är de inte allas aktiva val.  Om du själv hängt med i taxiträsket vet du hur de funkar, att vi har folk som jobbar för 30 kr timmen lagligt.  Som får ut 8-12 tusen i månaden och jobbar ändå i 200 timmar.  Har själv provat på de där med provision och de är ju ett helvete.

Som jag skrev så blir ett par kronor här och ett par där en jävla klumpsumma till sist.  Och för oss som vill kunna spara undan för framtiden får spara desto mindre pengar i månaden för att fler avgifter och dylikt dyker upp.
Man måste se till de som faktiskt vet hur en privatekonomi funkar men ändå har svårt att få ihop pengar.

Jo alla mentalt friska människor har makt och skyldighet att ta vara på sin ekonomi. Går din ekonomi plus minus noll varje månad så är du ute och cyklar från början. Då lever du över dina tillgångar. Taxiträsket existerar inte här. Jag jobbar för fast timlön med eller utan högt och lågt OB. Jag får jobb 24/7 om jag vill. Men jag har inte behov av 20+ ut per månad. Därför jobbar jag inte mer. Vill jag åka på bilsemester i sommar så är det bara att skippa krogrundor och nöjeskörning. Pizza och hyrfilm med 2kg lösgodis är inte något man måste ha även om det är nice. Vill man ha något får man tjäna/spara ihop till det.  Jag har vänner som tjänar bra mycket mer men ändå inte har en spänn kvar när månaden är slut. Det är deras eget fel och inget som någon annan ska behöva lida för. Jag betalar en massa skatt som går åt till dessa personers skuldsanering och psykvård i förlängningen. Det är en skatt man kan gnälla om

Om du vill får du jobb 24/7, de får inte jag. Jag får de jag blir tilldelad.
Har inte heller tagit en enda riktig semester på 6 år för att bli fri/oberoende.

Om man inte har råd ska man självklart inte köpa en massa. Men de gör likväl en viss kännbar skillnad att de ska bli dyrare i tillvaron när ens lön sjunker varje år trots samma timmar wink

Jag bör väl tillägga att jag förstår din sits, jag har som bekant själv kört bulle/ftj i ett decennium, ibland är det kassa dagar/månader och kundunderlaget sjunker eller försvinner med avtal.
Jag hade även jag en väldigt begränsad inkomst ett tag, åkte billig småbil med låga kostnader och arbetade 25-28 pass i månaden, vad det blir i timmar vet ni som kör.
Just detta att minimera sina utgifter gör en hel del vid månadsskiftet, jag hade tex ingen dyr telefon med surfabonnemang, enbart trafikförsäkring på Micran, Corsan, Corollan, Mazda 323 och även en Amazon osv bilar som är billiga att ha stående då dom inte används särskilt mycket när det arbetas mycket, enkel TV enkel äldre dator som dög att surfa blocket med.

Det var som jag skrev inte den ultimata livsstilen men det fungerar, jag åt vettig mat och sov i en säng eller i framsätet på en gulskyltad V70. wink

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
5 januari 2015
#140
räknade lite på hur mycket man tjänar på att ställa va den dyraste bilen varje helg 40kr .På ett år är det 2080kr

kommer bli en massa jävla massa räkningar fram och tillbaka men det får det nog vara värt.
eftersom dom tog bort påställningsavgiften på 50kr

ska inte behövas kasta bort pengar när bilen inte behöver utnytjas.   tror den sista 3veckorna har våran seat nog rullat 3dagar  kunde lika gärna ha använt seaten istället för Volvon.    jag förstår inte vad syftet med höjningen är till för.    1. folk får inte mer pengar att köpa en miljövänligare bil.
2.vägarna kommer inte förbättras inget kommer förbättras så länge sossarna styr under moderaternas budget.

sen förstår jag fortfarande inte hur folk kan tro att alla väljer sina arbeten idag när vi har hög arbetslöshet hög invandring höga skatter för dom med låg inkomst.

idag lönar det sig bara att vara rik.Dom som är fattiga är bevisligen inte värda ett skit. ganska tydligt om man läser i tråden. ALLA väljer inte vart dom bor  vad dom har för jobb eller hur mycket dom tjänar eller om dom behöver bil eller inte!

Kör fort så hinner inget hända...


Sök