3096
Sök

Igensatta spridare symptom??

26 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#1
Hej ,tänkte kolla ifall någon har haft liknande symptom när spridarna varit dåliga. Bilen är en audi a3 1.8t, problemet är svårstartad, ojämn tomgång, misständer, och är slö. Bilen har inga felkoder, kostar ca 1000kr att flödestesta o rengöra men vill helst vara säkrare på att det är det innan jag gör det !! smile

Tack för svar smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 mars 2015
#2
Är allt enkelt uteslutet? Luftfilter bränslefilter osv osv?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

26 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
Är allt enkelt uteslutet? Luftfilter bränslefilter osv osv?

Ja, jag harnog kollat allt man kan kolla.....tändpolar, läckage, lmm,+ mkt mer.

69 Inlägg
19 mars 2015
#4
Flödar alla spridare dåligt? Bränslefilter är ju en sak som många inte bryr sig om att byta och jag har svårt att tänka mig att alla spridare bara lägger av helt plötsligt.
Har du mätt bränsletrycket till spridarna? Är spridarnas tätningar i bra skick?

26 Inlägg
19 mars 2015
Trådstartare
#5
philleHBG skrev:
Flödar alla spridare dåligt? Bränslefilter är ju en sak som många inte bryr sig om att byta och jag har svårt att tänka mig att alla spridare bara lägger av helt plötsligt.
Har du mätt bränsletrycket till spridarna? Är spridarnas tätningar i bra skick?

Bränslefiltret är bytt ! Jag vet alltså inte än om det är spridarna, jag bara misstänker det. Har ej mätt trycket heller. Men det räcker väl att en spridare e dålig så kan sånt här komma ?? smile

69 Inlägg
20 mars 2015
#6
mrluzze skrev:
philleHBG skrev:
Flödar alla spridare dåligt? Bränslefilter är ju en sak som många inte bryr sig om att byta och jag har svårt att tänka mig att alla spridare bara lägger av helt plötsligt.
Har du mätt bränsletrycket till spridarna? Är spridarnas tätningar i bra skick?

Bränslefiltret är bytt ! Jag vet alltså inte än om det är spridarna, jag bara misstänker det. Har ej mätt trycket heller. Men det räcker väl att en spridare e dålig så kan sånt här komma ?? smile

Nja, om en spridare är kass så går den ju inte jämnt som du nämner men du borde få underliga avgasvärden och som att den går på 2-3 cylindrar tycker jag.
Mät trycket till spridarna. Vad har du kollat felkoderna med? Tändspolarna brukar ge upp på dom motorerna så det låter mer som det tycker jag, men du borde få felkoder om det är tändspolarna tycker jag. Även om en spridare ger upp så borde du få någon felkod.
Kolla så spridartätningarna inte är kassa.
Du har inga billiga/dåliga tändstift monterade?

Dina problem låter som att du har en dålig TPS (spjällägesgivare på svenska), men du får felkod på det.

26 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#7
philleHBG skrev:
mrluzze skrev:
philleHBG skrev:
Flödar alla spridare dåligt? Bränslefilter är ju en sak som många inte bryr sig om att byta och jag har svårt att tänka mig att alla spridare bara lägger av helt plötsligt.
Har du mätt bränsletrycket till spridarna? Är spridarnas tätningar i bra skick?

Bränslefiltret är bytt ! Jag vet alltså inte än om det är spridarna, jag bara misstänker det. Har ej mätt trycket heller. Men det räcker väl att en spridare e dålig så kan sånt här komma ?? smile

Nja, om en spridare är kass så går den ju inte jämnt som du nämner men du borde få underliga avgasvärden och som att den går på 2-3 cylindrar tycker jag.
Mät trycket till spridarna. Vad har du kollat felkoderna med? Tändspolarna brukar ge upp på dom motorerna så det låter mer som det tycker jag, men du borde få felkoder om det är tändspolarna tycker jag. Även om en spridare ger upp så borde du få någon felkod.
Kolla så spridartätningarna inte är kassa.
Du har inga billiga/dåliga tändstift monterade?

Dina problem låter som att du har en dålig TPS (spjällägesgivare på svenska), men du får felkod på det.

jag har kollat felkoder med 3 st olika dock ej vagcom, jag har mätt tändspolarna o de ger rätt värde.. vet inte va de sitter i för tändstift men när jag kollade dom så var dom sotiga och det tyder ju på fel blandning om jag inte är helt fel ute... smile så jag misstänker ju att det är något som har hand om blandningen tex : spridare smile

2 250 Inlägg
20 mars 2015
#8
Exakt, fet blandning. Vilket då inte tyder på att spridarna ger för lite bränsle.
Men kanske vid fel tidpunkt, eller att förbränning av korrekt mängd bränsle inte sker, p g a t ex klen gnista. Eller att gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Nu kan jag inte Audi, men är alla stiften lika sotiga? Eller bara ett?

26 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#9
Meaganeowner skrev:
Exakt, fet blandning. Vilket då inte tyder på att spridarna ger för lite bränsle.
Men kanske vid fel tidpunkt, eller att förbränning av korrekt mängd bränsle inte sker, p g a t ex klen gnista. Eller att gnistan kommer vid fel tidpunkt.
Nu kan jag inte Audi, men är alla stiften lika sotiga? Eller bara ett?

Ja alla stiften är lika sotiga...

26 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#10
Juste ja, kom på att jag får en felkod: system ok (om mil är aktiv kontrollera ecu.

