2471
Sök

855R: Skruva. Svära. Gråta. (långtidsprojekt)

Jadu, Meningen med detta projekt är väl att få skiten att gå igenom besiktningen för att sedan se om jag ska sälja den eller behålla den ett tag till samt få den duglig!

Leg. Psykopat
9 761 Visningar
Projektet avslutat 3 juni 2015
Leg. Psykopat
28 Inlägg
26 april 2015
Trådstartare
#21
Ja då var det dags igen!
Kände att nu har jag tagit alldeles för lång tid på mig sedan senaste uppdateringen tongue
Inget nytt har väl hänt förutom att jag har bytt till mig ett par 850 originalfälgar som nu bara står och väntar på att bli monterade smile
Sen så har vi den mindre roande nyheten, bilen står för tillfället ca 20 mil bort hos farsan och samlar damm och antagligen blir infesterad av SAABar (eller nåt i den stilen wink ) på grund av att bromsbeläggen fram har gett upp helt..
Då min ekonomi den senaste tiden har varit sämre än sämst så har jag varit tvungen att prioritera annat.

Nån gång framöver så ska jag fixa till den, köra hem den och sedan sälja den då jag verkligen inte har råd att äga den, delvis för att jag är under 25 och sedan för att ska man göra något så ska man göra det riktigt och då kostar det därefter hmm

Har redan planer på vad jag hoppas kunna få tag i efter denna bil så håll i hattarna och be för glatta livet för nu blir det
ändring!!

/Thomas

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight

Leg. Psykopat
28 Inlägg
9 maj 2015
Trådstartare
#22
Nä, nu har det varit alldeles för tyst kring projektet här och det kan ju inte vara bra! tongue
Anledningen till det är att jag inte har gjort ett smack med bilen förutom att googla och leta upp lösningar till problemen jag trodde fanns.

Men självklart så har man ju svart bälte i att googla och det ledde till att jag fick ihop en liten OBD-I läsare a'la ståltråd.
Felsökte bilen och fick 3 små men j*vligt jobbiga koder.. 1-4-3, 1-2-1 och 5-3-5.
Rätta mig om jag har fel, dessa koder betyder att knacksensor, luftmassemätare och magnetventilen inte har någon anslutning.
Efter diverse felsökningar och uteslutningsmetoden så kom jag fram till att det varken är luftmassemätare eller magnetventil, kollade runt insuget och såg en kontakt som hänger och dinglar så glatt så.
Såg inte vart denna skulle kopplas i och har inget minne av att jag har glömt stoppa in den heller hmm

Blev till att söka råd och tips om denna kontakt men ingen hade något direkt svar.
Bestämde mig sedan för att byta knacksensor från reservdelsbilen och vipps, så var båda insugen och en knacksensor lös wink
Kollade runt R:en lite och såg att det var något som inte stämde.. KONTAKTH*LVETET TILL KNACKSENSORN VAR JU INTE I!!
Det var den som hängde och dingla, ååh så less man kan bli!

Ploppa in den, montera ihop allt igen och nollställde datorn.
Men fyf@n vilken skillnad!! Nu går den som den ska! big_smile
Är så sjukt lycklig smile Nästan så att den släpper på trean xD

Det här blir nog sista inlägget om min glada, långa, lärorika och deprimerande resa med att fixa en R.
Tack så hemskt mycket alla ni som följt, läst och kommenterat, för nu säljer jag skiten wink
/Thomas

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 maj 2015
#23
Fyfan vad roligt att det var ett såpass simpelt fel.  Nästan så man vill dumförklara sig själv lite samtidigt!!  Nu hoppas jag att motivationen kommer tillbaka så att det blir lite stadigare uppdateringar.  smile


Leg. Psykopat
28 Inlägg
3 juni 2015
Trådstartare
#24
Det är med tårar i ögonen som jag nu tänkte avsluta projektet då jag inte kommer att spendera mer tid eller pengar på bilen.. 
Tack så hemskt mycket till alla er som har kommenterat, läst och följt allt som har hänt.
Hade gött så kanske vi ses på framtida projekt wink

-Kan inget men vill mycket..
--------------------------------
"Rödblockarna beter sig som spastiska tröskverk med parkinson.." -vEight


Sök