4410
Sök

Köpråd: 18års bil halvkombi-kombi

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
9 augusti 2015
#21
tycker du ska satsa på en bmw 318 touring som är från 02 och nyare smile billig bil med låga ägande kostnader och driftsäker. Sköter du den så slipper du rost


47 Inlägg
9 augusti 2015
Trådstartare
#22
CHEEVA skrev:
tycker du ska satsa på en bmw 318 touring som är från 02 och nyare smile billig bil med låga ägande kostnader och driftsäker. Sköter du den så slipper du rost

Jo det lutar mot en 3 serie lite dock så finns det ju så många val så man får ju huvudvärk...
Jag har suttit nu i veckor och funderat och funderat..
Passat väger det dock mycket åt med, så det blir nog v50,v70,3-serien eller passat..
Frågan är om man verkligen ens ska fundera på v50 då min flickväns pappa har en ford-volvo (v70) han har extremt med problem och jag har även hört andra som säger att de är ganska med problem med ford modellerna av volvo..
Senast redigerat av Thebasicone (9 augusti 2015)

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 augusti 2015
#23
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
tycker du ska satsa på en bmw 318 touring som är från 02 och nyare smile billig bil med låga ägande kostnader och driftsäker. Sköter du den så slipper du rost

Jo det lutar mot en 3 serie lite dock så finns det ju så många val så man får ju huvudvärk...
Jag har suttit nu i veckor och funderat och funderat..
Passat väger det dock mycket åt med, så det blir nog v50,v70,3-serien eller passat..
Frågan är om man verkligen ens ska fundera på v50 då min flickväns pappa har en ford-volvo (v70) han har extremt med problem och jag har även hört andra som säger att de är ganska med problem med ford modellerna av volvo..

Vad du än väljer så kommer du inte kunna gardera dig för problem, välj den modell du tycker är trevligast att köra och se till att få ett välskött exemplar smile Utav de bilar du nämner så tycker jag BMWn och v70in är trevligast att köra , BMW lite trevligare än volvon. Sen hade jag inte köpt en volvo utav princip skäl, ingen dålig bil men absolut inget för mig...


47 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#24
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
tycker du ska satsa på en bmw 318 touring som är från 02 och nyare smile billig bil med låga ägande kostnader och driftsäker. Sköter du den så slipper du rost

Jo det lutar mot en 3 serie lite dock så finns det ju så många val så man får ju huvudvärk...
Jag har suttit nu i veckor och funderat och funderat..
Passat väger det dock mycket åt med, så det blir nog v50,v70,3-serien eller passat..
Frågan är om man verkligen ens ska fundera på v50 då min flickväns pappa har en ford-volvo (v70) han har extremt med problem och jag har även hört andra som säger att de är ganska med problem med ford modellerna av volvo..

Vad du än väljer så kommer du inte kunna gardera dig för problem, välj den modell du tycker är trevligast att köra och se till att få ett välskött exemplar smile Utav de bilar du nämner så tycker jag BMWn och v70in är trevligast att köra , BMW lite trevligare än volvon. Sen hade jag inte köpt en volvo utav princip skäl, ingen dålig bil men absolut inget för mig...

Nej men det finns ju mer problem med vissa märken och modeller än andra, även olika kostnader på problemen också.
Yes men ska provköra en kompis BMW (320i) och ska försöka provköra en passat och V70 med för att känna på skillnaderna.. smile
Har du koll på vad man speciellt ska kolla efter på volvo?, bmw har ju rost som ett stort problem speciellt vid shopping luckan om jag inte har fel för mig med..
Samma gäller det passaten vad är vanliga fel?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 augusti 2015
#25
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:
Thebasicone skrev:

Jo det lutar mot en 3 serie lite dock så finns det ju så många val så man får ju huvudvärk...
Jag har suttit nu i veckor och funderat och funderat..
Passat väger det dock mycket åt med, så det blir nog v50,v70,3-serien eller passat..
Frågan är om man verkligen ens ska fundera på v50 då min flickväns pappa har en ford-volvo (v70) han har extremt med problem och jag har även hört andra som säger att de är ganska med problem med ford modellerna av volvo..

Vad du än väljer så kommer du inte kunna gardera dig för problem, välj den modell du tycker är trevligast att köra och se till att få ett välskött exemplar smile Utav de bilar du nämner så tycker jag BMWn och v70in är trevligast att köra , BMW lite trevligare än volvon. Sen hade jag inte köpt en volvo utav princip skäl, ingen dålig bil men absolut inget för mig...

