3894
Sök

Nya bilar är INTE inkörda ifrån fabrik.

1 414 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#1
Har hört fler o fler säga att man kan trampa på direkt efter man hämtat sin nya bil eftersom motorn är redan inkörd o färdig ifrån fabrik...

Så är INTE fallet. Motorn har oftast bara startats 2-3 gånger och rullat kanske max 2-3 mil lite beroende på om den gått som stickprovsbil eller inte.

Man ska fortfarande köra in sin bil, dvs gärna inte över 3000 rpm på i alla fall 500 mil. Sedan bör man även göra oljebyte efter 100 mil, och sedan efter 300 mil och efter 500 mil. Bästa är om man även kör motorn med hel-syntetisk olja, speciellt i turbo-motorer.

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

draminbil.nu
1 382 Inlägg
12 december 2006
#2
Du menar att fastän biltillverkarna inte rekomenderar (faktiskt inte ens yppar det minsta) olje byte förenns efter 3000mil (brukar väl första servicen vara?) ska man byta olja 3ggr innan dess?


1 414 Inlägg
12 december 2006
Trådstartare
#3
ludde__mannen skrev:
Du menar att fastän biltillverkarna inte rekomenderar (faktiskt inte ens yppar det minsta) olje byte förenns efter 3000mil (brukar väl första servicen vara?) ska man byta olja 3ggr innan dess?

Japp!

Biltillverkarna säger att oljebyte inte behövs förrän först efter 3000 mil för att konkurrenterna säger så. Om deras bil anses vara högre i service kostnader för att den kräver extra oljebyten stiger ju driftskostnaderna på bilen och då är inte bilen lika konkurrenskraftig som de andra. Det är enda anledningen till att man höjt service intervallen.

Sedan ska det läggas till att grejerna som sitter i dagens nya bilar är av sämre kvalite och oftast klenare och billigare material än för 10 år sedan och då var service intervallen bra mycket tätare än dom är nu. Det handlar om att tjäna pengar!!!

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

draminbil.nu
1 382 Inlägg
Chef
379 Inlägg
12 december 2006
#5
Kan endast hålla med! om du vill att din nya bil ska hålla länge, så kör in den i ca 300 mil, byt olja (själv) kör 1000 mil, byt olja osv, sen vid 3000 mil så lämnar du in den på service som du ska göra enligt serviceboken, fortsätt byta olja var 1000:e mil......

Gör en liten egen servicebok där du spar kvitton på olja och oljefilter, samt antecknar datum och miltal när du gjort dessa egna servicar, och jag tror den dagen du ska sälja bilen att den blir värd någon krona extra för att den är välskött och väldokumenterad.

Blir lättast om du hittar en köpare som värderar den extra servicen.

Dessutom finns möjligheten att du får en mer bekymmersfri bil än de som bara följt serviceboken!
Senast redigerat av Chrille74 (12 december 2006)

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Fisketokig
2 997 Inlägg
12 december 2006
#6
körde relativt lugnt första 300 milen för att få en mjukstart. sen bytte olja vid 1000 mil och nästa blir servicen vid 3000mil.

Då har man enligt boken och på pappret vart en god bilägare om man kan visa upp extra service...

Bilen ska ju bara hålla tills jag säljer den och nya köparen ska se att servicen är gjord och lite till. Sen om det i själva verket är rekomenderat att byta olja ännu tätare eller att köra ännu lugnare, det spelar ju ingen roll. Bara den inte får motorras under mitt ägande vilket är de första 2-3åren

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

12 086 Inlägg
12 december 2006
#7
Att byta oljan är ju bra bra, när en motor är ny lossnar massor med skit från rörliga delar, lager mm, i motorn.. skiten består av micrometalbitar och annat skräp. Så att byta oljan bör man göra ofta i början.

12 086 Inlägg
12 december 2006
#8
Martin 9-3 skrev:
körde relativt lugnt första 300 milen för att få en mjukstart. sen bytte olja vid 1000 mil och nästa blir servicen vid 3000mil.

Då har man enligt boken och på pappret vart en god bilägare om man kan visa upp extra service...

