4218
Sök

Citroën C5 -02

243 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Hej!

Varit med om mycket med mina bilar, roliga och tråkiga saker, kan säga som så att min första bil en Golf VR6 -92 "råkade" jag hälla i 14L olja i motorn smile men men roliga saker händer idag blev jag dock 11400:- fattigare pg.a ett inavel i en inavlad verkstad i Norrköping, och därför skriver jag nu vad som hänt då jag är okunnig och frågar varför man gör såhär och vart det gick fel :S.

Så min "gubb" bil som jag nu tagit över från min pappa fick köpa den billigt sålde min gamla skrutt saab som rostat sönder för 10k och köpte Citroën för 10k som är i hur fint skick som helst.

Iallafall så lämnade han in bilen på en liten icke svensk verkstad då han hade problem med bromsarna, anledningen till valet utav denna verkstad va för att den låg hyffsat nära där vi bodde 15min gång hem bara istället för 40min från näst närmsta verkstad.
Alla bromsar byttes runt om till en kostnad av 10k, har fungerat bra och bromsarna ser nya ut och han fick även kvitto då gamla bromsar skickas in och man får nya tillbaka till ett bra pris + kostnad för arbete.

Så nu kommer vi till den del i processen där jag står som ett "?" varför och om det stämmer att detta har hänt eller om jag blivit lurad, verkstaden som nu fixat min koppling + rensat bromsvätske systemet litar jag på och jag tror inte att dom försöker lura mig men det låter helt vrickat.

I samband med bromsbyte så har denna person hällt i hydraulolja istället för bromsvätska... och detta ska ha gjort så huvudcylindern på denna dragande broms (eller hur man säger) pg.a hydrauloljan är mer flyktig så har den täppt till och packningarna svällt därför har det nu när det varit kyligt ute gjort så att kopplingen inte fått grepp då jag var tvungen att stå med bilen igång innan jag med lite våld efter 20min kunde få i en växel. Sedan resterande dag så har det fungerat utmärkt, kopplingen har tidigare tagit väldigt väldigt långt ner dessutom!!!

Kan det hända att denna plattnacke som hällt i hydrauloljan gjort så att jag var tvungen att lägga 11400:- fördärvade slantar på detta idag?

Ringde upp A S City-Mek som verkstaden heter, och med inte allt för många svenska ord korrekt sagda så tjata han om att det va rätt olja han hällt i, att han aldrig gör fel, han kollar med datorn, grön vätska, är det grön bromsvätska i en Citroën C5 -02 ?!

Det är min 3/3 gång jag lämnar in till en icke svensk där något har gått fel, första gången skulle han laga avgasröret såga av och sätta nytt rör och svetsa, han åka i 2 timmar när allt brast "han hade inte gjort fel", detta som hänt nu med bromsvätskan som lett till 11400:- rep, och en till sak som jag inte ens orkar dra upp igen.
Rasist eller ej, 3/3, finns det några seriösa icke svenskar att vända sig till i Norrköping eller ska man varje gång som en inte allt för bra betald kommunal anställd behöva lämna in till typ Zetterblom och betala skyhögt?

Evildan
8 januari 2015
Bromsvätskan i en C5 -02 ska vara DOT4.

LHM (Hulkengrön vätska) ska inte användas på C5 till bromsar eller koppling.

Åk till Zetterbloms, dom vet vad dom håller på med och det blir säkerligen billigare i längden även om jag knappast tror att nationaliteten hos din mekaniker är det avgörande för att han är okunnig.
Det finns nog inte många skuttverkstäder som problemfritt klarar av att skruva bromsar/hydraulik på en Citroën C5 även om bilens konstruktion som sådan inte är särdeles avancerad i mitt tycke, men jag har å andra sidan ägt och renoverat en del Citroën genom åren och fått bra stöttning från början av en inom märket känd Citroënguru.

243 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Okej! bra råd.

Men han satt och sa flera gånger om på A C bil-meck att han haft i grön olja så det är ju där skon klämmer då.
Han har gjort fel.
Ska se om man på något sett kan gå vidare med det eftersom han bytt alla bromsar på bilen för 1.5 år sedan och har inte haft bilen inlämnad på något annat ställe efter det och han på AD Bildelar bilverkstad sa att det va pg.a grön hydraulikolja som det hade klibbat igen.

Evildan
8 januari 2015
Mig veterligen står det dessutom DOT4 på locket till bromsvätskebehållaren.

Trist för det är goa bilar att åka i, speciellt på våra jlk så kallade vägar.

243 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Jo det är en trevlig bil, min är en exclusive V6 skininredning, lite gubb aktig men växt ifrån att det ska vara "coolt" åker riktigt skönt smile saknar bara lite bättre ljudsystem i bilen, nu kommer jag antagligen ha bilen ett bra tag iochmed allt som är gjort så får väl investera i det framöver!

Tack för solida svar från din sida det uppskattas, sitter i skrivande stund och kollar runt med försäkrings bolag som hänvisat mig till att verkstaden har försäkring att täcka upp för sådant.

Evildan
8 januari 2015
De Nada, bara kul att försöka hjälpa till.

Lycka till, återkom gärna i tråden ang utgången i ditt ärende.

243 Inlägg
8 januari 2015
Trådstartare
Det ska jag göra, är inte den som ger upp förens jag vet att det är omöjligt! smile ska återse mina pengar och bygga ljud i bilen.

243 Inlägg
24 juli 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
De Nada, bara kul att försöka hjälpa till.

Lycka till, återkom gärna i tråden ang utgången i ditt ärende.

Bättre sent än aldrig! det blev inget av med det hela, va bara att bita i tummen och gå vidare. Men har gjort mitt yttersta för att ge den lilla verkstaden dåligt rykte genom att kommentera alla sidor där man kan ge omdömen.

Sök