Ponera att det rekommenderas säg en 10W40 olja, låt säg mineral. Vad är då skillanden mellan en sådan mineral olja kontra en helsyntetisk 10W40. Båda oljorna har samma visko-område, dvs de beter sig på snarlikt sätt när de är kalla/varma. Vad är det som skiljer? Jo det är styrkan på oljefilmen. En mineralolja består av en grundolja med en mängd olika långa kolväte-kedjor, ju längre kedjor dessto bättre olja. När oljan blir gammal (hög värme är en orsak) så bryts dessa längre kedjor ner till kortare...En helsyntetisk olja består av en betydligt mer homogen sammansättning av kolväte-kedjor, dvs de är längre o fler till antalet. Om man gör ett oljefilms-styrke-test mellan en mineral och en helsyntetisk så kommer man finna att oljefilmen är svagare hos mineraloljan, och är det inte det man vill uppnå med oljan, dvs att förhindra metall-mot-metall kontakt? Samtliga motoroljor innehåller additiv, det är de som får grundoljan (talet framför W) att bete sig som en "annan olja varm" (talet efter W). Utöver detta finns det detergenter mm, och allt som oftast är dessa tillsatser av bästa sort i en modern märkes/kvalitets helsyntetisk olja. Jag ser absolut ingen anledning till o hälla på något annat än det bästa, därmed INTE sagt att det funkar även med den billigaste Lidl-oljan. Att folk förespråkar mineral beror på att de resonerar som så: Det har ju funkat sedan 1970 så varför ändra? O jag ger de en poäng i det resonemanget, men de ger inte motorn bästa möjliga skydd den saken är säker.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure