4417
Sök

Jag är klantig och tankar fel bensin.

18 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#1
Hej. Jag är van att köra saab 9-5 som tankas med 95an.
Men idag körde jag golf II (-85a) och utav ren vana slängde jag i 95 i den med
och kom ju sedan på att det där stämde fan inte.

Så vad gör jag åt detta?

I tanken finns nu Ca 10l 98 och 10l 95.

Räcker det med att blanda ut med ca 10liter ny 98a eller måste
jag slanga ur all bensin nu och fylla på med nytt?

(Och jag vet, jag är klantig som satan. Jag skäms)

Hade bra, tjipp tjipp.

264 Inlägg
14 december 2006
#2
va jag vet är de väl inga problem att blanda. bensinen får väl bara något högre oktanhalt än 95, o de e ju bara bra. Bättreförbränning big_smile

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Gorgilus addictus
4 760 Inlägg
14 december 2006
#3
Nej då! De är bara att köra vidare....bilen kan gå lite ojämnt...men de är inget som skadar motorn. OCh du...du ska inte skämmas..jag känner en som har tankat BENSIN i en diesel truck tongue

Som tur är så sa han de EFTER vi hade fyllt upp tanken tongue(obs ironi)

OCH jag sa ändå till han innan han körde iväg: Tanka nu DIESEL tongue. Tror fan så hade han tankat fel tongue
Senast redigerat av THEBADGUY (14 december 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
14 december 2006
#4
Skulle inte tro att det spelar så stor roll, fyll på med rätt soppa bara så funkar det säkert. Har tankat fel någon gång och det enda som hänt är att bilen blir slö och går lite skumt, går över när man tankat igen.
Skit händer! smile
// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

67 Inlägg
14 december 2006
#5
tror inte ens att du märker nån skillnad...bara kör


178 Inlägg
14 december 2006
#6
95 och 98 är ju bägge bensin, bara oktantalet som skiljer. inget som kan skada, eller märks alls i din bil. värre hade varit diesel i bensinbilen, eller ännu värre bensin i dieselbil wink

är det fullt vid 95-pumpen brukar jag tanka 96 eller 98 om det är ledigt, å jag skämms då inte wink

18 Inlägg
14 december 2006
Trådstartare
#7
Okej. Tack ska ni ha grabbar, nu vet jag smile

bitter besserwisser
644 Inlägg
14 december 2006
#8
ingen fara alls.
98 är av mycket bättre kvallitet än 95. så det är egentligen motsat effekt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

Smålänning
7 887 Inlägg
15 december 2006
#9
Ingen fara. Så gott som alla motorer klarar 95 bf. Jag häller allt jag får tag på i min. Utom blyad soppa och diesel. annars kan det åka i både förtunning och lacknafta, likväl som 95 och 98 bf eller e85

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

873 Inlägg
16 december 2006
#10
Ja....

Men nu är det ju faktiskt så att han säger sig ha tankat 95 i en bil som ska ha 98 och inte tvärt om.

För lågt oktantal kan ge upphov till spikningar och kan i slutändan resultera i att du slår sönder en kolv eller två. Och när det händer kan resten av toppen gå åt pipan också.

Men den lilla volymen du talar om på en sådan bil borde inte spela så stor roll. Tanka rätt hädanefter så kommer det inte märkas efter ett tag.


När man tankar fel bränsle i nyare bilar går det oftaste bättre med finurliga små datorer som ändå ska hålla på och räkna om innehållet i bränslet wink

Don't get mad, get even.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 december 2006
#11
Haha, varför tankar du 96 eller 98 i den där gammla golfen? Om du har trimmat bilen eller chippat den så den är GJORD för att gå på 98 så kan motorn börja spika om du kör 95. Men annars är det helt lungt ju.
Jag kör på 95 i min kärra, märker ingen skilnad alls om jag kör högre oktanhalt. Det är bara dyrare med högre oktan, thats all. smile


12 086 Inlägg
16 december 2006
#12
Ska goffen gå på 98 menar du?
Aldrig att jag skulle slänga i sån dyr sås i en gammal golf smile

18 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
#13
Hm, nu blev jag osäker här.
Jag har nyss införskaffat mig golfen, det är en 85a.

Jag har kompisar som också åker golf2, en -86a och en -87a.
Dom kör båda på 95 och säger att det ska vara det, men killen jag
köpte min av sa att det skulle vara 98 i min. Nu blev jag lite osäker här.

Nån som vet? snälla.

1 161 Inlägg
16 december 2006
#14
svurtan skrev:
Hm, nu blev jag osäker här.
Jag har nyss införskaffat mig golfen, det är en 85a.

Jag har kompisar som också åker golf2, en -86a och en -87a.
Dom kör båda på 95 och säger att det ska vara det, men killen jag
köpte min av sa att det skulle vara 98 i min. Nu blev jag lite osäker här.

Nån som vet? snälla.

min körde ja alltid på 95.. far min har en jetta 90:a o den har de alltid vart 95 i samma me den han hade innan oxå.. så börja tanka 95 du om bilen inte ä trimmad vill säga..

Med lem
768 Inlägg
16 december 2006
#15
Jag körde alltid med 95 plus blyersättning i min 85a med förgasare. (ibland utan blyersättning) Och den fungerade prima! /Robin

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

* Voff voff *
10 670 Inlägg
16 december 2006
#16
Du kan nog lugnt tuffa omkring på 95...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Rörpulare
1 453 Inlägg
16 december 2006
#17
De e ju bara att du kanske ha lite låg 96 oktan i tanken nu istället:) ska ite alls vara några problem, folk och åker ju först och tankar 98 och sen drar i lite e85 som ligger på kmr inte ihåg exat men runt 104 så borde ju inte 98 och 95 vara så farligt wink

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"


Sök