3525
Sök

Passat 1998 Variant 1,8t Followup - Vit rök

24 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#1
Hejsan!

Postade för en-två dagar sedan en tråd om ylande ljud i min första bil. Smart som jag var fortsatte jag ju att övningsköra runt i landsbygden. Idag när jag kört i 1-3 minuter så byttes det ylande, konstiga ljudet ut mot pip/vissel. Efter någon minut av detta kom ett ljud som jag har svårt att beskriva - ganska lågt. Plötsligt ser jag i backspegeln att bilen lämnar bakom sig en vit, tjock rökridå i klass med en estnisk gummifabrik. Fick på varningsblinkers och körde ut till vägkanten, hämtade farsans bil och bogserade hem skrället.

Inte roligt att detta skulle hända, men för en 7000-kronorsbil kan man inte förvänta sig mycket. 1000 KM har jag ungefär kunnat köra med den, så om detta är slutet för bilen är jag ganska nöjd med det med tanke på att priset har varit billigare än att hyra en automatare för att övningsköra med. Frågan är nu - vad är det som hänt?

Jag plockade bort skyddskåpan och kollade packningen - 2 av de svarta "fyrkanterna" på motorns ovandel är våta/fuktiga, 2 är torra (får ursäkta mitt lekmansspråk tongue).

Alltså - vid start av bilen kommer nu ofantliga mängder av vit rök ur avgasröret. Detta efter att det var ett "ylande" ljud vid acceleration, som nu har försvunnit och bytts ut mot röken samt någon form av lite visslande missljud. Dessutom vägrar bilen gå upp i över 60-70 oavsett acceleration.
Senast redigerat av Sebastian_85 (27 april 2015)

33 Inlägg
27 april 2015
#2
Hej!

Det låter spontant som att turbon gett upp. Vit rök ur avgasröret är ju någon av vätskorna från motorn, kylarvätska eller olja.
Om du kollar nivån på kylarvätska respektive olja på stickan, är det någon som sjunkit?

Vit rök kan även vara topplockspackningen, men det låter som att det inte är det i ditt fall. Om det är toppackningen så kan du antingen få högt tryck i kylarvätskebehållaren, dvs att bilen trycker ur sig avgaser den vägen eller så får du vatten i oljan. Hur ser oljan ut på stickan? Är den brun/svart eller någon annan färg/konsistens?

Har kört en bil med slut turbo, den orkade knappt upp för backar medans en bil med blåst toppackning ändå är pigg fortfarande.

24 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#3
Det stämmer bra att nivån på kylvätskan sjunkit markant jämfört med 1-2 dagar sedan. Oljans färg, konsistens och nivå är fortfarande normal, inga missfärgningar eller annat skräp. Jag är inte bra på att avgöra hur bilens vätskor luktar vid förbränning, men det är definitivt en väldigt konstig lukt som nu uppträder när man startar den. Hur luktar bränd kylvätska? :p

Kan det alltså vara att det "bara" är turbon som nu sagt sitt, och att det ger upphov till vit rök?

Just nu velar jag fram och tillbaka mellan att låta den stå och sälja den som reservdelsbil eller faktiskt hosta upp 500 spänn för att bogsera den till verkstan och låta mekanikern ta en titt.

33 Inlägg
27 april 2015
#4
Ok, låter onekligen som att bilen förbränner kylarvätska. Glykol luktar sött, så någon sötaktig lukt borde du kunna ana isf.

Låter bra att oljan är intakt isf.
Jo, det kan vara så enkelt. Jag hade låtit bogsera dit den för att få veta vad som gått sönder.

Hur långt har bilen gått och hur är skicket i övrigt? Det är inte osannolikt att det går på runt 5k att reparera. Inte så farligt dyrt i det stora hela kanske, men är bilen värd det?
Det borde gå att hitta en likvärdig bil, kanske modernare t.o.m för inte alltför stora pengar iom att den ändå är snart 20 år gammal.

24 Inlägg
27 april 2015
Trådstartare
#5
Anders_TQ skrev:
Ok, låter onekligen som att bilen förbränner kylarvätska. Glykol luktar sött, så någon sötaktig lukt borde du kunna ana isf.

Låter bra att oljan är intakt isf.
Jo, det kan vara så enkelt. Jag hade låtit bogsera dit den för att få veta vad som gått sönder.

Hur långt har bilen gått och hur är skicket i övrigt? Det är inte osannolikt att det går på runt 5k att reparera. Inte så farligt dyrt i det stora hela kanske, men är bilen värd det?
Det borde gå att hitta en likvärdig bil, kanske modernare t.o.m för inte alltför stora pengar iom att den ändå är snart 20 år gammal.

Jo, det var definitivt en bra beskrivning. Lite bränd, sötäcklig lukt sådär. Ska höra med honom imorgon vad han tar för bogsering och eventuell reparation.


