All hat åt Audi och deras MMI system.. Men jag ska ha min vilja fram haha!
LJUUUUUUD Började pillra med ljudet igår, planen var att dra om högtalarkablar i förardörren till steron som skall sitta i handfacket. Det var vackert väder och jag kände att det var ett perfekt tillfälle att ta en liten trip till Biltema med hojen och köpa lite nödvändigheter.
Blev följande
- 30A säkring/säkringhållare
- 10m 2,5mm kablar
- Strippor/katsttrypare/buntband i olika storlekar och mängder
- 3 rullar eltejp
- Två korvar & en cola
Körde hem och monterade isär dörren, sitter då 3 högtalare i dörrarna fram. En diskant, midreg och en sub. Då jag ska ha ett monster i bagaget så beslutade jag mig för att bara köra på diskant och mid i dörrarna. Kopplade ut subben i dörren och hijackade kablaget till dom två resterade högtalarna. Lät Audi original kopplingen ligga kvar då jag inte skulle sätta in stereon först om minst 3 veckor var planen så jag fortfarande kunde köra med original steron tills dess.
Drog sedan in kabeln under ratten, detta enkla projekt tog ca 2h haha... På min förra bil Peugeot 206 tog det 45 min.
DAG 2: Idag så blev jag så taggad på höra min egen musik i min så fina nya bil så jag bestämde att koppla in stereon. Började upprepa gårdagens projekt och blev nästan klar när en polare kom förbi helt oväntat med hojen och hade bestämt att vi skulle ut att busa, var strålande sol ute så blev svårt att säga nej haha. Var ute några timmar och brummade på, började klia i fingrarna och magen så vi körde hem och beställde pizza haha. Käkade och sen började skruvandet, polaren jobbar 7-16 så hade honom till 21 sen skulle han hem. Klockan var 19:30 när vi började och vi kämpade på till 21:20 sen lämnade aset mig ensam..
Tänkte ge upp och fortsätta imorgon, jobbar ef så kände att sova kan man göra i graven. Mjölade på till 01:20
Det som gjordes.
- Sågade ut plasten på baksidan av handsfacket så min steron skulle rymmas plus allt kablage.
- Kapade och klistrade ihop strömkontakten till stereon, jordade i en skruv som hade 12+ när jag mätte men när jag var klar hade strömmen gått och lagt sig. Helt hundra på att jag sprängt stereon eller något tills jag kom på att jag är elektriker och att det måste vara något fel på bilen. Mätte strömmen igen och då var jorden borta haha. Bytte jordplats och voooooila, steron startade när jag vred om nyckeln
- Drog lågnivå, remote samt kabel för att styra steget.
- Byggde om jord och ström kabel då batteriet var i bagaget på denna bil, oj vilken dröm haha!
- Började bygga en ställning för steget som skall vara under golvet i bagaget (reservhjulsbaljen), kom då på gången jag fick punka mitt i ingenstans och fick ADHD. Valde du att dra en liten mek med reservhjulet heheh.. Ser väldigt B ut så ni får bara en väldigt mörk bild här under
La en T-shirt på reservjhulet och strippade fast steget i däcket, JAG VET att det känns som EPA mek av en 12 åring men jag är vuxen och så är det med det. Planen är att kapa ut en plywood skiva, klä in i nå mysigt tyg från biltema och sen montera steget på de på samma ställe framöver.
Väldigt snålt med bilder, jag vet.. Letade ihjäl mig efter någon som gjort något liknande tidigare men har inte hittat ett knyss. Kommer slänga upp en liten bildbomb under veckan så ni får se lite bättre hehe
ETT PROBLEM När jag drar på lite (15+) på steron så brusar och sprakar det i högtalarna, original kablarna ligger på men skall inte komma något från dom. Aldrig varit med om det tidigare så har två slutsater till varför detta sker.
1. Audin MMI system bråkar med mig,
lösning/tanken hela tiden så fort mitt ljud är inkopplat: Koppla ur Audins egna ljudkablar och endast köra med mina egna2. För lite kräm till högtalarna,
lösning: sätta in ett steg som får driva dom. Har en 4 kanal steg so ligger så lika bra att koppla in de.
Skall undersöka detta under veckan.