Hej!
Jag köpte för cirka en månad sedan en passat -98 variant med 27k mil på mätaren. Automatväxlad. Trevlig bil, har fungerat utmärkt medan jag övningskört och för 7000 spänn kände jag att man inte kunde göra mycket fel
. Jag märkte redan i början att det vid acceleration i låga farter (upp till 40km/h) uppstod ett "ylande"/squeal- ljud när man tryckte ner gaspedalen. Detta ljud försvann när man kom upp i 3:an/4:an och över 40-50km/h.
Idag när jag var ute och körde i stan märkte jag dock att ljudet började uppträda vid farter över 40-50km/h - det uppträder nu
alltid när man trycker ner gaspedalen och verkar vara direkt kopplat till hur starkt man trycker ner gaspedalen - inte till motorns RPM, inte växel, inte hastighet. Bara till hur kraftigt man har foten nedtryckt på pedalen. Släpper jag pedalen försvinner ljudet omedelbart. Om jag "håller" en hastighet blir ljudet väldigt tyst, men accelerar jag uppträder det alltså väldigt kraftigt igen.
Har läst runt på lite Passat-sidor som beskriver liknande - då oftast att det är bilens turbo eller kamrem som är smutsat med sot, eller t.o.m sönder. Ofta beskrivs det också att bilen fortfarande är helt ok att köra, och folk som har kört med det ljudet i 3000-4000 mil.
Tänkte höra om någon kunnig här hade lite input. Om turbon måste ersättas blir ju det en ganska dyr historia - delarna verkar gå på en 4000-5000 spänn med montering. Då skrotar jag faktiskt hellre bilen och köper en ny, med tanke på mitt inköpspris. Lite synd vore det dock, för i övrigt är alltså bilen i toppskick för att vara en 17-årig kärra.
All hjälp och alla förslag uppskattas!