2529
Sök

Köra obesiktat

27 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Tjena!

Har en sommarbil som sått på polarens sommarställe över vintern. Har redan fått göra två resor dit gå generatorn hade satt sig vid första hämtningsförsöket (och det är närmasre 20 mil enkel resa) och måste nu göra ytterligare en resa då varken strålkastare, baklyktor eller bromsljus funkar. Har kollat alla säkringar jag kan se och de ser bra ut. Det är dock ett härke av egenhändigt hopkok av kablar och säkringar och relän under ratten av förre ägaren. Om vädret är fint så är det ju inga större problem att köra, det är 95% motorväg.
Den är f.n. avställd och obes (sista dagen var 31/5) men om jag inte får igång lysena på plats så vill jag nog köra hem skiten ändå och har inget bilsläp (får inte köra detta tunga as efter bilen ändå tror jag, det är en VAN som skall köras). Om jag ställer på den, ser till att den är skattad och försäkrad och kör hem den vid bra väder, vad kan jag råka ut för om jag blir stoppad? Läste i en annan tråd att det ligger på 1500 i böter vilket nästan är värt om det bara är detta som drabbar mig. Indirekt kan man ju säga att den skall till verkstan då jag ju har denna hemma hos mig. wink

Senast vi var där så var det skymning och vi diskuterade att köra ändå, men beslutade oss för att skippa det och hamnade då i en jättekontroll - kanske är det någon form av tecken? ;-)
Hur nojig/orolig bör man vara?

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 juni 2015
Korrekt.. 1500kr i böter och en utskällning av polisen samt att dom säger åt dig att besiktiga bilen.. Dok väldigt viktigt att du skattar och försäkrar bilen. Oskattat så får du inte köra vidare om du blir stoppad plus att dom kan ta skyltarna för dig och lämna dig längs vägen. Försäkring.. ja.. trafikförsäkring är ju rätt skönt fall det händer något så du slipper betala skador på andras egendom.

Jag skulle försökt få fart på lysena och ställt på och försäkrat bilen.. Sen bara varit ärlig om jag blivit stoppad och sagt att jag måste flytta bilen för kunna reparera den.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

305 Inlägg
5 juni 2015
Skattat och försäkrat så tror jag nog att du kan köpslå med länsman om att närmaste vägen till verkstaden är hem till dig.
Det hade i alla fall jag förutsatt då jag alltid gör så. Har min bil parkerad utanför lägenheten och kört den flertalet gånger obesiktat till garaget som är på annan ort.
Är inte snuten helt slut i huvudet så ska det inte vara några problem.

27 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Ja men precis. Det enda är ju att bromsljusen inte funkar som väl egentligen är den stora "faran", övriga lysen är ju lite överflödiga om solen är uppe. Blinkers funkar dock. Men jag har samma känsla, om man bara förklarar för konstapeln att man haft den förvarad och avställd då den bara använda sparsamt sommartid, har 20 mil enkel väg och redan fått åka två ggr och pga detta inte hunnit få den besiktigad i tid då dessa två fel (först generatorn då) uppstått under vinterförvaringen. Någon slags medlidande måste väl även lagens väktare ha? smile

Men planen är ju att ta med multimeter, elverktyg (dvs inte hylsnyckelsatsen endast) och en låda blandade säkringar och försöka få till det innan jag åker naturligtvis. Men är det ett relä eller så som behövs så blir det meckigare att lösa bara sådär.
Senast redigerat av limpthegimp (5 juni 2015)

Evildan
5 juni 2015
limpthegimp skrev:
Ja men precis. Det enda är ju att bromsljusen inte funkar som väl egentligen är den stora "faran", övriga lysen är ju lite överflödiga om solen är uppe. Blinkers funkar dock. Men jag har samma känsla, om man bara förklarar för konstapeln att man haft den förvarad och avställd då den bara använda sparsamt sommartid, har 20 mil enkel väg och redan fått åka två ggr och pga detta inte hunnit få den besiktigad i tid då dessa två fel (först generatorn då) uppstått under vinterförvaringen. Någon slags medlidande måste väl även lagens väktare ha? smile

Men planen är ju att ta med multimeter, elverktyg (dvs inte hylsnyckelsatsen endast) och en låda blandade säkringar och försöka få till det innan jag åker naturligtvis. Men är det ett relä eller så som behövs så blir det meckigare att lösa bara sådär.

Det enda är ju att bromsljusen inte funkar
Ta på er skor som ni trivs med för ni kan få promenera från en kontroll.

Medlidande är inte lagstadgat så räkna med att ni inte får något.
Tänk om alla skulle hoppas på medlidande när dom gör något dylikt?
"Nääe, men bromljuset fungerade förut har inte haft tid då jag har nageltrång, ha lite medlidande konstapeln..."
Hur långt ni har att åka skiter förmodligen konstapeln helt i eller snarare om denne är klartänkt så är den sträckan etter värre att köra en trafikfarlig bil än att köra 400 meter runt hörnet i ett industriområde runt kl18.00 för att komma till verkstad.

Laga den innan ni ger er ut i trafiken är mitt råd, jag skulle iaf inte uppskatta att hamna bakom någon töffe utan fungerande bromsljus och tror nog knappast att du heller skulle göra det?

27 Inlägg
5 juni 2015
Trådstartare
Evildan skrev:
"Nääe, men bromljuset fungerade förut har inte haft tid då jag har nageltrång, ha lite medlidande konstapeln..."
Hur långt ni har att åka skiter förmodligen konstapeln helt i eller snarare om denne är klartänkt så är den sträckan etter värre att köra en trafikfarlig bil än att köra 400 meter runt hörnet i ett industriområde runt kl18.00 för att komma till verkstad.

Laga den innan ni ger er ut i trafiken är mitt råd, jag skulle iaf inte uppskatta att hamna bakom någon töffe utan fungerande bromsljus och tror nog knappast att du heller skulle göra det?

Naturligtvis så vill man inte hamnade bakom en bil utan bromsljus. Iom att vi åker två så har jag dock polaren bakom mig som är medveten om detta, och hans bromsljus funkar. Får väl ha honom på telefon och dessutom varningsblinka om jag närmar mig slö trafik. smile
Såklart inte lagligt för det, men bättre för övriga trafikanter.

Naturligtvis så hoppas jag att jag får igång elen så detta fungerar hem och detta är ju ambitionen.

Evildan
5 juni 2015
limpthegimp skrev:
Evildan skrev:

Naturligtvis så vill man inte hamnade bakom en bil utan bromsljus. Iom att vi åker två så har jag dock polaren bakom mig som är medveten om detta, och hans bromsljus funkar. Får väl ha honom på telefon och dessutom varningsblinka om jag närmar mig slö trafik. smile
Såklart inte lagligt för det, men bättre för övriga trafikanter.

Naturligtvis så hoppas jag att jag får igång elen så detta fungerar hem och detta är ju ambitionen.

Är ju annars inte så svårt i en VAN att dra en kabel direkt från bromsljuskontakten och koppla direkt bak i skåpet till bromslampan.

Sök