27k mil, 18-19 år gammal bil, 7000 inköpspris. Käns som om bilen i övrigt är helt okej. Bilens ändamål var från början att ge mig en bil där jag kan lära mig att köra tills dess att jag fått körkortet. Går allt som det ska och jag får grönt på uppkörning nästa vecka är det troligaste att jag faktiskt investerar i en ny bil (helt ny), då antagligen en Golf eller en Octavia. Verkar som ett fel som en del gör är att fortsätta investera pengar i en gammal bil där en sak efter en annan går sönder.
Senast redigerat av Sebastian_85 (27 april 2015)

Forummoderator
18 047 Inlägg
27 april 2015
#6
Sebastian_85 skrev:
Anders_TQ skrev:
Ok, låter onekligen som att bilen förbränner kylarvätska. Glykol luktar sött, så någon sötaktig lukt borde du kunna ana isf.

Låter bra att oljan är intakt isf.
Jo, det kan vara så enkelt. Jag hade låtit bogsera dit den för att få veta vad som gått sönder.

Hur långt har bilen gått och hur är skicket i övrigt? Det är inte osannolikt att det går på runt 5k att reparera. Inte så farligt dyrt i det stora hela kanske, men är bilen värd det?
Det borde gå att hitta en likvärdig bil, kanske modernare t.o.m för inte alltför stora pengar iom att den ändå är snart 20 år gammal.

Jo, det var definitivt en bra beskrivning. Lite bränd, sötäcklig lukt sådär. Ska höra med honom imorgon vad han tar för bogsering och eventuell reparation.


27k mil, 18-19 år gammal bil, 7000 inköpspris. Käns som om bilen i övrigt är helt okej. Bilens ändamål var från början att ge mig en bil där jag kan lära mig att köra tills dess att jag fått körkortet. Går allt som det ska och jag får grönt på uppkörning nästa vecka är det troligaste att jag faktiskt investerar i en ny bil (helt ny), då antagligen en Golf eller en Octavia. Verkar som ett fel som en del gör är att fortsätta investera pengar i en gammal bil där en sak efter en annan går sönder.

Ja och nej. Är du inte så intresserad av bilar och kan tänka dig att köra en i kanske 6-8 år? Då köper du en ny och tar hand om den väl. Tjänar du bra med pengar så är privatleasing ett alternativ. Då slipper du ALLA problem.

Alternativt: Köp en för 60-70 tkr. Då får man en vettig släde. Både jag och Evildan gapar högst om Toyota Prius, det är det inte många som missat... Rejält med utrustning och bilfan drar under halvlitern. Rätt stor inuti. Kolla in våra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 april 2015
#7
Hybridsmurfen skrev:
Sebastian_85 skrev:
Anders_TQ skrev:
Ok, låter onekligen som att bilen förbränner kylarvätska. Glykol luktar sött, så någon sötaktig lukt borde du kunna ana isf.

Låter bra att oljan är intakt isf.
Jo, det kan vara så enkelt. Jag hade låtit bogsera dit den för att få veta vad som gått sönder.

Hur långt har bilen gått och hur är skicket i övrigt? Det är inte osannolikt att det går på runt 5k att reparera. Inte så farligt dyrt i det stora hela kanske, men är bilen värd det?
Det borde gå att hitta en likvärdig bil, kanske modernare t.o.m för inte alltför stora pengar iom att den ändå är snart 20 år gammal.

Jo, det var definitivt en bra beskrivning. Lite bränd, sötäcklig lukt sådär. Ska höra med honom imorgon vad han tar för bogsering och eventuell reparation.


27k mil, 18-19 år gammal bil, 7000 inköpspris. Käns som om bilen i övrigt är helt okej. Bilens ändamål var från början att ge mig en bil där jag kan lära mig att köra tills dess att jag fått körkortet. Går allt som det ska och jag får grönt på uppkörning nästa vecka är det troligaste att jag faktiskt investerar i en ny bil (helt ny), då antagligen en Golf eller en Octavia. Verkar som ett fel som en del gör är att fortsätta investera pengar i en gammal bil där en sak efter en annan går sönder.

Ja och nej. Är du inte så intresserad av bilar och kan tänka dig att köra en i kanske 6-8 år? Då köper du en ny och tar hand om den väl. Tjänar du bra med pengar så är privatleasing ett alternativ. Då slipper du ALLA problem.

Alternativt: Köp en för 60-70 tkr. Då får man en vettig släde. Både jag och Evildan gapar högst om Toyota Prius, det är det inte många som missat... Rejält med utrustning och bilfan drar under halvlitern. Rätt stor inuti. Kolla in våra.

Golf eller Octavia med automat.
Det finns många medlemmar här inne som har åkt DSG, även flång nya såsom skribenten jag citerar och krångel har anlänt säkrare än ett paket skickat med bussgods.