Nej men det finns ju mer problem med vissa märken och modeller än andra, även olika kostnader på problemen också.
Yes men ska provköra en kompis BMW (320i) och ska försöka provköra en passat och V70 med för att känna på skillnaderna.. smile
Har du koll på vad man speciellt ska kolla efter på volvo?, bmw har ju rost som ett stort problem speciellt vid shopping luckan om jag inte har fel för mig med..
Samma gäller det passaten vad är vanliga fel?

Både v70 och passat dras med knarrande framvagnar när de gått en bit. Det ska va knäpptyst. Annars pruta/kolla på en annan. Kan bli dyrt om många delar är kass

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

47 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#26
DiwraZ skrev:
Thebasicone skrev:
CHEEVA skrev:

Vad du än väljer så kommer du inte kunna gardera dig för problem, välj den modell du tycker är trevligast att köra och se till att få ett välskött exemplar smile Utav de bilar du nämner så tycker jag BMWn och v70in är trevligast att köra , BMW lite trevligare än volvon. Sen hade jag inte köpt en volvo utav princip skäl, ingen dålig bil men absolut inget för mig...

Nej men det finns ju mer problem med vissa märken och modeller än andra, även olika kostnader på problemen också.
Yes men ska provköra en kompis BMW (320i) och ska försöka provköra en passat och V70 med för att känna på skillnaderna.. smile
Har du koll på vad man speciellt ska kolla efter på volvo?, bmw har ju rost som ett stort problem speciellt vid shopping luckan om jag inte har fel för mig med..
Samma gäller det passaten vad är vanliga fel?

Både v70 och passat dras med knarrande framvagnar när de gått en bit. Det ska va knäpptyst. Annars pruta/kolla på en annan. Kan bli dyrt om många delar är kass

Vad innebär "knarrande framvagnar"?
Som jag skrev i första inlägget så är jag ganska borta på bilar så länka gärna någon bild eller vad som för att förklara smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 augusti 2015
#27
Thebasicone skrev:
DiwraZ skrev:
Thebasicone skrev:

Nej men det finns ju mer problem med vissa märken och modeller än andra, även olika kostnader på problemen också.
Yes men ska provköra en kompis BMW (320i) och ska försöka provköra en passat och V70 med för att känna på skillnaderna.. smile
Har du koll på vad man speciellt ska kolla efter på volvo?, bmw har ju rost som ett stort problem speciellt vid shopping luckan om jag inte har fel för mig med..
Samma gäller det passaten vad är vanliga fel?

Både v70 och passat dras med knarrande framvagnar när de gått en bit. Det ska va knäpptyst. Annars pruta/kolla på en annan. Kan bli dyrt om många delar är kass

Vad innebär "knarrande framvagnar"?
Som jag skrev i första inlägget så är jag ganska borta på bilar så länka gärna någon bild eller vad som för att förklara smile

Framvagn är där framhjulen sitter. Det finns en massa olika leder och stag mellan framhjulen under bilen som har med styrning och fjädring att göra. Massor med småprylar kan man säga. Dessa slits och behöver bytas ibland. Beroende på hur man kör så slits det olika fort. Är det slitet så skramlar knarrar det och har sig.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

47 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#28
DiwraZ skrev:
Thebasicone skrev:
DiwraZ skrev:

Både v70 och passat dras med knarrande framvagnar när de gått en bit. Det ska va knäpptyst. Annars pruta/kolla på en annan. Kan bli dyrt om många delar är kass

Vad innebär "knarrande framvagnar"?
Som jag skrev i första inlägget så är jag ganska borta på bilar så länka gärna någon bild eller vad som för att förklara smile

Framvagn är där framhjulen sitter. Det finns en massa olika leder och stag mellan framhjulen under bilen som har med styrning och fjädring att göra. Massor med småprylar kan man säga. Dessa slits och behöver bytas ibland. Beroende på hur man kör så slits det olika fort. Är det slitet så skramlar knarrar det och har sig.

Jasså, hur kollar man om det knarrar?
Sväger och har sig eller?

Muttley
10 augusti 2015
#29
Thebasicone skrev:
DiwraZ skrev:
Thebasicone skrev:

Vad innebär "knarrande framvagnar"?
Som jag skrev i första inlägget så är jag ganska borta på bilar så länka gärna någon bild eller vad som för att förklara smile

Framvagn är där framhjulen sitter. Det finns en massa olika leder och stag mellan framhjulen under bilen som har med styrning och fjädring att göra. Massor med småprylar kan man säga. Dessa slits och behöver bytas ibland. Beroende på hur man kör så slits det olika fort. Är det slitet så skramlar knarrar det och har sig.

