Spjutski skrev:
...Vägverket har en policy som säger att de bara får hyra bilar som klassas som "energieffektiva", det vill säga antingen bilar som drivs på biobränslen eller bilar som har en mycket låg bensinförbrukning, vi pratar 0,5 l/mil eller mindre. Policys som dessa är sådant som växer starkt i dagens läge. Företag kör dessutom i stort sett bara nyare bilar då de använder sig utav leasingbilar, detta leder också till minskade utsläpp då utvecklingen ändå går framåt. Bara för att ge ett par exempel.
Detta ger ju effekt i hela ledet, vilket är oerhört bra. För det är ju så att en stor del av den svenska bilparken är leasing/tjänstebilar, eller före detta sådanna. Efter de har tjänat ut sin roll som leasing/tjänstebil, så säljs de ju ut till privatpersoner. Och detta hjälper till att få ut sådanna fordon snabbare i samhället. Skit bra!
Spjutski skrev:
Visst har du rätt i det du säger. Men jag vill även upplysa här om att hela 42 % av det totala trafikarbetet med bil faktiskt sker i städer. 50 % av alla resor som sker med bil är kortare än 5 km (enligt VV), jag tror att samma siffra för resor kortare än 3 km ligger mellan 20 och 30 %. Är detta verkligen vettigt med tanke på vår miljö, katalysatorns funktion och alla utsläpp som kommer från kallstarter? Det är dessa resor man vill åt med ett dyrare bensinpris, ta cykeln vid alla dessa korta resor, samåk, inför bilpooler åk kollektivt osv. Observera att det inte handlar om att jävlas med alla dom som bor på landsbygden!
Tyvär tänker folk i allmänhet, och politiker i synnerhet inte längre än näsan räcker. Det enda de kommer på är att höja bensinskatten och därmed slå undan benen på de som bor i glesbygden.
Jag vill påpeka att jag bor 14km från centralstation i Gbg och hör alltså inte till gruppen "glesort".
Däremot tycker jag det är
för jävligt att folk som åker tunnelbanan två, tre hållplatser på 5-10 minuter i huvudstaden, sitter och bestämmer att de skall höja skatten på bensin, så att de som valt bilen i huvudstaden skall välja tunnelbanan istället. Utan en tanke på hur det drabbar folk som inte bor i huvudstaden.
Att komma åt folk som kör mindre än 5km med höjda skatter på bensinen, det gör man inte!
Skulle jag köra 4km + 4km tillbaka hem, skulle jag inte bry mig om min SUV drog 5 liter milen, eller vad bensinen kostade. Specielt som jag som kör ny SUV "tjänar lite över snittet". De skulle behöva höjja bensin skatten till över 50kr litern innan man skulle komma i närheten av dessa människor. Och då skulle vi ha en fasligt massa små spök-städer, det skulle vara nästan tomt på folk norr om Gävle (Möjligen Sundsvall). Alla skulle bo i stan och åka grönt... Underbart. Jag kan nästan se idyllen...
![wink](img/smilies/wink.png)
Sedan kommer frågorna på rad. Var kommer maten ifrån..?
![hmm](img/smilies/hmm.png)
OCH vad kostar den, när skatten på Diesel kostar 10x..? För den uppstod väl inte i affären. Senast jag kollade, kördes den från bonden med lastbil till affären.
Vad tycker ni om 75:- litern för mjölk..?
Eller köttfärs för 500:- /kg..?
Prova själv att lägga på x10 på varor du tänker på. Ser bilden fortfarande lika idyllisk ut?
När man höjer skatten till löjliga nivåer på nått, kommer kriminaliteten "som ett brev på posten" eller "säkert som ammen i kyrkan"
Redan idag råkar vi som bor i villa ut för att bilarna blir slangade på natten. (Nej 15 åringar på moppe stjäl inte 130 liter bensin till sin moppe.) Grävmaskinister blir av med all diesel de har på arbetsplatserna. m.m.
Föreställ er hur det skulle se ut med bara dubla skatten. Se hur det gick i slutet på 90 talet när man shock höjde skatten på cigaretter! Folk skulle tvingas sluta röka. hahahaha...
Cigarett smuglingen uppstod. Den finns kvar än idag, det hjälpte inte att sänka skatten igen.
Jag kan rabla upp fler exempel, ser ungefär likadant ut, bara olika saker.
Fast just med bensin/diesel, riskerar det att bli riktigt farligt när det blir "svart marknad", kan smälla både här och där, för svarta marknaden har inga säkerhets föreskrifter att följa. Vi har en intressant framtid.
![wink](img/smilies/wink.png)