Jag skulle inte råda till en spritt ny bil oavsett märke, nytt körkort brukar kunna innebära lite extra slitage på bilen som sådan. wink
Däremot så instämmer jag givetvis gällande rådet att kika på en Toylåda och i synnerhet en Prius.
Jag har aldrig ägt två bruksbilar så länge som jag ägt de två Priusar jag ägt, normalt brukar jag ledsna på en vecka eller några månader och byta bil. Priusarna har endast levererat klanderfri funktion och ruskigt låga ägandekostnader. Jag körde min 2008 billigare än vad jag skulle kört en -90 Volvo 740 samma sträcka och då var allt inräknat såsom ränta, värdeminskning, auktoriserad service osv.

24 Inlägg
28 april 2015
Trådstartare
#8
Hej!

Tack för råden - låter som att jag ska avvakta lite med valet av bil då med andra ord.

Mekanikern gjorde sig besväret att kolla förbi hos oss på vägen hem med lite verktyg. Hans utsago efter diagnos är att det kan vara såväl packningen som turbon, och han kan inte garantera vilket. (Dvs båda kanske måste bytas). 7000 för packning och 5000 för turbo, så kanske 5000 eller 7000, i värsta fall 12 000.

Det är det inte värt för mig. Den läggs upp som reservdelsbil/GDS smile. Får börja leta lite smått efter intressanta objekt.

Hursomhelst, tack för all respons jag fick till mitt problem här. Skönt att kunna ha folk man kan fråga när det gäller saker man inte har en jävla aning om!

--Sebastian

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 april 2015
#9
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Sebastian_85 skrev:

Jo, det var definitivt en bra beskrivning. Lite bränd, sötäcklig lukt sådär. Ska höra med honom imorgon vad han tar för bogsering och eventuell reparation.


27k mil, 18-19 år gammal bil, 7000 inköpspris. Käns som om bilen i övrigt är helt okej. Bilens ändamål var från början att ge mig en bil där jag kan lära mig att köra tills dess att jag fått körkortet. Går allt som det ska och jag får grönt på uppkörning nästa vecka är det troligaste att jag faktiskt investerar i en ny bil (helt ny), då antagligen en Golf eller en Octavia. Verkar som ett fel som en del gör är att fortsätta investera pengar i en gammal bil där en sak efter en annan går sönder.

Ja och nej. Är du inte så intresserad av bilar och kan tänka dig att köra en i kanske 6-8 år? Då köper du en ny och tar hand om den väl. Tjänar du bra med pengar så är privatleasing ett alternativ. Då slipper du ALLA problem.

Alternativt: Köp en för 60-70 tkr. Då får man en vettig släde. Både jag och Evildan gapar högst om Toyota Prius, det är det inte många som missat... Rejält med utrustning och bilfan drar under halvlitern. Rätt stor inuti. Kolla in våra.

Golf eller Octavia med automat.
Det finns många medlemmar här inne som har åkt DSG, även flång nya såsom skribenten jag citerar och krångel har anlänt säkrare än ett paket skickat med bussgods.

Jag skulle inte råda till en spritt ny bil oavsett märke, nytt körkort brukar kunna innebära lite extra slitage på bilen som sådan. wink
Däremot så instämmer jag givetvis gällande rådet att kika på en Toylåda och i synnerhet en Prius.
Jag har aldrig ägt två bruksbilar så länge som jag ägt de två Priusar jag ägt, normalt brukar jag ledsna på en vecka eller några månader och byta bil. Priusarna har endast levererat klanderfri funktion och ruskigt låga ägandekostnader. Jag körde min 2008 billigare än vad jag skulle kört en -90 Volvo 740 samma sträcka och då var allt inräknat såsom ränta, värdeminskning, auktoriserad service osv.

DSG? Nej, jag hade inte en tanke på att det givetvis är dessa... Undvik som pesten! Som påpekas tog jag ut en helt ny sådan juni förra året. Den kördes 1000 mil till mars i år. Vi bröt leasingkontraktet. Skräp.

Även rekord för mig i bilägande! Tog kortet -92 och aldrig ägt en bil längre än cirka 8 månader. Priusen har jag kört i 1,5 år nu, inga bytesplaner!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 april 2015
#10
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Ja och nej. Är du inte så intresserad av bilar och kan tänka dig att köra en i kanske 6-8 år? Då köper du en ny och tar hand om den väl. Tjänar du bra med pengar så är privatleasing ett alternativ. Då slipper du ALLA problem.

Alternativt: Köp en för 60-70 tkr. Då får man en vettig släde. Både jag och Evildan gapar högst om Toyota Prius, det är det inte många som missat... Rejält med utrustning och bilfan drar under halvlitern. Rätt stor inuti. Kolla in våra.

