Gör en tråd här om hur jag gjorde för att korta fjäderben på min 240 från 1975. Ett mycket billigare alternativ till coilovers, och verkar fungera minst lika bra
![smile](img/smilies/smile.png)
Började med att jag tog bort fjädrarna fram och kapade bak i somras. Den höjden som bilen hamnar på då tycker jag är den som ger bilen snyggast harmoni mellan skärmkant och fälg, i detta fall (MK18). Körde så ett tag och led mig igenom varje vägbula
![mad](img/smilies/mad.png)
Slutade med att gummit då sprack och bilen hamnade med stötdämparna helt i botten (helt stumt).
Renoverade karossen under vintern, Tråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297846, och nu i början av april byggde jag fjäderbenen
![smile](img/smilies/smile.png)
Då jag fick tanken hade jag hört innan att man skulle korta fjäderbenet under fjäderskålen och sedan flytta upp skålen så att däcket inte ska ta i när den kommer längre ner. Men varför göra det svårt för sig när man lika gärna kan korta fjäderbenet ovanför skålen
![lol](img/smilies/lol.png)
Det finns flera olika stötdämpare som man kan använda. Hörde också att Opel, Volvo 340/360 och SAAB 900 dämpare har samma diameter och ska passa i fjäderbenet. Alla är de såklart kortare än 240 originaldämpare.
Bestämde mig i alla fall för att testa SAAB 900 dämparna. Köpte nya på Biltema för 369kr/st, artikelnummer (68-7427).
Här kan man tydligt se skillnaden i längd. Orangea 240 GLT dämpare satt i fjäderbenen jag använde. Längdskillnaden är ca 6-7 cm vilket betyder att, när en 240 originaldämpare är i bottenläge finns det fortfarande 6-7 cm kvar på SAAB dämparen innan den når sitt bottenläge. Det är där hela teorin ligger, alltså om jag kortar fjäderbenet 6-7 cm kan jag köra i samma höjd som de gamla bottenläget men ändå ha en fjädringsväg på ett par cm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-bbefc9594738f58974ef82f41b3089da.jpg]()
mätte ut en sträcka på ja ungefär 6-7 cm och sparade gängorna till muttern. Detta är som sagt inte ett precisionsjobb och därför kan man ta lite i taget, sätta i dämparen måtta med muttern och till slut få ett läge där de mesta av gängorna på muttern är nere, men fortfarande lite marginal så att de går att dra åt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7c96575ead5384eb7327e067c868f8c3.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f46a4f2097d64f587045ef6911d4afc4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-425c8c92bc2e1d5bb5fe7f8614888cd9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-09c6b9ceab34135d524071d1dbccebf6.jpg]()
En liten glipa att fylla upp med svetsen för att få bra fastbränning!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-8bf361681a82ee57f5a37bc01e19dc3b.jpg]()
Svetsat och slipat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-b6420b39ca6eeaf870ad84d442bc0ca9.jpg]()
Nu till problemet med topplagringen. Diametern på Saab dämparens topplager är 16 mm invändigt och 240ins är 17. Löste problemet genom att göra en hylsa av ett 0,5 mm rör som gick att tränga på/i. Klippte upp det längs med så att det kunde rulla ihop sig runt stötdämparstången. Inte det bästa kanske men har funkat för mig. Om det skall göras på riktigt sätt är ju de bästa att köpa en ny topplagring med den dimensionen, hittade dock inget.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-72bb0fe69039a92d6810daa61db11ba1.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ab91489003f3e571bb3aed90da428147.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-177cc05bccaee65a7b091ea661c07354.jpg]()
Rosten slipades bort med Biltemas stålborste till vinkelslip, kan säga att rosten inte hade en chans!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0be15ff283d21c42ab110ad31ee984b8.jpg]()
Målades med rostskyddsfärg.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2b8103e0900e91e42242f3d4d941cecb.jpg]()
Allt åtdraget! Här måste man lägga emellan antingen brickor eller som jag gjorde en lite större mutter, viktigt är också att "hylsan"är i rätt längd och blir lite åtdragen så att den inte kan åka upp eller ner i lagret, vilket kan leda till att övre fjäderskålen får ett glapp på 0,5 mm runt om.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6d48fb3b4447754c90b37c8079b8abf6.jpg]()
Fjäderbenet ihop monterat. Fjädern jag använde kom från en 940, men går ju såklart med original 240 eller 740 också. Chansade med kapen och sparade här tre varv, vilket blev helt perfekt för mig!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1a58517eb6e5a111be5303b5b98abb0b.jpg]()
En annan viktig grej är att fixera fjädern på något sätt, jag valde tjock ståltråd några varv
![wink](img/smilies/wink.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d5c88ca07f58db70cfb31bbf6ec50a2e.jpg]()
Tog en bild under med bilen nerhissad, detta är fjädringsvägen, satte dit ett gummi också vilket gör att fjädringsvägen här blir ca 5cm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-a708d21644fe6110aaa497523e7cb72c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-34e1aa71e98954237c715a8da7f12898.jpg]()
Slutligen en jämförelse på bilen, i somras och nu. Kanske är bilen någon cm högre nu än då, men det är lätt fixat genom att kapa fjädern om man nu vill det. Men det som framför allt är skillnaden är komforten!
![cool](img/smilies/cool.png)
Går mycket fint på vägen och är inte gungig, rätt hård men fjädrar ändå det som behövs
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-aad576aa1b2bfbb11c4a44725ac98dd7.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ee8b5b5afec4766cb5f455b0be589eec.jpg]()
Hoppas att tråden ger många lite inspiration i alla fall
![smile](img/smilies/smile.png)
Bara att fråga om de är något som är lite oklart
![smile](img/smilies/smile.png)