3325
Sök

Tips på Olja till en 350 V8

192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#1
Tjena tjena!
Som rubriken lyder.  roll
Har en El Camino -71 som har sig en små vässad 350 V8.
Som sagt kan jag näst in till nada när det gäller oljor. 

Rätt gasglad kille å vill kunna cruisa runt utan att bilen blir för varm.
Vad kan vara bäst för min bil just då?

Hört att 10w-40 skall vara rätt bra för dessa motorer.

Gäller det fortfarande 10w-40 eller 10w-30 kanske?

Sen till en till sak.  Jag har icke helsyntet i denna så vad är bäst,  Delsyntet eller mineralsyntet?
Har delsyntet 10w-40 liggandes hemma just nu.

https://www1.garaget.org/archive/198/197476/380017/380017-3594320.jpg
Senast redigerat av Dragonloor (22 augusti 2015)


192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#2
Sökt en  hel del men får inte riktigt bra svar de jag söker så jag ger ett försök å la upp denna tråd smile


Ubåtsingenjör
7 344 Inlägg
22 augusti 2015
#3
10w-40 funkar skit bra

kör 15w-40 mineral i marin motorerna ( 305,350 och 454) och även det funkar klockrent, aldrig några bekymmer


192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#4
Ahaa kul å höra smile
Detta är vad jag kör på nu http://www.swedol.se/of-619306.html 

Nåt ni skulle rekoemndera å köra eller skall jag köra Mineral istället?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 augusti 2015
#5
Dragonloor skrev:
Ahaa kul å höra smile
Detta är vad jag kör på nu http://www.swedol.se/of-619306.html 

Nåt ni skulle rekoemndera å köra eller skall jag köra Mineral istället?

40 kr litern, det känns som en blaskolja tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

4 500 Inlägg
22 augusti 2015
#6
är väl ett normalt pris när man köper 20 liters dunk,utan bling bling dekaler...
jag kör med delsyntet 10w/40 i Camaron -88.. köper visserligen oljan hos Autoexperten

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#7
Varför mineral när du får en toppmodern helsyntetisk olja för några extra kronor? 10W60 betyder att den är någorlunda lättflytande kall men relativt "tjock" varm (ju högre tal efter W dessto tjockare olja varm). Jag kommer säkert få mothugg typ "Jag har kört mineral hela livet i min utan bekymmer", men om man vill ge motorn optimala förutsättningar att fungera så länge som möjligt så är det syntetisk olja som gäller, allt annat är enskilda åsikter vilka inte är baserade på fakta. Skrönorna om syntetisk olja var kanske sanna när det begav sig (mitten av 80-talet) men de (skrönorna!) är inte relevanta sedan början av 90-talet

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 augusti 2015
#8
zzr94092 skrev:
är väl ett normalt pris när man köper 20 liters dunk,utan bling bling dekaler...
jag kör med delsyntet 10w/40 i Camaron -88.. köper visserligen oljan hos Autoexperten

Jag tycker det låter för billigt för att jag ska köpa denna olja. Upp emot 100 kr litern får olja kosta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#9
Skulle jag ha köpt 5 L dunk så hade det kosta typ hälften yikes 

Men som sagt så kommer jag byta olja rätt ofta varje år även om man inte kör så himla många mil på det wink


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
22 augusti 2015
#10
dawwe skrev:
Varför mineral när du får en toppmodern helsyntetisk olja för några extra kronor? 10W60 betyder att den är någorlunda lättflytande kall men relativt "tjock" varm (ju högre tal efter W dessto tjockare olja varm). Jag kommer säkert få mothugg typ "Jag har kört mineral hela livet i min utan bekymmer", men om man vill ge motorn optimala förutsättningar att fungera så länge som möjligt så är det syntetisk olja som gäller, allt annat är enskilda åsikter vilka inte är baserade på fakta. Skrönorna om syntetisk olja var kanske sanna när det begav sig (mitten av 80-talet) men de (skrönorna!) är inte relevanta sedan början av 90-talet

Kanske bara en sak jag fått för mig men gamla jänkare går bäst på mineralolja.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#11
dawwe skrev:
Varför mineral när du får en toppmodern helsyntetisk olja för några extra kronor? 10W60 betyder att den är någorlunda lättflytande kall men relativt "tjock" varm (ju högre tal efter W dessto tjockare olja varm). Jag kommer säkert få mothugg typ "Jag har kört mineral hela livet i min utan bekymmer", men om man vill ge motorn optimala förutsättningar att fungera så länge som möjligt så är det syntetisk olja som gäller, allt annat är enskilda åsikter vilka inte är baserade på fakta. Skrönorna om syntetisk olja var kanske sanna när det begav sig (mitten av 80-talet) men de (skrönorna!) är inte relevanta sedan början av 90-talet

Kan jag verkligen köra i helsyntet då jag ej säker på om det har varit helsyntet i denna.
Som sagt rekomenderar du delsyntet om det skulle välja mellan miniral eller del?