Bilen ska ju bara hålla tills jag säljer den och nya köparen ska se att servicen är gjord och lite till. Sen om det i själva verket är rekomenderat att byta olja ännu tätare eller att köra ännu lugnare, det spelar ju ingen roll. Bara den inte får motorras under mitt ägande vilket är de första 2-3åren

Så kan man ju resonera oxå.. hmm

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
12 december 2006
#9
Martin 9-3 skrev:
körde relativt lugnt första 300 milen för att få en mjukstart. sen bytte olja vid 1000 mil och nästa blir servicen vid 3000mil.

Då har man enligt boken och på pappret vart en god bilägare om man kan visa upp extra service...

Bilen ska ju bara hålla tills jag säljer den och nya köparen ska se att servicen är gjord och lite till. Sen om det i själva verket är rekomenderat att byta olja ännu tätare eller att köra ännu lugnare, det spelar ju ingen roll. Bara den inte får motorras under mitt ägande vilket är de första 2-3åren

lät banne mig farligt med en aero-motor underhuven tongue iallfall om man syftar på Founders synpunkt.


178 Inlägg
14 december 2006
#10
det här med 3000mils serviceintervall fattar jag inte. i alla bilar jag kollat, nya som gamla, så ser, luktar och känns oljan INTE bra efter ca 1500mil. att tillverkaren sen rekomenderar en att köra 1500 mil till på samma olja är ju lite lustigt.

själv byter jag ca var 1000e mil, eller en gång per år, beroende på vilket som kommer först. känns bäst så smile

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
14 december 2006
#11
Har precis passerat 1000mil med min kärra, enl handboken ska jag ju serva den vid 1000mil, ska man skita i det eller? O_o
Vad tror ni servicen kostar vid 1000mil?


1 414 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#12
FL3JM skrev:
Har precis passerat 1000mil med min kärra, enl handboken ska jag ju serva den vid 1000mil, ska man skita i det eller? O_o
Vad tror ni servicen kostar vid 1000mil?

Första service är alltid viktig eftersom man gör efterdragning på viktiga moment och kontrollerar förband som kan ha varit bristfälliga på tidigare bilar så den servicen ska du helt klart göra!!!

Jag servade min bil på verkstad upp till 5000 mil, därefter köpte jag verkstadshanboken och gjorde det själv. Byter olja filter och rengör luft-filter var 800'e mil, Kollar eller byter kupéfilter var 1500 mil... har alla kvitton och motorgarantin gäller fortfarande smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

562 Inlägg
15 december 2006
#13
Åfasen.. det trode jag inte, har hört att dom ska göra det sedan tror jag att jag har sätt någo program på ettan lr så där dom sa att do mva inkörda (volvo) men kanske inte då (våga schannsa)

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

Solfilmsmontör
949 Inlägg
15 december 2006
#14
Founder skrev:
ludde__mannen skrev:
Du menar att fastän biltillverkarna inte rekomenderar (faktiskt inte ens yppar det minsta) olje byte förenns efter 3000mil (brukar väl första servicen vara?) ska man byta olja 3ggr innan dess?

Japp!

Biltillverkarna säger att oljebyte inte behövs förrän först efter 3000 mil för att konkurrenterna säger så. Om deras bil anses vara högre i service kostnader för att den kräver extra oljebyten stiger ju driftskostnaderna på bilen och då är inte bilen lika konkurrenskraftig som de andra. Det är enda anledningen till att man höjt service intervallen.

Sedan ska det läggas till att grejerna som sitter i dagens nya bilar är av sämre kvalite och oftast klenare och billigare material än för 10 år sedan och då var service intervallen bra mycket tätare än dom är nu. Det handlar om att tjäna pengar!!!

I dagens läge handlar det om kvantitet och inte kvalitet. tyvärr...

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

104 Inlägg
15 december 2006
#15
Volvo´s nyare bilar är motorerna inkörda från fabrik.Motsvarar ca 3000mil på landsväg.Volvo vill inte, har inte råd/lita på att låta okunniga kör rätt när deras bil är ny,så därför är motorn inkörd.Sen hittar de felen innan någon annan gör det och kan fixa dem.Tror om jag inte har fel så började volvo med detta när S60 modellen lanserades och bilar därefter får samma behandling.

