Jehepp, då har det börjat hända lite saker igen...
Nya HEI-fördelaren är på plats samt gasaren...
Är lite skillnad på den nya och den gamla, framför allt gällande andra-steget som nu är utbytbart, elektrisk choke, 850 cc samt en massa saker man inte ser:
Här monterad och med nytt bränslerör till 2:a steget då det gamla var för kort!
![https://media.fotki.com/2v2EVukYNxAdyFV.jpg]()
![https://media.fotki.com/2v2EVukidxAdyFV.jpg]()
Känns som de kan sina saker där på SMI, hela gasaren känns genomtänkt och skall vara byggd efter vår spec på motorn så vi får hoppas det funkar!
Med allt monterat, fyllt flottörhuset i 1:a steget med soppa, kollat tändkablar, dragit åt alla slangklämmor och bränsleledningar, kollat tändföljden igen så var det då klart för start.
Fick assistans av racing-legenden P-A vid uppstarten för att kolla tändning och eventuella bränsleläckage.
Hann knappt släppa startnyckeln så hade ZL-1 vaknat till liv, dra åt satan vilken skillnad mot starten förra året!

Hade lite strul med att få det nya röret till 2:a steget tätt men med en o-ring så blev det bra till slut och vi kunde justera tändning och tomgång.
Motorn känns sjuuukt mycket rappare och NU känner man vilken djävulsk motor detta är, grym gas-respons...som en mc!

Fick dock göra en provisorisk lösning för avgasariet då vi inte hinner bygga färdigt nu innan Wheels Nats i Umeå i helgen. Köpte två 3" 45:or som jag satte på dämparen och klämde fast med U-klammer tillsammans med upphängningen, vart helt ok och nu leds gaserna bort lite mer från tanken. ..dock blir det ju en grym resonanslåda för ljudet så den låter......högt och elakt!

![https://media.fotki.com/2v2EVumBzxAdyFV.jpg]()
![https://media.fotki.com/2v2EVumkMxAdyFV.jpg]()
Hade lite problem vid uppstarten med lådan då bilen stod på bockar och vi körde igenom växlarna....den vill inte riktigt röra på sig förrän man var uppe i 3000 rpm! Satan tänkte jag, är det så här brutalt d kommer att blir med den nya konvertern!? Men efter att ha börja fylla upp med olja så blev det genast bättre och nu sjunker den typ 2-400 rpm när man lägger i växel från P bara så det är ju ok. Den drar även mjukt och fint från start...så här långt.
Sista bilden kommer från dagens shakedown med besök på en veckoträff här i Umeå, polare Mats tog en fartig bild vid lätt acceleration, den går som ett skållat troll faktiskt!
![https://media.fotki.com/2v2EVuPf9xAdyFV.jpg]()
...och ja, kör med AR 200S i år! Kul att byta ibland och dessa däck har lite bättre grepp än de gamla från 60-talet!