Jasså, hur kollar man om det knarrar?
Sväger och har sig eller?

Svänger kör i ojämnheter och lite aggressivt.  Inte säkert de låter ändå. 
Lämnar man de till auktoriserad typ VW eller Volvo blir de dyrt

Evildan
10 augusti 2015
#30
Thebasicone skrev:
Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

245 Inlägg
10 augusti 2015
#31
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Förutom rost, rost och ännu mer rost!


Evildan
10 augusti 2015
#32
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Förutom rost, rost och ännu mer rost!

Du menar precis som på E36, E46, E39 och Passater, Golfar eller SAABar av tänkt årsmodell?
V70 däremot är väldigt tåliga mot rost.

47 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#33
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
DiwraZ skrev:
Thebasicone skrev:
Vad innebär "knarrande framvagnar"?
Som jag skrev i första inlägget så är jag ganska borta på bilar så länka gärna någon bild eller vad som för att förklara smile

Framvagn är där framhjulen sitter. Det finns en massa olika leder och stag mellan framhjulen under bilen som har med styrning och fjädring att göra. Massor med småprylar kan man säga. Dessa slits och behöver bytas ibland. Beroende på hur man kör så slits det olika fort. Är det slitet så skramlar knarrar det och har sig.

Jasså, hur kollar man om det knarrar?
Sväger och har sig eller?

Svänger kör i ojämnheter och lite aggressivt.  Inte säkert de låter ändå. 
Lämnar man de till auktoriserad typ VW eller Volvo blir de dyrt

Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Tack! smile
Jag ska kolla in alla lite mer, sen tyckte jag inte att BMW eller Passaten var så fasligt dyra i skatt, hörde att min tjejkompis som har en 320I med M paket har en helförsäkring på 3.5 tusen om året, dock kör jag nog mer än henne så min kommer bli dyrare.
Försäkringen var ju dock lika dyr på en Mazda 6 som en BMW, sen kanske det blir billigare i längden med en Mazda, dock vet jag att mamma hade jätte mycket problem med sin Mazda 2a, bakluckan slutade att fungera ofta..
Är mazda 3 något att ha, den borde ju vara i 3 serie storleken med om jag inte ser fel..
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Thebasicone skrev:
Hej,då jag får körkort nu i september (förhoppningsvis) och jag känner det att det snart är dags att köpa en bil, jag behöver råd om vad jag ska leta efter för fel osv i allmänhet och gärna på vissa specifika modeller.
Jag har kollat på lite olika bilar så som focus, v50, BMW 3Serien (e46) och v70 faktiskt även mondeo och passat lite med.
jag har runt 30 tusen att lägga på denna (+ - 10 tusen)..
Jag vill gärna ha en kombi eller halvkombi (så som e46 touring osv).
Så som det ser ut nu kör jag ganska mycket till mina föräldrar (12-13 mil från mig) med min mopedbil.
Senaste året har jag kört i denna ca 2500 mil och allt detta i 50-60, så jag är ganska beroende av det som jag kör (för att klargöra så bor jag i en 1a en bra bit ifrån mina föräldrar pga av skola)

Bilen ska vara ganska snål och billig i försäkring och skatt. (Under litern är ganska snålt enl mig)
Inte för stor, så jag tror nog att v70 går bort pga detta dock försöker jag vara öppensinnad.
Bilen måste nästan vara en kombi eller halvkombi av olika skäl.
Kan inte ett skvatt om bilar så därför lägger jag hellre 10 tusen mer för att sedan i slutändan slippa lägga 15 tusen i rep (ut över det vanliga)

Tack på förhand! smile

MVH Jesper

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Förutom rost, rost och ännu mer rost!

Jo och eftersom min står ute på vinter är den kanske lite mer rostbenägen med, men de om den inte är rostig när man köper den så kanske man inte ska oroa sig för mycket eller?
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Evildan skrev:

Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Förutom rost, rost och ännu mer rost!

Du menar precis som på E36, E46, E39 och Passater, Golfar eller SAABar av tänkt årsmodell?
V70 däremot är väldigt tåliga mot rost.

Jo men det är ju också en nordisk bil, hur ligger det till med rost och v50?

245 Inlägg
10 augusti 2015
#34
Evildan skrev:
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Hej och välkommen hit.