Körde bilen idag och problemet med ryckningarna/misständningarna har blivit MKT värre. Förut misstände den mest vid högre varv, nu har den börjat vid lättare gaspådrag o mkt längre. Tex :så körde jag i treans växel ca 2000varv, och skulle gasa på lite, så fort som jag gasade så tappade den kraft i 2-3 sek å fick tillbaka kraft i 2 sekunder och sedan tappade kraft igen. Jag fick sluta gasa för att få tillbaka all kraft.....

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
20 mars 2015
#11
Du kan även ha läckande spridare alltså att de fastnat i halvöppet läge eller aldrig stänger helt. Jag hade det på min bil när den stått undanställd under vintern. Detta var på en V8a, man kunde dra ur 4 av spridarkontakterna och bilen gick ändå på tomgång pga att spridarna som fastnat i halvöppet läge släppte igenom bränsle. Sen stank det bensin om den.
Vi bytte först luftmassemätare, lambdasonder, IAC-ventil, startmotor,tändstift, tändmodul, tändspole, styrdator men det var nya spridare som löste det. De som satt där var ultraljudstvättade 3år innan men hade ändå beckat ihop pga av den dåliga bensin vi har idag.

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

26 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#12
N_W skrev:
Du kan även ha läckande spridare alltså att de fastnat i halvöppet läge eller aldrig stänger helt. Jag hade det på min bil när den stått undanställd under vintern. Detta var på en V8a, man kunde dra ur 4 av spridarkontakterna och bilen gick ändå på tomgång pga att spridarna som fastnat i halvöppet läge släppte igenom bränsle. Sen stank det bensin om den.
Vi bytte först luftmassemätare, lambdasonder, IAC-ventil, startmotor,tändstift, tändmodul, tändspole, styrdator men det var nya spridare som löste det. De som satt där var ultraljudstvättade 3år innan men hade ändå beckat ihop pga av den dåliga bensin vi har idag.

Får väl ev testa med nya spridare, men va hade du för symptom ? smile

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
20 mars 2015
#13
mrluzze skrev:
N_W skrev:
Du kan även ha läckande spridare alltså att de fastnat i halvöppet läge eller aldrig stänger helt. Jag hade det på min bil när den stått undanställd under vintern. Detta var på en V8a, man kunde dra ur 4 av spridarkontakterna och bilen gick ändå på tomgång pga att spridarna som fastnat i halvöppet läge släppte igenom bränsle. Sen stank det bensin om den.
Vi bytte först luftmassemätare, lambdasonder, IAC-ventil, startmotor,tändstift, tändmodul, tändspole, styrdator men det var nya spridare som löste det. De som satt där var ultraljudstvättade 3år innan men hade ändå beckat ihop pga av den dåliga bensin vi har idag.

Får väl ev testa med nya spridare, men va hade du för symptom ? smile

Den var svårstartad, ojämn tomgång och spikningar(kan även berott på felakktigt elektrodasvtånd på stiften).

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

26 Inlägg
20 mars 2015
Trådstartare
#14
N_W skrev:
mrluzze skrev:
N_W skrev:
Du kan även ha läckande spridare alltså att de fastnat i halvöppet läge eller aldrig stänger helt. Jag hade det på min bil när den stått undanställd under vintern. Detta var på en V8a, man kunde dra ur 4 av spridarkontakterna och bilen gick ändå på tomgång pga att spridarna som fastnat i halvöppet läge släppte igenom bränsle. Sen stank det bensin om den.
Vi bytte först luftmassemätare, lambdasonder, IAC-ventil, startmotor,tändstift, tändmodul, tändspole, styrdator men det var nya spridare som löste det. De som satt där var ultraljudstvättade 3år innan men hade ändå beckat ihop pga av den dåliga bensin vi har idag.

Får väl ev testa med nya spridare, men va hade du för symptom ? smile

Den var svårstartad, ojämn tomgång och spikningar(kan även berott på felakktigt elektrodasvtånd på stiften).

Ok,ja som sagt e ja ganska säker på att det är spridarna men får kolla lite till innan jag gör nåt.. smile

2 Inlägg
23 juni 2023
#15
hej, hur blev det sen? har själv samma symptom i min bil, var det spridarna som var igensatta, räcker det med att tvätta ur dem?
mvh

4 822 Inlägg
24 juni 2023
#16
ricky12 skrev:
hej, hur blev det sen? har själv samma symptom i min bil, var det spridarna som var igensatta, räcker det med att tvätta ur dem?
mvh

TS har inte varit inloggade på 7,7 år wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 056 Inlägg
24 juni 2023
#17
Jag skulle säga att det är ovanligt att spridare blir igensatta på en bensinbil, men det kan hända om den stått länge och bensinen som var i dem hinner bli dålig och brytas ned. Kör man med bilen någorlunda regelbundet är det otroligt mycket mer sannolikt att det är något annat som krånglar. På dieselbilar händer det ibland att spridarna bråkar däremot.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
24 juni 2023
#18
1.8t är EXTREMT känsliga för dåliga stift och spolar..  alltså extremt extremt känsliga.. 

vad har du för bränsletryck?    en svajande bränslepump kan oxå ge samma symtom..  pumpen kan ge tillräcligt med sås till och från vilket ställer till det för allt..  dels när den ger dåligt med bränsle reglerar sprutet upp spridartiderna och vips så börjar pumpen fungera okej igen och bilen går mega fett och sen snålt igen och det kan ju gå fram och tillbaka ..   men stiften är helt klart en sak som måste vara 100% bra.. och då inga äkliga biltema stift utan det ska vara Ngk inget annat skräp

Kör fort så hinner inget hända...


Sök