Rquired skrev:
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.
Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.
Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.
Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.
Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.
I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?