Bierstube skrev:
Den mening du citerade skrev jag med hänvisning till den avundsjuka jag noterat hos många som kommenterat prisvinnande bilar som förtjänat sitt fina pris. Jag kommer att tänka på när Ingemar Hansson vann titeln Sveriges Häftigaste Volvo för ett par år sedan med sin vita Amazon eller när Juha Ristimaa vann Nordic Trophy med sin Scania för nåt år sedan. I båda fallen (men det finns fler, eftersom detta tyvärr snarare är regel än undantag ifall någon lyckas åstadkomma något fint här i Sverige) så var en stor del av de kommentarer jag tog notis om tydligt avundsjuka.
Urfåniga formuleringar i stil med "den där bilen är säkert påkostad flera miljoner, han har säkert behövt ett gäng med massa folk för att klara av det där" och "varför vinner såna där bilar? Alla kanske inte har råd att bygga såna. Det finns många som har vanliga bilar med och trivs med det" minns jag tydligt. Och det är trist förstås att så många svenskar är dåliga förlorare. För, för det första så är det ju något som talar till en bils FÖRDEL i en professionell bedömning om det lagts ner mycket tid och pengar på den - inte nackdel (någon sån omvänd logik skulle bara en svartsjuk svensk kunna komma på). Och för det andra så innebär tävlingarna att priset går till den finaste bilen. Om A inte kan acceptera att en annan bil är fina än A:s, så förstår jag inte varför A ställer upp i tävlingen över huvud taget.
Kanske är det just denna omvända, absurda avundsjukekultur som legat till grund för att ge segern det där året till en rostig rishög med fula wunderbaums och massa klistermärken istället för till den rättmätige segraren. För att undvika svartsjukedrama och skapa en stämning av jämlikhet och att "ingen bil är minsann finare än någon annans" (vilket är typiskt svenskt att ljuga om att så skulle va fallet) - men då förloras ju hela meningen med en tävling i så fall.
Jag har i mina tidigare inlägg i tråden presenterat en rad faktorer som jag menar är till uppenbara för Cudan och uppenbara nackdelar för Buicken vid en professionell bedömning. Jag föreslår att du läser igenom dessa om du inte gjort det, ifall du vill ta replik.
Märkligt hur du klippte citatet...nåja
Du missade hela poängen. Poängen är att du anser dig besitta rätten att säga -hur det är- och vad som därigenom -ska- gälla. Cudan skulle ha vunnit (åtminstone av dessa två), punkt. Kopplingen var då alltså att;nej, det är (uppenbarligen) inte upp till dig att avgöra (tydligen, då den inte vann), och du har svårt att acceptera det och nu rantar du om hur ofantligt rostig, ful och skabbig den (Buicken) är/var. Den möjliga skillnaden här är väl då att Cudan absolut var en kandidat.
Det handlar om vad du anser, inte vad som därigenom är en universell sanning. Dina åsikter (vad som är rättmätig segrare, nackdelar för Buicken, fördelar för Cudan osv) är vad -du- anser. Du anser att "detta och detta" är något man måste ta in i beräkningen vid en professionell bedömning, men så länge du inte sitter med protokollet, så är det just bara en åsikt. Du anser inte att rätt bil vann, några andra anser just det (ex.vis alla, eller om så bara en enda, som röstade på den). Men, det innebär inte att fel bil de facto vann, utan att fel bil vann enligt dig.
Du är självfallet berättigad till dina åsikter, och du står uppenbarligen för dessa -hatten av-, men det innebär inte att det -är- rätt och/eller de enda sanna. Det är fint att du argumenterar för dina åsikter. Jag delar inte din åsikt, men jag respekterar den. Problemet kommer när någon försöker göra sitt tycke (om vilken bil som borde vinna) till den enda gällande sanningen. Detta då det helt enkelt inte finns någon "sanning", något "rätt eller fel", när det gäller "smak".
Jag har läst igenom dina argument, men då jag inte tittat på bilarna irl, så ser jag ingen anledning att jag ska "bry mig om" din (eller någon annans) åsikt om skicket, i den mån att det skulle ha någon betydelse för vad jag anser om det hela.