Hej,
Arbetat som lagerarbetare i några år och trivs med det men företaget klarade sig tyvärr inte utan fick lägga ner i början av året. Är därför arbetslös.
Funderar nu på att gå en yrkesutbildning på 34 veckor som min kommun anordnar, Yrkesförare, lastbil. Denna ger:
- C + CE
- ADR Grund
- KL 1
- Arbete på väg
- Truckintyg (har redan A+B)
- Utbildningsintyg fordonsmonterad kran
- Yrkeskompetensbevis
Efter utbildningen är jag "anställningsbar som lastbilschaufför vid nationella eller internationella godstransporter."
Att köra lastbil och det utomlands är lite av en pojkdröm men det blir tyvärr inte alltid som man vill utan jag halkade in som lagerarbetare på ett bananskal. Nu har jag dock chans att förverkliga drömmen men sedan fick jag reda på lönen, den är ju inte alls bra och det finns ju inga möjligheter, så som jag fattar det, att den ska bli högre.
Pratade med Transport och där sa man att ingångslönen är 24,608 kr och att man först efter 4 år får så kallad fullön som är 24,825 kr. Detta skulle enligt personen jag pratade med vara "en mycket bra ingångslön". Kan kan inte hålla med då jag hade 28,075 kr som lagerarbetare efter två år. Hade företaget klarat sig hålla flytande hade jag haft stora möjligheter att inom några år bli förman och sedan lagerchef. Men, men...
Att sitta och köra lastbil är mycket krävande psykiskt då man måste hålla skärpan hela tiden. Förstår inte hur lönen kan vara så låg och att det inte finns någon chans till ökning. Folk som arbetar på callcenter/telemarketing har ju denna lön.
- Skulle jag köra distribution lokalt får jag 24,608 kr/mån.
- Skulle jag köra fjärr får jag 24,608 kr/mån + 182 kr per halvdygn + 265 kr i traktamente. (Ett dygn blir alltså 182 + 182 + 265 kr =628 kr).
- Skulle jag köra utomlands får jag 24,608 kr/mån + 445 kr dygn (alltås mindre än att köra fjärr).
- Premiekomp på 5 kr/tim .
Ofta kan förare i dag förhandla sig fram till 15-25 kr/tim i premiekomp, sa man på Transport, eftersom det i dag är brist på förare men det kan jag inte se efter att ha kollat på AMS och andra jobbsökarsidor.
Min kommun har andra yrkesutbildningar, bl.a maskinförare anläggning. Där är ingångslönen från 1 maj 2015, 26,100 kr, och där finns det stora chanser till löneförhöjning och andra förmåner.
När man som jag ligger i startgroppen av att starta familj, kommer bli pappa i mittan av december, så är lönen av vikt.
Åsikter?
/Buzén