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#12
Det är en sak du fått för dig helt klart. Det här är ingen värsting olja men den är tillräckligt bra, o dessutom kostar den gratis typ.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#13
Ok korta varianten: Det påstås att "helsyntet tvättar rent motorn så det kan börja läcka". Fakta: Alla motoroljor innehåller rengörande tillsatser sen en lååååååång tid tillbaka, även den billigaste oljan. Hur det var fram tills 80-talets mitt vet jag ej men det fanns nog då oxå, om än inte lika effektiva kanske. Så om föregående byte av olja var typ 1979 i din bil så kan det finnas risk att "den tvättas ren o börjar läcka". Har den däremot brukats o man har bytt olja med rimliga intervaller så är den redan "rentvättad". Det finns ingen anledning att köra mineral, speciellt inte när en toppmodern olja kostar gratis.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#14
En 10W60 olja är utmärkt för motorer som går hårdare, eller rent utav är lite mer slitna/äldre. Jag skulle dock inte rekommendera att hälla i nåt tunnare än 10WXX då din motor har förmodligen större lagerspel än en modern bil som kräver en 0WXX olja. Min Passat från -96 rullar på Aral SuperTronic 0W40, helsyntet med lägsta flyttemp -60, inga problem alls.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#15
Ponera att det rekommenderas säg en 10W40 olja, låt säg mineral. Vad är då skillanden mellan en sådan mineral olja kontra en helsyntetisk 10W40. Båda oljorna har samma visko-område, dvs de beter sig på snarlikt sätt när de är kalla/varma. Vad är det som skiljer? Jo det är styrkan på oljefilmen. En mineralolja består av en grundolja med en mängd olika långa kolväte-kedjor, ju längre kedjor dessto bättre olja. När oljan blir gammal (hög värme är en orsak) så bryts dessa längre kedjor ner till kortare...En helsyntetisk olja består av en betydligt mer homogen sammansättning av kolväte-kedjor, dvs de är längre o fler till antalet. Om man gör ett oljefilms-styrke-test mellan en mineral och en helsyntetisk så kommer man finna att oljefilmen är svagare hos mineraloljan, och är det inte det man vill uppnå med oljan, dvs att förhindra metall-mot-metall kontakt? Samtliga motoroljor innehåller additiv, det är de som får grundoljan (talet framför W) att bete sig som en "annan olja varm" (talet efter W). Utöver detta finns det detergenter mm, och allt som oftast är dessa tillsatser av bästa sort i en modern märkes/kvalitets helsyntetisk olja. Jag ser absolut ingen anledning till o hälla på något annat än det bästa, därmed INTE sagt att det funkar även med den billigaste Lidl-oljan. Att folk förespråkar mineral beror på att de resonerar som så: Det har ju funkat sedan 1970 så varför ändra? O jag ger de en poäng i det resonemanget, men de ger inte motorn bästa möjliga skydd den saken är säker.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#16
dawwe skrev:
Ponera att det rekommenderas säg en 10W40 olja, låt säg mineral. Vad är då skillanden mellan en sådan mineral olja kontra en helsyntetisk 10W40. Båda oljorna har samma visko-område, dvs de beter sig på snarlikt sätt när de är kalla/varma. Vad är det som skiljer? Jo det är styrkan på oljefilmen. En mineralolja består av en grundolja med en mängd olika långa kolväte-kedjor, ju längre kedjor dessto bättre olja. När oljan blir gammal (hög värme är en orsak) så bryts dessa längre kedjor ner till kortare...En helsyntetisk olja består av en betydligt mer homogen sammansättning av kolväte-kedjor, dvs de är längre o fler till antalet. Om man gör ett oljefilms-styrke-test mellan en mineral och en helsyntetisk så kommer man finna att oljefilmen är svagare hos mineraloljan, och är det inte det man vill uppnå med oljan, dvs att förhindra metall-mot-metall kontakt? Samtliga motoroljor innehåller additiv, det är de som får grundoljan (talet framför W) att bete sig som en "annan olja varm" (talet efter W). Utöver detta finns det detergenter mm, och allt som oftast är dessa tillsatser av bästa sort i en modern märkes/kvalitets helsyntetisk olja. Jag ser absolut ingen anledning till o hälla på något annat än det bästa, därmed INTE sagt att det funkar även med den billigaste Lidl-oljan. Att folk förespråkar mineral beror på att de resonerar som så: Det har ju funkat sedan 1970 så varför ändra? O jag ger de en poäng i det resonemanget, men de ger inte motorn bästa möjliga skydd den saken är säker.

Bra info där! big_smile
Men som du säger så har det inte världens betydelse om jag byter till denna olja?
Som sagt är den betydligt mycket mycket bättre än vad som är i bilen nu så jag måste byta om jag skall köra nå mera. roll


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 augusti 2015
#17
Du kan lugnt hälla på den. Du kan till o med åka till Lidl o hälla på deras billigaste. Men då får motorn inte optimalt skydd, med dagens mått mätt. Att sedan dagens sämsta oljor förmodligen är bättre än de allra bästa anno 1971 är en annan historia smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

192 Inlägg
22 augusti 2015
Trådstartare
#18
Får tacka så hemskt mycket för eran hjälp gott folk! 
Detta är inte kvalités olja men det duger för nu läget iallafall.
vela bara säkra mig att det går att använda mig utav denna olja.

Vill ni tillägga nå så nämn det bara.   Bra å veta i fram tiden! wink


104 Inlägg
22 augusti 2015
#19
Funderat nåt på oljor speciellt framtagna för äldre motorer med "flat tappet" lyftare ?  ex. Joe Gibbs,  Royal Purple m.fl
Säkert inte lika kritiskt när motorn väl är inkörd, men moderna oljor innehåller ingen "zink" som är ganska viktigt i gamla stötstångsmotorer utan rull-lyftare.

Dogs have owners, cats have staff....


Sök