3843
Sök

Explosionsrisk meka med givaren i tanken?

551 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#1
Ska öppna locket under baksätet till tanken för att meka med givaren på en bensinbil.

Man bör kanske lossa plus på batteriet så det inte kan bli gnista?
Något mer?
Senast redigerat av Rorys (14 augusti 2015)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

9 121 Inlägg
14 augusti 2015
#2
Det här med bensintankar som sprängs är bara Hollywoodeffekter!

Rök inte när du håller på med grejerna och öppna tanklocket så blir det mindre obehagligt om det skulle bli en gnista av misstag...
Senast redigerat av Putteliten (14 augusti 2015)


412 Inlägg
14 augusti 2015
#3
För att det ska kunna explodera så måste det vara typ 95% luft och 5% bensin ångor eller något sånt. Kör inte soppa torsk innan och var inte korkad så kommer det gå skit bra big_smile


551 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#4
Dannne11 skrev:
För att det ska kunna explodera så måste det vara typ 95% luft och 5% bensin ångor eller något sånt. Kör inte soppa torsk innan och var inte korkad så kommer det gå skit bra big_smile

7 liter i en 40 liters tank

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

412 Inlägg
14 augusti 2015
#5
Kör på bara smile


551 Inlägg
14 augusti 2015
Trådstartare
#6
Dannne11 skrev:
Kör på bara smile

De har lyckts städa undan brandsläckaren i garaget så jag tar ner en och en brandfilt. Man ska undvika kläder av Polyester också, gammal plast som brinner bra.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
18 augusti 2015
#7
Äh, ingen minns en fegis...

http://www.bitrebels.com/wp-content/uploads/2011/08/Men-Die-Before-Women-1.jpg

/Mattias

551 Inlägg
7 september 2015
Trådstartare
#8
Har en ingenjör som gäst som tycker den ska stå ute när man går in i tanken, som han kan tömma först. Är det överkurs?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
8 september 2015
#10
Alltså så länge du inte sitter och röker, gör upp lägereld eller dylikt så är det lugnt. Vill du vara extra safe så koppla bort batteriet så finns det absolut ingen risk för gnistbildning om du skulle kortsluta någon spänningssatt kabel där i närheten.


Bara tänk hur många bränslepumpsarmaturer i tankar som demonterats och monterats genom åren, och jag har då aldrig ens hört talas om någon som av misstag lyckats tutta eld på bilen i samband med detta.


PS: Du ska dock ha en uppmuntrande klapp på axeln iom att du tänker efter innan du påbörjar ett arbete du är lite osäker på smile


551 Inlägg
8 september 2015
Trådstartare
#11
Ska in här http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk1/images/golf-mk1-1199.pnghttp://workshop-manuals.com/volkswagen/ … tachments/
och har lossat locket under sätet, sedan säger han att det behövs specialverktyg men  det ska vara bajonett vid kontakten?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Kokar ris
923 Inlägg
8 september 2015
#12
Rorys skrev:
Har en ingenjör som gäst som tycker den ska stå ute när man går in i tanken, som han kan tömma först. Är det överkurs?

Om du tömmer tanken har du risk för explosion iom att du har bensinångor kvar i ett slutet utrymme, tömmer du tanken har du byggt en bomb. lämna kvar bensinen, en sån eld går att hantera med lite lugn.

det är nog viktigare att jorda dig själv innan istället för att lossa på batteripolerna, då statisk elektricitet kan antända sånt här ganska bra.

lycka till...

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Kokar ris
923 Inlägg
8 september 2015
#13
Rorys skrev:
Ska in här http://workshop-manuals.com/volkswagen/ … 1-1199.pnghttp://workshop-manuals.com/volkswagen/ … tachments/
och har lossat locket under sätet, sedan säger han att det behövs specialverktyg men  det ska vara bajonett vid kontakten?

http://volkswagenownersclub.com/vw/show … -fuel-pump guide för att lossa pump/armatur

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

2 251 Inlägg
8 september 2015
#14
Många som tror mycket, tydligen....

Hällde bensin, säkert en liter i oljefatet, som jag bränner skräp i. Böjde mig ned. Stod på den sida som vinden kom från. Tände en tändsticka som jag sprätte i tunnan.

Hade det varit en tank, inne i en bil och en gnista, då hade jag inte överlevt. Den saken är säker. Tunnan blev som en boll. Och det mesta av innehållet flög ut.
Jag klarade mig med svedda armhår och ögonbryn.

Tro definitivt inte på någon som påstår att ångorna stannar i tanken om du lyfter ur armaturen.... hela bilen fylls med ångor.

Har mycket stor respekt för eldfängda vätskor.

Är du det minsta osäker, så lämna bilen på verkstad.

Googla på "explosion båt bensin" om du tvivlar på bensinens verkan.
Senast redigerat av Meaganeowner (8 september 2015)

551 Inlägg
10 september 2015
Trådstartare
#15
Usch ja men det är kanske skillnad på en tändsticka dvs öppen eld och en gnista. Guben här vill göra det ute men man får vara rädd om huset också.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

2 251 Inlägg
11 september 2015
#16
Bensin har ingen förmåga att välja det ena eller andra...

De flesta båtolyckor t ex, med just bensin, beror på gnistor och bensinångor.

Motorumsfläktar är tillverkade av sådant material att det inte kan uppstå gnistor. Har ofta heller inga kol i fläktmotorn (s k borstlösa).

En gnista från en kontakt eller ett relä.... eller från ojordade bränsletankar, slangar mm som uppstår när bensin rinner ned i tanken, är förödande.

Fri fallhöjd på ca 50 cm när det gäller bensin, kan vara tillräckligt för att orsaka en statisk urladdning.
Alla mackars bensinslangar är elektriskt ledande för att förhindra just gnistbildning.


Så att tro något i dessa sammanhang är att chansa. Och när det går fel, inte som du trodde, eller har läst på någit forum, ja då är det för sent. Finns ingen återvändo. ...

Inget man skojar bort eller chansar på....
Senast redigerat av Meaganeowner (11 september 2015)

551 Inlägg
12 september 2015
Trådstartare
#17
Så man behöver diesel istället?

Det väljer jag om möjligt.

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
13 september 2015
Trådstartare
#18
http://workshop-manuals.com/volkswagen/golf-mk1/images/golf-mk1-1199.png

Var köper jag packningen till locket i 08, bara hos Volkswagen?

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

551 Inlägg
14 september 2015
Trådstartare
#19
cenoxide skrev:
Rorys skrev:
Ska in här http://workshop-manuals.com/volkswagen/ … 1-1199.pnghttp://workshop-manuals.com/volkswagen/ … tachments/
och har lossat locket under sätet, sedan säger han att det behövs specialverktyg men  det ska vara bajonett vid kontakten?

http://volkswagenownersclub.com/vw/show … -fuel-pump guide för att lossa pump/armatur

Den var bra men ser lite riskigt ut att slå upp den

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)

Evildan
14 september 2015
#20
Moderering:
Flyttar tråden då den inte har något med varken generell felsökning eller motorteknik att göra.


Sök