Då dina kriterier är det som är mörkat ovan så glöm V70, BMW, Passat dom är varken särskilt snåla eller billiga att äga jämfört med dom Japanska förslag du återkommande fått i tråden.
Ett bilägande är så mycket mer än enbart förbrukning, skatt och försäkring. Håller inte bilen och kräver återkommande reparationer blir ägandet ändock dyrt trots på papperet överkomliga kostnader.
Fortsätt ditt letande genom att kika på Corolla, Avensis, Accord, Mazda 6 som samtliga är totalekonomiska bilar att äga utan typiska modellfel som knarrande/glappa framvagnar eller havererande kamkedjesträckare med rappande kamkedjor som följd.

Förutom rost, rost och ännu mer rost!

Du menar precis som på E36, E46, E39 och Passater, Golfar eller SAABar av tänkt årsmodell?
V70 däremot är väldigt tåliga mot rost.

Ja precis så menar jag, fast mycket värre.

Dessutom är japanarna du nämner inte alls lika trevliga som tex en Passat eller V70.
Köper man en Passat av nyare årsmodell (2001> ) så är framvagnen förbättrad så det är inget man behöver oroa sig speciellt över, och väljer man 1.8T så krånglar den inget mer än en japs.


http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … zda6-12367

Dessutom verkar inte framvagnen vara så himla mycket bättre på tex Mazda 6 heller om man läser begtestet.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 augusti 2015
#35
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.

Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.

Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.

Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.

Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.

I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

47 Inlägg
10 augusti 2015
Trådstartare
#36
Fjellner skrev:
Evildan skrev:
Fjellner skrev:

Förutom rost, rost och ännu mer rost!

Du menar precis som på E36, E46, E39 och Passater, Golfar eller SAABar av tänkt årsmodell?
V70 däremot är väldigt tåliga mot rost.

Ja precis så menar jag, fast mycket värre.

Dessutom är japanarna du nämner inte alls lika trevliga som tex en Passat eller V70.
Köper man en Passat av nyare årsmodell (2001> ) så är framvagnen förbättrad så det är inget man behöver oroa sig speciellt över, och väljer man 1.8T så krånglar den inget mer än en japs.


http://www.vibilagare.se/test/begbil/be … zda6-12367

Dessutom verkar inte framvagnen vara så himla mycket bättre på tex Mazda 6 heller om man läser begtestet.

Rätt skönt med länkar med, läste testet och det verkade ju vara ganska mycket problem med den med, hmm..

Rquired skrev:
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.

Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.

Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.

Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.

Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.

I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?

Då jag kollat på allt vad gäller motorer så spelar de ju ingen roll alls, allt över 5hk är ju en förbättring över min nuvarande..
Kollade faktiskt på bubblor innan med (den gamla sorten) 1303S så den "stora" motorn och den motorn ligger ju på 50HK..
Men om man kollar på vanliga fel på t.ex mazda 3/6, BMW 3 serien, passat, vilken kommer bli dyrast att fixa av dessa med de vanliga felen och med försäkring, bränsle förbrukning, skatt osv?..

Muttley
10 augusti 2015
#37
Thebasicone skrev:
Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)

Farligt blir de väl inte. Men de försämrar väghållning och du får en underkänd bil.  Får inte vara glapp i lederna.

Evildan
10 augusti 2015
#38
Rquired skrev:
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.

Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.

Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.

Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.

Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.

I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?

Visst är det så att alla bilar förr eller senare går sönder även en japslåda, jag instämmer till fullo.

Med den uppställda budgeten och siktet inställt mot premiumbilar vill jag ändock peka om än försiktigt ett varningens finger då det är färre välvårdade premiumbilar än japsar att välja emellan. Detta inte helt och hållet pga konstruktionen utan då premiumbilar blivit några år blir dom tillgängliga för en kategori köpare, unga herrar med kepsen bak och fram som har sett för många F&F rullar.

Senare har vi den statistiska biten och då generellt japanska bilar är ett tryggare köp även om en BMW 318i exempelvis inte är en katastrof för att förtydliga mig.
Men som skrivs, ett välskött exemplar oavsett märke är ett bättre köp en ett misskött dito.
Tar en kopp varm choklad på detta och lyssnar på Wagner. wink

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
10 augusti 2015
#39
Säger det igen, köp en faceliftad 318i touring smile dvs från 2002 och framåt ! Det är en kanon bil, har precis kommit hem från en 65 mils tur med min o faceliftade modell som inte alls har lika trevlig maskin men ändå duglig


47 Inlägg
11 augusti 2015
Trådstartare
#40
tkd_rille skrev:
Thebasicone skrev:
Men vad gör det för skillnad för mig om det knarrar? (alltså blir det farligt eller vad?)

Farligt blir de väl inte. Men de försämrar väghållning och du får en underkänd bil.  Får inte vara glapp i lederna.

