3440
Sök

Kicker vs Dls

Egenföretagare
2 496 Inlägg
21 december 2006
vw_performance skrev:
tsdi skrev:
Måste bara påpeka att Kickers grejjer är bland de fulaste leksaks prylarna jag sett! (Utseendemässigt) ser ut som nått man hämtat ur pokemon !

bara de nya prylarna.. men dom lite äldre stegen såg riktigt bra ut enligt mig..

Okej jag är inget värst på sånt här tongue men mycket av det jag har sett är så wink tongue

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

293 Inlägg
22 december 2006
har tyvärr inte hört hur kickers framsystem låter än.. men kan iaf säga att jag är grymt nöjd med L5 basarna ! smile spelar riktigt bra ! wink

edit: sen att några tycker att kickers produkter ser ut som om att det är taget från pokemon.. klockren kommentar big_smile men dock inget som jag håller med om.. tycker deras design är riktigt fräsch wink
men smaken är som baken..
Senast redigerat av a_glad (22 december 2006)

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!

Egenföretagare
2 496 Inlägg
22 december 2006
a_glad skrev:
har tyvärr inte hört hur kickers framsystem låter än.. men kan iaf säga att jag är grymt nöjd med L5 basarna ! smile spelar riktigt bra ! wink

edit: sen att några tycker att kickers produkter ser ut som om att det är taget från pokemon.. klockren kommentar big_smile men dock inget som jag håller med om.. tycker deras design är riktigt fräsch wink
men smaken är som baken..

Nja dina ser bra ut! men jag såg ett framsystem + basar med nå plastiga silver speciella galler till, såg sjukt billigt ut!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

293 Inlägg
22 december 2006
jaha.. du menar dom där taggiga sakerna till kickers fyrkantiga basar ? jo där kan jag faktist vara beredd att hålla med dig.. kör hällre utan faktist smile

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!

55 Inlägg
22 december 2006
1: Har ej hört ett värdig kickersystem
2: Har varit återförsäljare till DLS

Därför kan jag inte vara direkt objektiv.
Men DLS exklusivare saker is the shiet... Kommer ihåg en gång när vi slängde i en 10"bas i en sluten låda vi hade liggandes (absolut inte måttad till basen) men det sparkade på mer än bra - både "högt och lågt" om man säger så...
Man ska inte jämföra effekten mellan stegen men det är samtidigt svårt att inte se dem. Notera därför att DLS nästan alltid anger RMS-watt (nominell effekt) inte MAX-watt som många andra gör.
Sedan tycker jag tex ett simpelt CA23 spelar ifrån många andra steg på marknaden som har mer än 2x100wrms.

Kör själv med MS5A i fronten på min bil. De övriga prylarna kommer bytas ut mot DLS när ekonomin tillåter det. Har inga planer på att ens se över andra tillverkare. Jag lägger ju inte ner ett fungerande koncept smile

Ju snabbare man kör, ju mindre tid uppehåller man sig på vägen. Slutsats: Kör du snabbt minskar du risken för olycka... typ =P
Kör Saab 9-5 Aero, Cosmic Blå och BMW 328CI ;)

1 582 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Tjenare.

Okej nu har jag blivit ganska övertygad om att Dls is the shit haha tongue
Jag hade tänkt köpa mig 2st 10" basar

DLS UR10 eller DLS Iridium 10, tänkte då driva basarna med A6 The Mono Amp slutsteget.
Tror ni att slutsteget räcker till för att driva 2 av dessa basar, eller finns det ett annat Dls slutsteg som rekomenderas?

Vad jag läst och lärt så ska man ha monoblock till basar.

Mvh Pappi

1 634 Inlägg
22 december 2006
Tjenare. DLS är inte bäst, Inget märke är bäst. Men Dls är helt klart i världsklass, som flera andra märken. Prylarna du valt ut är jävligt fina saker.

