4457
Sök

"Sänkning"

77 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#1
Någon som provat Biltemas "sänkningssats" två bult igenom två plattor som trycket ner fjädrarna. Ska sitta på en ford fiesta från 92. Inte jättesugen på att köpa fjädrar för flera tusen till den bilen. Mest en rolig grej. Tacksam för svar.

Mvh// Antnor

Cupra_
21 maj 2015
#2
Antnor skrev:
Någon som provat Biltemas "sänkningssats" två bult igenom två plattor som trycket ner fjädrarna. Ska sitta på en ford fiesta från 92. Inte jättesugen på att köpa fjädrar för flera tusen till den bilen. Mest en rolig grej. Tacksam för svar.

Mvh// Antnor

Inte prövat själv men känns som en dålig idé.
Fjädringen kommer bli hårdare (vilket den blir vid sänkning oavsett) om du dessutom drar ihop dem rejält är risken att de hoppar ur vid stora potthål, farthinder och liknande. En sänkningsfjäder är ju ungefär lika lång som original men mjukare i ändarna, delvis för att förebygga ovanstående.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 maj 2015
#3
Finns väl, vid lite eftertanke, säkert en anledning till att det inte är godkänt vid besiktning (vilket iofs också Biltema påpekar).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

77 Inlägg
21 maj 2015
Trådstartare
#4
Vad finns det för alternativ? Kapa fjädrarna? Hur får jag dom att fästa isåfall på bästa sätt. Dom får väl inte ligga löst i skålen väl?

Cupra_
21 maj 2015
#5
Precis. Kapar du så får du samma effekt som att skruva ihop dem med feltemas saker..
En del fäster dem med slangklämmor har jag sett, men absolut inget att rekommendera.

4 822 Inlägg
21 maj 2015
#6
Deception skrev:
En sänkningsfjäder är ju ungefär lika lång som original men mjukare i ändarna, delvis för att förebygga ovanstående.

nja det hålle rjag inte riktigt med om, dom sänkningsfjädrarna jag har monterat på dom volvo bilarna jag haft förut så har dom varit betydligt kortare än orginal (framförallt fram).

Antnor skrev:
Vad finns det för alternativ? Kapa fjädrarna? Hur får jag dom att fästa isåfall på bästa sätt. Dom får väl inte ligga löst i skålen väl?

beror ju på hur mycket du kapar dom, orginal brukar som sagt va vara rätt långa så du kan garanterat kapa 1 eller 2 varv utan att fjäder ligger lös.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

890 Inlägg
21 maj 2015
#7
Ohh

Ytterligare en som ska fuska o hålla på och sen kommer skriva här när det går åt helevete och fråga hur han ska göra.

Köp ordentliga grejor som håller har du inte pengar just nu spara 2 eller 3 månader kommer funka mycket bättre jag lovar

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

276 Inlägg
21 maj 2015
#8
Deception skrev:
Precis. Kapar du så får du samma effekt som att skruva ihop dem med feltemas saker..
En del fäster dem med slangklämmor har jag sett, men absolut inget att rekommendera.

nu säger jag inte att man SKA göra så men kan du motivera varför det icke är att rekommendera? Jag gjorde så för ett par bilar sen och besiktningen sa att det var ok, och att dom brukar råda folk att göra så när kapade fjädrar rasar ut på besiktningen.


5 089 Inlägg
21 maj 2015
#9
Sådana använde jag på min första bil för typ 10 år sedan. Sänkte någon cm och kände inte av någon större fara med det heller.
Gick igenom besiktningen då med det men det kan lika gärna bara varit tur!
Jag hade det på den bilen i något år eller två utan att röra det. Klart det skaver på fjädern och det börjar väll rosta till slut.

\Lindgren

Cupra_
21 maj 2015
#10
Mido__ skrev:
Deception skrev:
Precis. Kapar du så får du samma effekt som att skruva ihop dem med feltemas saker..
En del fäster dem med slangklämmor har jag sett, men absolut inget att rekommendera.

nu säger jag inte att man SKA göra så men kan du motivera varför det icke är att rekommendera? Jag gjorde så för ett par bilar sen och besiktningen sa att det var ok, och att dom brukar råda folk att göra så när kapade fjädrar rasar ut på besiktningen.

Av två skäl.

1: Det är jäkligt tattigt istället för att bara köpa riktiga grejer.

2: Viktigast av allt, om man har rejäl otur och fjädern ställer sig fel/snett så litar iaf inte jag på att gängorna i en vanlig slangklämma håller.. Men visst, kör man med 5-6 klämmor per fjäder både uppe och nere så, men då är vi tillbaka på punkt 1.

276 Inlägg
21 maj 2015
#11
Punkt 1 kan jag hålla med om men alla har inte råd och man måste börja någonstans.

punkt 2 köper jag inte argumentet. Försök du med att ha sönder en slangklämma. Och skulle det hända så exploderar ju inte bilen.


Cupra_
21 maj 2015
#12
Mido__ skrev:
Punkt 1 kan jag hålla med om men alla har inte råd och man måste börja någonstans.

punkt 2 köper jag inte argumentet. Försök du med att ha sönder en slangklämma. Och skulle det hända så exploderar ju inte bilen.

Nej, men har du otur så sabbar du fjäderbenet/fäste till dessa.
Slangklämmor går absolut att ha sönder. Det är ju i värsta fall 250kg som sliter tag i den, baserat på att bilen väger ett ton.

Men jag förstår hur du menar, man måste börja någonstans. Jag är inte heller gjord av pengar. Men spara då hellre ett tag och köp riktiga grejer säger jag.

77 Inlägg
22 maj 2015
Trådstartare
#13
Jag förstår vad ni menar. Grejen var att det skulle vara en liten kul grej. Kollar ni på bilen jag pratar om så är det ingen bil jag lägger pengar och energi på, tänkte bara att man kunde sänkt den ett par centimeter fram för å få lite häftigare look wink men kanske lika bra och skita i det då jag inte vill köpa några fjädrar till den för några laxar.

2 117 Inlägg
22 maj 2015
#14
Hissa upp bilen. Mät avståndet mellan övre och nedre fjädertallrikarna.
Kapa av ett varv i taget på fjädern och testa hur mycket bilen sänks.
Kapa inte mer än att fjädern är längre än maxmåttet mellan fjädertallrikarna.


154 Inlägg
24 maj 2015
#15
Antnor skrev:
Jag förstår vad ni menar. Grejen var att det skulle vara en liten kul grej. Kollar ni på bilen jag pratar om så är det ingen bil jag lägger pengar och energi på, tänkte bara att man kunde sänkt den ett par centimeter fram för å få lite häftigare look wink men kanske lika bra och skita i det då jag inte vill köpa några fjädrar till den för några laxar.

Jag hade sådana klämmor fram på min 244 A-traktor i slutet på 90talet. det var inga problem.
Jag sågade av den del av skruvarna som stack ut efter att jag dragit ihop dem.
Sedan satt de stadigt där på fjädrarna och gjorde sitt jobb. de kanske till och med sitter kvar än idag.

Jag ska använda just sådana klämmor i min projekttråd snart, inte för sänkning utan för att höja min bil bak tillfälligt i väntan på att jag sparat ihop pengar till riktiga hijackers.

Kläm du ihop dina fjädrar, det är roligare än att inte sänka alls iaf.
vad har du att förlora?
Senast redigerat av Klarra (24 maj 2015)

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤


Sök