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla

272 Inlägg
15 december 2006
#16
Mataten skrev:
Volvo´s nyare bilar är motorerna inkörda från fabrik.Motsvarar ca 3000mil på landsväg.Volvo vill inte, har inte råd/lita på att låta okunniga kör rätt när deras bil är ny,så därför är motorn inkörd.Sen hittar de felen innan någon annan gör det och kan fixa dem.Tror om jag inte har fel så började volvo med detta när S60 modellen lanserades och bilar därefter får samma behandling.

Knappast. motorerna är körda ca 5-10 minuter när man får sin bil. Tro inte att dem kör motorerna veckovis när dom är nya. Om så skulle vara fallet så skulle fabriken i skövde behöva 4 ggr så stora lokaler bara för körning minst! Tro mig jag har varit där och provkörningarna som sker är bara några minuter för att se så att inget läcker och dyl.

Jägermeister
910 Inlägg
15 december 2006
#17
Det där med att man ska ha första servicen vid 3000mil är sjukt, toyota har så oxå på sina nya bilar.

Toyotas motorer är tex inte inkörda, finns speciella miltal man ska köra en viss hastighet och efter ett visst miltal får man sen köra snabbare.
Kommer inte ihåg hur det var men det medföljer alltid ett körschema där det står.

Vi har haft flera leasingbilar från toyota, bla avensis, rav4 & corolla och vi trodde ju att oljan som var i motorn skulle räcka till dom ovan nämnda 3000milen men icke sa nicke.

Tex rav4an började dra väldigt stora mängder olja redan vid 500mil, det märkte vi första gången på att det var så tomt på olja så oljelampan började lysa och som vi alla vet så börjar den lysa väldigt sent, långt efter att oljestickan blivit torr på olja...

(Rav4an slutade sen att dra olja helt och hållet vid ca 5000mil.)

Min gamla golf som jag har nu drar tex ingen olja, eller jaa lite... oljan som är mellan max och min på stickan räcker mellan oljebytena (1000mil) och bilen har snart gått 40 000mil.

Så lite skumt vare, fast rav4an fick oxå mkt plågning på vintern.=P (kul bil att köra)

Fast gubben på toyota sa oxå att den oljan som säljs nu är så pass bra så man kan köra minst det dubbla (2000mil) på den utan att den blir nämnvärt sämre, det enda som sätter begränsningar på den är att oljefiltret inte renar så bra mer efter 1000mil så därför ska man byta både olja och filter vid 1000mil.
Han pratade då om bla castrol, mobil1 och såna bättre märken.
Senast redigerat av gemini78 (15 december 2006)

En gång är ingen gång...

5 710 Inlägg
15 december 2006
#18
mr_loffe skrev:
Knappast. motorerna är körda ca 5-10 minuter när man får sin bil.

OM man inte bor i USA då kan de vara (hårt) körda något längre..... wink
http://www.geting.se/image.php/18039-lastning.jpg

Beträffande Toyota är det inte ens säkert att motorn man får i sin bil ens har vart igång i fabriken, de har ingen 100%:g provning av sina motorer.....

Hyvsat säker på att det inte är NÅGON motortillverkare som "kör in" sina motorer, man har helt enkelt inte tid för detta.
Dock går motorerna lugnt de första minutrarna och denna tid kallar man för "inkörningssteg" om man kikar på skärmen till provutrustningen.
Någon inkörning som vi "motorjon" menar är det dock inte tal om.....

MVH Jonas
..............

1 414 Inlägg
15 december 2006
Trådstartare
#19
tobi skrev:
Åfasen.. det trode jag inte, har hört att dom ska göra det sedan tror jag att jag har sätt någo program på ettan lr så där dom sa att do mva inkörda (volvo) men kanske inte då (våga schannsa)

Biltillverkare idag har inte råd att göra sånt för en kund. Dom gör absolut inget extra för kunderna längre... du får en bil där allt dom lovar ska funka, funkar men inget mer än så...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Scania, javisst.
237 Inlägg
15 december 2006
#20
Vissa nya bilar körs även in dom 1000 första på mineralolja, eftersom att en ny helsyntetolja är för bra och delarna nöts inte in rätt.


Sök