Hejsan!
Har ett litet "0kr"-budget projekt i rullning som jag försöker lägga ner så lite pengar man kan på, säkerhetsmässigt och smartast(typ
).
Bilen är en volvo 740 -87.
http://www.garaget.org/?car=380201Först vill jag säga att jag inte är ute efter "Köp en 940 turbo istället" eller dylikt. En värre bil kommer senare i tiden att bygga på.
Jag har inga ambitioner att bli snabbast på banan/donkens drive-thrue, utan bara ha skojj för en liten summa,
Jag har lite funderingar på vad nästa steg i min budgettrimmning kan vara?
Tanken är att bilen ska vara en sladdbil men också klämma runt nån bana utan att sladda.
Setuppen då:
-Motor:
B230F - Skitslö. Jag ska rota fram en A-kam jag vet sitter i nån motor i skjulet. Är det värt att satsa på detta?
Steget efter en A-kam kommer nog bli en 531 med vx3. Runt 1500kr ser jag men det är fortfarande "för dyrt" för bilen just nu.
En GT30 med ett fulsmidat adaptergrenrör ska bakas in med A-kammen är det tänkt.
Låter det vettigt?
-Drivlina:
M47 och originalkoppling till en början. Kommer inte göra karatestarter eller så utan mjuksladda/bankörning först.
Svetsdiffad vinande äcklig bakvagn. Såhär såg det ut när jag köpte den:
https://www.youtube.com/watch?v=OGTgd4zNDZIVatten rann det ur den också! Nu har jag svetsat lite mera på den och den...är väl inte mycket att åka med kan man säga
-Väghållning:
Borrat nytt hål för främre bulten i fjäderbenslagringarna. Tror jag fick 1grad camber... :roll: Värt att borra bakre och flytta in fjäderbenet ytterligare lite? Kanske tar i väggen..?
Bytt olja i stötdämparna fram och bak med riktigt fint resultat (15/40 motorolja). Dock inte bak... då det begagnade rostiga biltema dämparna inte verkar dämpa. Det slår och har sig och studsar. Nya biltema original ska på.
Kapade original fjädrar fram, ett varv för att slippa udda hjulvinklar och bumpsteer.
Drömmen är ju ett ställbart kitt från Dannej, men som sagt: Inte budget just nu...
Bak är jag osäker på. Skrotnissen bedyrade att det är 740 men jag tror det står "JUMPY" på den skitiga tejpen dom klistrat dit som ID
Dom är ca. 10mm större o dimension än original. Stumma är dom dock., kapade 2.5 varv med. Men kanske 245 husvagnsfjädrar är bäst? Eller kortkapade original?
Eget fulsmidat justerbart panhardstag med en original bussning och en hockeypuck...
EDIT: Dubbla krängare bak; 19+16mm. Fram: 21 eller 22(rostig bit)mm krängare.
-Bromsar: Ska man satsa på några värre belägg, typ EBC? Kan egentligen inget om bromsar men sånt är ju bra ibland.
Det var väl det.
Så vad tror ni, vad är nästa steg?
Stop! Tyvärr kommer bilen inte rensas på inredningen och heller inte hålborras dörrar och rambalkar. Bilen ska fortfarande kunna återställas och det kommer den garanterat inte göras om jag måste hitta plats för inredningen :hihi:
Man kanske skulle startat projekttråd men jag är mer ute efter hjälp och funderingar än att just visa upp min bil.
Ös på med tankar, även om det kanske är dyra tankar/saker så välkomnas allt!