A6 driver säkerligen båda basarna utan problem, men eftersom basarna har 2x4 ohms spolar vardera så får du koppla det så du får 4 ohms last på steget, eller 1 ohms last. vid 4 ohm vet jag inte om effekten räcker. men vid 1 ohm ger steget ca 1200wrms.

Basarna har jag inte testat, har en UR12:a som jag är riktigt nöjd med. Men jag tror inte att det är värt extrapengarna för dig att lägga på IR istället för UR.

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 634 Inlägg
22 december 2006
värt att tänka på. När du sedan vill uppgradera med ultimate slutsteg till framsystemet så är 4-kanalarna jäkligt dyra, ca 8000kr. 2-kanalarna kostar ca 4000kr. Men dessa brukar dyka upp begagnat då och då. Nu måste du ju förståss inte ha just ultimate steg till framsystemet, men det är ju snyggare att ha sama serie (=utseende) på stegen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 582 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Tjenare andreas_gbg_

Först vill jag tacka för informationen smile
Jo jag kan nästan tänka mig att de inte är så stor skillnad mellan DLS UR10 eller DLS Iridium 10.

Okej lät positivt där angående att steget skulle klara av att driva basarna vid 1 ohm, fast nu undrar vad skillnaden skulle bli/vara om steget klarade av att driva basarna vid 4 ohm?
Blir det bättre ljud vid 4 ohm eller vad? Blev lite osäker nu på steget om de verkligen klarar av att driva 2st UR10?

Jo jag håller med dig angående att det är snyggare med samma serie, hade faktiskt tänkt och köpt på samma serie så, men som du säger så finns det begagnade steg, men jag undviker de hälst. Får väl spara pengar och köpa ett 4 kanal till fram systemet tongue

Tack för allt. Mvh Pappi

381 Inlägg
22 december 2006
Jag ska bygga dls i min saab. Jag är mkt nöjd med dls har lyssnat i många bilar men mitt val föll självklart på dls. Har et hört nått som spelar så rent å fint ljud även när du vräker på i ohälsosamma ljudnivåer. Även där spelar dls rent å snyggt. Inga frekvenser osv som springer iväg som de kan göra på andra märken. Men mds ger bra ljud för pengarna men hade aldrig satt det i min bil iaf.

http://www.dls.se/default.htm Här ser man juh lite om priser osv i tävlingar.

Men tyvärr så e det inte spec billigt!
Har införskaffat 2 st dls ur10 samt en 1 fahrads konding
Dom andra delarna är inte riktigt bestämt än men de kommer sen.

Lycka till med ditt DLS ljud bygge!!

1 582 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Tjenare EyeLighter

Hehe ok lät som ett trevligt projekt för din del då smile Jag har faktiskt inte lyssnat på så otroligt många olika märken så jag har inte mycket att jämnföra med, jag har faktiskt inte hört några Dls högtalare/bashögtalare :$'

Fast som jag läst och hört av folk så ska de vara otroligt nice, fast självklart ska jag lyssna på det först innan jag bestämmer mig, hoppas de uppfyller mina krav big_smile

Ska kolla upp hemsidan wink

Ne det är faktiskt itne alls billigt, men du har inhandlat en del saker så du ska vara glad big_smile
Fast vad är de för slutsteg du ska ha till basarna då, har du kikat på något?

Tack så mycket, lycka till du med.

1 634 Inlägg
22 december 2006
Köper man fina prylar så brukar det inte vara några problem om de är bagagnade. Klart att man helst vill kunna testa det först osv, vilket alltid kanske inte är så lätt.

Ärligt talat så har jag själv inte hört samma bas och steg spelat i 1 resp 4 ohm, däremot har jag jag testat 2 och 4 ohm, då hörde inte jag någon skillnad, faktiskt inte ens mellan 4 och 8 ohm.

Det jag tror skiljer mellan 1 och 4 ohm är att det kanske kan bli lite bröligt med 1 ohm om man lirar hifi. Men det får någon annan svara på som hört skillnaderna. Dyker säkert upp någon.

