Jag har nu löst allting och kan försöka förtydliga vad jag kommit fram till där råden varit rätt ovan, men somliga detaljer kan vara bra att fylla i.
1) Palla upp bilen stadigt. Helst hissa p.g.a punkt 2.
2) Lossa stötdämparen (1 bult överst, 2 skruv nere - väl lösa så vrids stöten 90 grader för att gå dra ur neråt ur det OVALA hålet). Den övre bulten tar man från sidan genom att ta bort ett gummilock och så sitter den bakom där sedan, hur smidigt som helst.
*Tänk på att en domkraftshissad bil kan behöva komma riktigt högt för att det ska gå dra ut stötdämparen nedåt. Se bild nedan.
3) Skruva in en INVÄNDIG fjäderspännare i fjädern, går köpa på Biltema t.ex för drygt 200 SKR, det räcker med en om man tar en fjäder i taget.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000041102Har bara en mycket dålig bild tagen med min skräpkamera på telefonen, men det går se att det är gjort här och ungefär hur ihoppressad den blir.
4a) Om begreppen Aronson använde ovan är rätt så MÅSTE man även lossa bulten som håller samman nedre bärarmen med hjulspindeln. Detta för att det inte går pressa isär nedre bärarmen tillräckligt annars, delvis för att fjäderspännarens bult går upp för långt upptill.
4b) Pressa ur tappen som bärarmen har som går in i spindeln, VIKTIGT är att du pressar RAKT i SIDLED och inte försöker pressa bärarmen neråt ännu - så länge tappen är inne i spindeln är neråt en omöjlig riktning att pressa dessa båda delar från varandra.
*Om du har bilen på domkraft/pallbockar var MYCKET försiktig så du inte välter bilen, du måste pressa rätt hårt och kan välta bilen om du tar i för mycket eller har pallat för dåligt. Men det senare ska du inte gjort om du gjorde punkt 1 rätt.
5) Sedan får du vara uppfinningsrik med hur du ska pressa bärarmen neråt för att kunna få ur fjädern - var försiktig med tanken från vänster sida och avgassystemet på höger sida - finns saker det inte går bända för hårt emot (jag bände först lite mot tanken och det gick då bra, men givetvis klarar den inte hur mycket press som helst). Notera att du sannolikt måste lyfta ur fjädern NERIFRÅN först då fjäderspännaren går upp så högt och gör det svårare därifrån.
*Balken jag använde på bilden gick klämma fast på viset den syns i under framkanten på hjulhuset, därför klarade jag detta moment ensam utan problem.
6) Då ska det sedan vara färdigt med demonteringen av dessa saker, och man kan gå vidare med vad man än tänker göra åt dem. I mitt fall ska jag byta till Bilstein b46-1662 dämpare (och då ta nedre tappen med de två fästhålen från den gamla till denna för nedre fästet) och modifiera ett par 940 förstärkta fjädrar [EDIT: De blev för låga, jag byter nu till 240-husvagnsfjädrar som Aronsson tipsat och gjort med framgång] - vill inte ha nivåmatic-möget längre då jag vill ha kjolsystem på och inte vill hitta bilen liggandes på det om det blir dåligt igen.
Hoppas detta kan bespara någon annan all tid som jag fått brottas med detta för att veta exakt vad jag ska göra och våga genomföra det. Det var när man visste alla moment MYCKET lättare än vad jag befarat. Tack er som hjälpt mig ovan och privat, tänker då på volvoqq och Aronson här, samt Micke på "Svanviks motor & chassiteknik" som hjälpt mig med både detta och andra saker förr och är en riktig fena på dessa bilar. Det betyder mer än ni anar när man är osäker och information om detta är halvt omöjligt att hitta <3