Vettemannen skrev:
Tydligen var det flest personer som gillade Buicken. Alla har EN röst.
/Benny
För det första så är det tyvärr inte så det går till. Rösterna från internetomröstningen vägs in, folk kan även rösta på plats under Nostalgia Festival i Ronneby har jag för mig, men framför allt finns en jury (sannolikt mutad eller åtminstone kraftigt partisk i sammanhanget) som har utslagsrösten. Det går liksom inte att komma med motargument kring varför den till utseendet vardagliga, både vad gäller skick och avsaknad av modifieringar (utöver lite wunder-baums då) Buicken skulle besegra Cudan.
För det andra så är jag erfaren vad gäller att bedöma bilar och misstänker att juryn 2013 ville att ägaren till vinnarbilen skulle va en kvinna. Det är en teori i alla fall. Annars hade jag gärna tagit del av bedömningsprotokollen eller minsta lilla argument för vad som skulle kunna tala för att juryn var professionell (dvs vilka punkter som var så avgörande att Buicken tilldömdes segern men några sådana argument finns tyvärr inte eftersom bedömningen var godtycklig).
N_W skrev:
För det första är det inte en tävling i finish utan är bilen snygg eller inte, en bil som är i perfekt skick som är av en "ful" modell är ändå inte snygg. En bil med snygg karossform med nåt stenskott vinner alla gånger.
Cudan var otroligt välbyggd bil med massor av tid lagt på den men tex borttagna handtag, emblemrensat, borttagna lister, lackerade stötfångare och ghettofälgar är detaljer som gör att jag skulle aldrig vara intresserad av en sådan bil oavsett hur kromad bakaxeln är eller om den har 800hk. Tänk på att smaken är olika..
Det året så föredrog jag Buick 57an helt klart.
I blev det en röst på Hudsonen.
Nivån på finishen är grundläggande. Dess betydelse menar jag är omöjlig att förneka vid en professionell bedömning av en bils utseende. Dessutom är finishen en tydlig markering, något som inte handlar om "tycke och smak" vilket också är en faktor angående varför den bör spela en stor roll vid bedömningen.
Vilken bilmodell som i sin design är snygg är däremot föremål för skilda meningar människor emellan. I det här fallet så tycker jag formen på Cudan är betydligt vackrare än formen på Buicken, men det är strunt samma eftersom folk tycker olika angående det. Så därför spelar finishen in, den skulle kunna vara avgörande i ett sådant fall eftersom grundtanken går ut på "ju högre finish desto finare bil". Även om man kan tro att den svenska jantelagen ("ingen ska få ha en finare bil än mig") gör att det ofta är väldigt känsligt att bedöma bilar i Sverige tyvärr, något jag träffat på själv. Här i Sverige indoktrineras många med att "alla ska ha det exakt lika" och folk som äger riktiga rishögar blir förbannade ifall deras bil inte får samma pris som en betydligt finare bil, störtlöjligt att de ens ställer upp i en tävling med en sådan inställning.
Cudan följer de allra senaste trenderna från trendsättande SEMA Show i Las Vegas. Att inte välja ut den till segrare visar också på den svenska juryns efterblivenhet och insnöade inställning. Cudan var för fin, tror jag. Jantelagstänkandet gjorde att segern gick till en bil som "vem som helst kunnat ha" (för det verkar ju va så viktigt i Sverige, vinner en superfin bil så klagas det direkt från svartsjuka bilägare som istället för att erkänna uppenbara fakta istället gnäller bara för att de inte själva lyckats åstadkomma något lika fint).