Angående priserna på 4-kanals stegen så måste du ju faktiskt inte ha 4 kanaler till framsystemet, kör du med de medföljande passiva filtrerna så räcker det gott och väl med ett 2-kanals steg.

Själv skall jag köra med 6 kanaler till framsystemet. Detta för att få möjligheten att ställa in delningen på frekvenserna precis som jag vill ha det, de flesta passiva filtrerna har inte så mycket val-möjligheter. Men detta för att jag tävlar med anläggningen.

Sedan har jag även valt att köra med dls Reference serie, som enligt de som vet skall låta bättre än ultimate.

Har du mer frågos osv om dls eller något annat så kan du pm:a mig så tar vi det där.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 582 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Nej det är sant som du säger, det är ju inte alltid man kan testa sakerna så tongue

Hehe okej jag förstår, men på vilket sätt menar du bröligt? Kass kvalité eller vad?
Det vill jag inte uppleva isåfall, jag vill ha lagom med bas och kvalité självklart.

Okej, det var ju bra då isåfall smile Fast jag vill också börja tävla så det kanske är lika bra att köpa bra saker direkt så man inte ångrar sig senare eller? Vilka tävlingar tävlar du i och vilken klass?

Hur kommer det sig att Reference serien låte bättre? Gäller det både högtalare och slutsteg eller? Finns det inget Dls steg som klarar av att driva 2st UR10 basar fullt ut? För man ska ha monoblock till basar, right? Skulle jag isåfall behöva 2st A6 The Mono Amp slutsteg eller tongue

Åter tack för allt ^^

Mvh Pappi

1 634 Inlägg
22 december 2006
Det går säkert att få det kanon med 1st A6 till 2st UR10. Jag kan höra med nån på Dls om detta så hör jag av mig via pm.

Angående Reference slutsteg, så skall det vara mer utvecklat än ultimate. Tycker det är lite konstigt men så är det. MEN. Nu har å andra sidan det kommit ett nytt Ultimate slutsteg, som är av den gamla skolan, rörförstärkare, dessa slår förståss reference. Men de kostar å andra sidan runt 18.000kr har jag för mig, för ett 2-kanals wink
Detta gäller bara slutstegen.

Nu är det förståss inget fel på ultimate.... De är också kanon steg och används i många tävlingsbilar på hög nivå.

Jag diskuterade med Flodqvist på dls och jag sa att jag vill ha de bästa prylarna, oavsett pris. Då sa han 1st Reference RA10 till subben, och 3st RA20 (2-kanals). Men jag ändrade det till 1st RA10, 1 st RA20 och 1st RA40 (4-kanals) Vilket då skulle vara det näst bästa alternativet. Förutsatt att Rörförstärkarna för 18k inte var nåt alternativ wink

Självklart är det bra saker från början som gäller, annars så får man bara handla nytt efter några månader.... sad

Det är nya tävlingsklasser nästa år. I år har jag tävlat i den lägsta, Rookie 20. Nästa år blir det Advanced unlimited. Du kommer hamna i Entry om du tävlar nästa år. Men så fort man vunnit en Entry tävling får du inte vara med i den klassen längre, utan hamnar i den första "riktiga" klassen, Experienced. Entry är bara en inkörningsport för totala nybörjare som aldrig vart med innan. (Vi pratar Sound quality nu och bara inte BAAAS wink

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

1 582 Inlägg
22 december 2006
Trådstartare
Tjena andreas_gbg_

Jag skickar dig ett PM smile

1 631 Inlägg
23 december 2006
andreas_gbg_ skrev:
DLS HAR INGEN SERIE SOM HETER GENESIS.

Genesis är ett EGET märke.