Aha okej, men då får man ju se upp med det..
Tack för förklaringen smile
Evildan skrev:
Rquired skrev:
Diskussionen om vem eller vilket land som tillverkar bäst bilar är inte ny och lär aldrig ta slut främst för att folk envisas med att köpa olika fabrikat och modeller, majoriteten är nöjda med sitt val och försvarar det men ett fåtal byter. Ofta för att de vill pröva något nytt men ibland har de tappat förtroendet för ett märke efter diverse problem.

Slutsatsen är att det tillverkas inte många dåliga bilmodeller idag och ett bra exempel är amerikanska JD Powers statistik över bilars tillförlitlighet på lång sikt, som mäts i enheten 'problem per hundra bilar (PP100)'. Om du går tillbaka till 80-talet eller tidigt 90-tal låg de bättre bilarna kring 150-200 PP100 och de sämre märkena och modellerna kunde återfinnas på 500 eller i något enstaka fall värre. Idag ligger många märken och modeller under 100 och skillnaden mellan den bästa och den sämsta bilen (märke och modell) har halverats.

Samma sak går att se med ett snitt, t.ex hade genomsnittsbilen i slutet av 90-talet 280 problem per hundra bilar och period, idag ligger genomsnittet på 130 och omfattar då många bilmodeller som utvecklades eller lanserades i slutet av 90-talet och såldes under 2000-talet det vill säga där du är och söker; nya bilar mäts i en annan statistik för det är lite svårt att uttala sig om tillförlitligheten på lång sikt när bilen bara är 0-3år gammal eller liknande.

Däremot behöver alla bilar korrekt underhåll men det slarvar många med, min åsikt är att du skall hitta en modell du trivs med och köpa ett väl omhändertaget exemplar av den. Vilket märke och modell det är eller vilket ursprungsland märket har är ofta av mindre betydelse, men skräckexempel finns.

Evildan har rätt i att japansk bilindustri generellt presterar bra men det är inte svart eller vitt, jag har själv erfarenhet av en brusten kamkedja på en Suzuki (totalhaveri) och återkommande motorstörningar på en Nissan MR16DDT men inga problem med BMW förutom de äldre jag kört där någon givare och bränslepump bytts. Ändå målar en del bilden av att det går hundra BMW-problem på varje japanskt och jag klottrar en annan.

I din sits hade jag inte räknat med att en japansk bil är felfri och jag hade inte heller varit orolig över en tysk eller svensk dito, om du är fäst vid E46 Touring har jag god erfarenhet av den konstruktionen och en 318i är både bränslesnål och har goda vardagsprestanda. Sex cylindrar är trevligt men du som kommer från en mopedbil lär uppleva möjligheten att köra i 70, 90 eller t.o.m 120km/h och att kunna ta dig till föräldrarna på halva tiden som nytt och spännande, är det ett måste att börja med en större motor?

Visst är det så att alla bilar förr eller senare går sönder även en japslåda, jag instämmer till fullo.

Med den uppställda budgeten och siktet inställt mot premiumbilar vill jag ändock peka om än försiktigt ett varningens finger då det är färre välvårdade premiumbilar än japsar att välja emellan. Detta inte helt och hållet pga konstruktionen utan då premiumbilar blivit några år blir dom tillgängliga för en kategori köpare, unga herrar med kepsen bak och fram som har sett för många F&F rullar.

Senare har vi den statistiska biten och då generellt japanska bilar är ett tryggare köp även om en BMW 318i exempelvis inte är en katastrof för att förtydliga mig.
Men som skrivs, ett välskött exemplar oavsett märke är ett bättre köp en ett misskött dito.
Tar en kopp varm choklad på detta och lyssnar på Wagner. wink

Dock vet jag inte om jag räknas in som gruppen "kepsen bak och fram.."
Jag vill ha en bil som håller hade jag haft någon nära vän som verkligen kan detta så hade denne personen fått köpa bilen till mig och sedan hade jag varit nöjd. wink
Jag kanske har lite för omöjliga krav med tanke på budgeten wink
Jag känner att detta är en djungel, alldeles för mycket bra bilar på marknaden som faktiskt är snygga med.
CHEEVA skrev:
Säger det igen, köp en faceliftad 318i touring smile dvs från 2002 och framåt ! Det är en kanon bil, har precis kommit hem från en 65 mils tur med min o faceliftade modell som inte alls har lika trevlig maskin men ändå duglig

Har kollat på 02 till senare dock mest på 320i touring men det är väl bara mindre motor på 318i..
Får väl se vad det blir för bil sen wink


Sök