Cuefa skrev:
Dåså... dags för mina $0,05 i ämnet.
Då jag jobbar för en VW återförsäljare, har jag fått nöjet att testa både VW E-up och E-golf.
Bägge bilar är ytterst kompetenta och klarar ordentligt med körning innan krämen börjar tryta.
Jag har lånat bägge dessa vagnar och kört dem hem. All good and well? Jodå. Hem för mig är 130km enkel väg från jobbet. Såååå.... Hur gick det då?
Det gick fantastiskt bra med bägge bilar! Golfens räckvid är ju ingen match, ~20 mil på full laddning visade sig mer än korrekt. Up'en ska ju klara ~16 mil på en full tank. Hade ca 2 mil kvar efter 13 mils körning. Kom jag till jobbet dagen efter? Nja, inte när jag hade tänkt mig... Var det bilens fel? Definitivt inte. Visade sig att ladda el-bil, och köra torktumlare samtidigt var en dum idé. När jag skulle köra till jobbet hade proppen gått. En full laddning senare var det inga problem att ta sig till jobbet i relativt raskt tempo.
Slutsats?
Inget fel på elbilar, dom hör definitivt ute på vägarna. Alla fördomar mot elbilar kommer från folk som kör dem sällan eller aldrig. De som lever med en elbil brukar generellt vara nöjda. Att man sen kan ladda Up'en eller golfen medans man käkar på donken, och får 80% laddning på 30 minuter, brukar ofta räcka för de flesta.
Skulle jag vilja ha en elbil? Ja, om dom hade funnits med 4wd i en prisvariant som inte ruinerar mig.