De har haft och såg då ut så här
http://www.berger-2000.de/images/GENQ100X.jpg

IDAG är Genesis ett eget märke.
Senast redigerat av gurenius (23 december 2006)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
23 december 2006
DLS A6 trivs väldigt bra i 2 Ohm. Den extra effekten du får ut i 1 Ohm är sällan värd "kostnaden" i form av mer ström.

Kör därför på en bas med dubbla spolar och lägg pengarna för den andra basen på något annat i anläggningen. Du kommer INTE sakna bas med bara ett element!

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 582 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
DLS A6 trivs väldigt bra i 2 Ohm. Den extra effekten du får ut i 1 Ohm är sällan värd "kostnaden" i form av mer ström.

Kör därför på en bas med dubbla spolar och lägg pengarna för den andra basen på något annat i anläggningen. Du kommer INTE sakna bas med bara ett element!

Tjenare gurenius

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "Den extra effekten du får ut i 1 Ohm är sällan värd "kostnaden" i form av mer ström." Alltså spelar steget dåligt i 1 Ohm?

Som jag skrivit tidigare så ska jag satsa på Dls UR10, är du helt säker alltså att jag inte kommer sakna basen? Jag är bastokig, älskar när det är ordentligt med bas ^^ enda jag är orolig för är Dls A6 steget att de inte pallar med driva båda, sen även tycer jag inte en bas är så snyggt men jag vet ej, kanske är bättre än 25 smile

Om jag nu ska köpa bara en bas ska jag satsa på en 10" eller 12"? För om jag ska köpa två så tänkte jag köra på 10"

Mvh Pappi

1 631 Inlägg
23 december 2006
Få steg trivs riktigt bra i 1 Ohm. DLS har själva flera gånger rekommenderat 1.33 Ohm (3 basar) för A6 som lägsta nivå, även om det är 1 Ohm stabilt. Det som händer i 1 Ohm är att steget drar betydligt mer ström och tappar lite av kontrollen på basen. I gengäld får du extra effekt. Effektökningen sker alltså på bekostnad av andra saker. Och siktar du inte på att spela så högt som absolut är möjligt utan att bry dig om kvalitén är det inte det bästa alternativet.

A6 i 2 Ohm ger dig 870 Watt på en UR12a. Det är en perfekt kombination för att driva den riktigt bra. Du kommer inte sakna bas, jag lovar!

12" är bra val. De går djupare än 10orna och är ett bättre val för basnarkomaner...

// Gurra

1 582 Inlägg
23 december 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Få steg trivs riktigt bra i 1 Ohm. DLS har själva flera gånger rekommenderat 1.33 Ohm (3 basar) för A6 som lägsta nivå, även om det är 1 Ohm stabilt. Det som händer i 1 Ohm är att steget drar betydligt mer ström och tappar lite av kontrollen på basen. I gengäld får du extra effekt. Effektökningen sker alltså på bekostnad av andra saker. Och siktar du inte på att spela så högt som absolut är möjligt utan att bry dig om kvalitén är det inte det bästa alternativet.

A6 i 2 Ohm ger dig 870 Watt på en UR12a. Det är en perfekt kombination för att driva den riktigt bra. Du kommer inte sakna bas, jag lovar!

12" är bra val. De går djupare än 10orna och är ett bättre val för basnarkomaner...

Tja

Okej nu hänger jag med alltså en del i allafall tror jag big_smile Menar du att Dls A6 är lämpad för att driva 3st basar då och inte 1-2? Okej det är ju inte bra om det drar mycket ström så man tappar kontrollen, och självklart så vill man inte att effekten ska tappas på andra saker.

Jag tror dig då, när jag kollat dom flesta som tävlar i billjudstävlingar så kör de i 1bas? Fast de är väl mer ljudkvalité tävlingar eller. Man kan väl inte direkt tävla i Db dragrace eller Bassrace med en 12" bas?

Jo jag vet att de går djupare än 10" fast 10" är mer snärtiga, och jag vill hälst ha båda, alltså djup fast ändå snärtig, är det omöjligt eller tongue

Mvh Pappi

Sök