4412
Sök

Volvo 740 t5 startar inte, tips?

602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#1
Tjena!
De är så att i somras fick jag igång min Volvo 740 med t5a motor. Startade direkt och de va fan för bra för att vara sant, och de var de. För några veckor senare så försvann kompet i 3ans cylinder. Mycke felsökning och tappade suget dessutom men nu i höstas rev jag toppen och det visade sej att en liten liten metallflisan hade fastnat på en insugsventil så den stängde inte klokt.
Bytte till ny ventil som jag slipade in.
Nu har jag fått ihop bilen igen, men den jäveln vill inte starta (till skillnad mot förra gången)

Jag har gnista, vilket jag misstänkte var felet först.
bensin får den för de luktar väldigt mycke bensin tillslut när man håller på o försöka starta.
Försökte lufta ur den igår med tändstiften av, även försökt starta med spridarna urkopplade både med och utan startgas.

Tycker inte han reagerar alls på startgasen vilket jag tycker är konstigt eftersom att jag har ju gnista, så att den hostar till lite vore ju i alla fall något men han bara maler på.
Juste felkoder har jag inga heller (1-1-1)
Blir jävla less alltså, något tips vad jag ska kolla mera?

Tänkte komp prova men när jag hade noll i komp på treans cylinder sist så kunde jag ju lixom ändå starta bilen.

Mvh Alexander

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#2
Juste, jag nollade motorn med kammarna låsta med en tolk, så allt ska ju stå rätt.
För kamlägesgivaren ska väl inte gå att sätta fel?
och jag har sneck box så den går ju bara på kamlägesgivaren.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

13 Inlägg
24 februari 2015
#3
Kolla om du får tändning vid rätt tillfälle.  Kan vara så att när du pillade med kammarna, så blev tändningen fel med 180 grader.

8 250 Inlägg
24 februari 2015
#4
Nyman_ skrev:
Juste, jag nollade motorn med kammarna låsta med en tolk, så allt ska ju stå rätt.
För kamlägesgivaren ska väl inte gå att sätta fel?
och jag har sneck box så den går ju bara på kamlägesgivaren.

Nollat vevaxeln rätt efter märkningen på vev / oljepump eller med tolk?

Själva givaren kan man bara sätta på ett sätt, men bländaren (plåten) kan man sätta fel. Det vet jag av erfarenhet.

Provat att ta ur stiften och hälla i lite olja i cylindrarna? Har motorn stått länge så kan cylinderväggarna vara torra och då tätar inte ringarna och då har man ingen kompression.


602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#5
Veven gick jag på markeringen vid på drevet. Okej de är så att man kan sätta plåten fel?
Mins att när jag satte dit "plåten" så blev den åt de hållet så att karmen eller vad man nu ska kalla det var riktad uppåt.
Vill kolla om den tänder vid rätt tidpunkt men hur? När de är med separata spolar.
Hade i en skvätt olja på senaste försöket för jag har hört att överdrivet med oförbränt bränsle inte är så super för kompet.
Och jag kände skillnad faktisk men ändå inte start

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

8 250 Inlägg
24 februari 2015
#6
Dum fråga, men du har kollat så att du satt rätt kam på rätt plats?


602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Dum fråga, men du har kollat så att du satt rätt kam på rätt plats?

Jag funderade först på den med men jag skrev ett i på insugskammen och ett a på avgaskammen. Så isf måste jag redan ha missat de redan innan (då måste jag varit bra på fyllan haha)

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
Dum fråga, men du har kollat så att du satt rätt kam på rätt plats?

Fast vafan de finns ju alltid en chans! Att jag slarvade till det redan i början :-o
Vore jävligt dumt de!
Finns de någon markering eller något i bak kant så man ser skillnad?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

8 250 Inlägg
24 februari 2015
#9
I bakänden på kammarna så står det några siffror och bokstäver. Det är en kombination av 3 bokstäver du ska titta efter. Den slutar på i för insugskammarna och e för avgaskam, till exempel så är ju PHI en insugskam.


602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#10
Marlboroman skrev:
I bakänden på kammarna så står det några siffror och bokstäver. Det är en kombination av 3 bokstäver du ska titta efter. Den slutar på i för insugskammarna och e för avgaskam, till exempel så är ju PHI en insugskam.

Phu fan jag vart rädd jag och fick kolla några gånger.
Men phi har jag på insugskamen och phe på avgas. Då vart jag glad.
Dessutom hoppas jag att jag hittat felet.
Plattan som snurrar i kamlägesgivaren har skrapat emot givaren.
Vilket måste betyda att jag klantat till det och satt plattan upp och ner.
De är bara halva plattan som skrapat vilket kan vara orsaken till att jag hade lite gnista?

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#11
Undra om givaren är trasig nu eller om man kan köra på den

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

602 Inlägg
24 februari 2015
Trådstartare
#12
Fyfan va underbart nu är han igång!
Och går som en klocka:-D
De va då kamlägesgivaren "plattan" som satt fel.
Var lite skavt på både givaren och plattan men verkar funka :-)
Tackar för svaren jag fick

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone


Sök