Golf eller Octavia med automat.
Det finns många medlemmar här inne som har åkt DSG, även flång nya såsom skribenten jag citerar och krångel har anlänt säkrare än ett paket skickat med bussgods.

Jag skulle inte råda till en spritt ny bil oavsett märke, nytt körkort brukar kunna innebära lite extra slitage på bilen som sådan. wink
Däremot så instämmer jag givetvis gällande rådet att kika på en Toylåda och i synnerhet en Prius.
Jag har aldrig ägt två bruksbilar så länge som jag ägt de två Priusar jag ägt, normalt brukar jag ledsna på en vecka eller några månader och byta bil. Priusarna har endast levererat klanderfri funktion och ruskigt låga ägandekostnader. Jag körde min 2008 billigare än vad jag skulle kört en -90 Volvo 740 samma sträcka och då var allt inräknat såsom ränta, värdeminskning, auktoriserad service osv.

DSG? Nej, jag hade inte en tanke på att det givetvis är dessa... Undvik som pesten! Som påpekas tog jag ut en helt ny sådan juni förra året. Den kördes 1000 mil till mars i år. Vi bröt leasingkontraktet. Skräp.

Även rekord för mig i bilägande! Tog kortet -92 och aldrig ägt en bil längre än cirka 8 månader. Priusen har jag kört i 1,5 år nu, inga bytesplaner!

Tänkte att någon mer med erfarenheten kunde yttra sig i frågan. wink
Men visst, nu finns det dom som säger att deras minsann fungerar osv, så är givetvis fallet dom flesta håller men enligt mig är felfrekvensen på tok för hög för att det ska vara ett klokt bilköp innan Aisinlådorna anländer.

Ni funderar så smått på att utöka flottan med ytterligare en istället.

Forummoderator
18 047 Inlägg
28 april 2015
#11
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:

Golf eller Octavia med automat.
Det finns många medlemmar här inne som har åkt DSG, även flång nya såsom skribenten jag citerar och krångel har anlänt säkrare än ett paket skickat med bussgods.

Jag skulle inte råda till en spritt ny bil oavsett märke, nytt körkort brukar kunna innebära lite extra slitage på bilen som sådan. wink
Däremot så instämmer jag givetvis gällande rådet att kika på en Toylåda och i synnerhet en Prius.
Jag har aldrig ägt två bruksbilar så länge som jag ägt de två Priusar jag ägt, normalt brukar jag ledsna på en vecka eller några månader och byta bil. Priusarna har endast levererat klanderfri funktion och ruskigt låga ägandekostnader. Jag körde min 2008 billigare än vad jag skulle kört en -90 Volvo 740 samma sträcka och då var allt inräknat såsom ränta, värdeminskning, auktoriserad service osv.

DSG? Nej, jag hade inte en tanke på att det givetvis är dessa... Undvik som pesten! Som påpekas tog jag ut en helt ny sådan juni förra året. Den kördes 1000 mil till mars i år. Vi bröt leasingkontraktet. Skräp.

Även rekord för mig i bilägande! Tog kortet -92 och aldrig ägt en bil längre än cirka 8 månader. Priusen har jag kört i 1,5 år nu, inga bytesplaner!

Tänkte att någon mer med erfarenheten kunde yttra sig i frågan. wink
Men visst, nu finns det dom som säger att deras minsann fungerar osv, så är givetvis fallet dom flesta håller men enligt mig är felfrekvensen på tok för hög för att det ska vara ett klokt bilköp innan Aisinlådorna anländer.

Ni funderar så smått på att utöka flottan med ytterligare en istället.

JAG vill köpa en sådan du har Mr. Evil. Tjejen vil ha kvar sin på tok för övermotoriserade Alfa som var tänkt som "nödbil"...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 april 2015
#12
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

DSG? Nej, jag hade inte en tanke på att det givetvis är dessa... Undvik som pesten! Som påpekas tog jag ut en helt ny sådan juni förra året. Den kördes 1000 mil till mars i år. Vi bröt leasingkontraktet. Skräp.

Även rekord för mig i bilägande! Tog kortet -92 och aldrig ägt en bil längre än cirka 8 månader. Priusen har jag kört i 1,5 år nu, inga bytesplaner!

Tänkte att någon mer med erfarenheten kunde yttra sig i frågan. wink
Men visst, nu finns det dom som säger att deras minsann fungerar osv, så är givetvis fallet dom flesta håller men enligt mig är felfrekvensen på tok för hög för att det ska vara ett klokt bilköp innan Aisinlådorna anländer.

Ni funderar så smått på att utöka flottan med ytterligare en istället.

JAG vill köpa en sådan du har Mr. Evil. Tjejen vil ha kvar sin på tok för övermotoriserade Alfa som var tänkt som "nödbil"...

Fruntimmer... wink


Sök