Dags att verkställa nästa ide.
Återupptar det jag lämnade innan LEDs projektet. Nu ska jag på allvar försöka få igång kommunicationen mellan mig och bilen genom CANbus och andra tillhörande protokoller som Audi använder.
För att uppdatera, så försökte jag tidigare i år styra lås och fönstret via companion appen, det gick hyfsat okej men resultatet jag landade på var inte ett dugg tillfredställande.
Dessa försök va ganska lata och inte alls i läge där "jag" hade kontrollen. Så länge nyckel har varit i tändningsläge och sedan sitter kvar, så fungerade fönstren och låsningen. Drog jag ut nyckeln så slutade allt fungera.
Enda lösningen var då att ge mig på CANbus.
Stora utmaningen i CAN och andra protokoll som Audi använder är väl att det finns knappt nå information om "nånting" så man får läsa på rejält för att förstå ens 10%. Sen lättar det inte att längs vägen blir man otroligt snurrig av allt.
Anyways, hade backat upp mig med olika chip för att kunna ge mig på framför allt CAN.
Dom initiala tester (innan LED projektet) i somras gav ingen som helst utdelning, alla försök in mot CAN var helt döva.... alltså inge data.
Många bilar har Can Gateway som ska agera som en "firewall" men som det verkar så sitter det ingen "riktig" GW i B7. Vissa B7 verkar dock ha GW, men inte min.
Men försöker man 101 gånger så måste man ju lyckas mins 1 gång...
Så jag avslutar den lilla updateringen med en Teaser.
Att få en enkel text i färddatorns display var ju inte det enklaste jag va med om, kanske bara min okunskap men det tog några minuters försök för att få texten rätt.
(Det står fel datum i clustret pga jag råkade spärra bilen, så allt var nollat strax innan min text poppade upp)
I steron valde jag CD för att radio visade för mycket text på rad#2. Jag kunde styra rad#2 oxå men pga mjukvara var det antingen eller. Målet är att ta över displayen helt och hållet.
VAGIS är en FB grupp som står nära hjärtat och där mina uppdateringar dyker först upp.
En annan teaser på framgången i CAN, en del av listan på div funktioner som jag mappat ut från bilens alla möjliga knappar och andra funktioner.
Eventuellt kommer jag försöka att bygga brygga mellan rattens-multifunktions knappar och LED styrningen (för programmerade lägen i LEDs då). Ideen lockar men vill inte låta illa, det känns lite för enkelt att bygga för att det ska vara givande / roligt.
Får se hur och vad det blir