3262
Sök

Tona 25% av förarsidans fönster+

35 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
Tjena, har hört att man får tona vindruta men bara 25% av vindrutans storlek. Får man göra det på förarsidans fönster också?

...has left the building...
4 474 Inlägg
24 oktober 2015
Hm...De där 25% du nämner borde avse en "bård" i rutans överkant. Jag är ytterst tveksam till att man får tona alls när det gäller de främre sidorutorna, därmed inte sagt att man kan slinka igenom Bilprovningen med lätt tonade främre rutor, och slippa undan Farbror Blå...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

35 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
Ok hmm vet du vilken toningsgrad som skulle funka på rutorna som inte drar till sig polisen?

4 474 Inlägg
24 oktober 2015
Nej, men den allra ljusaste toningen lär klara sig i e de allra flesta fallen, flygande inspektion och/eller nitisk super observant polis undantagen smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

35 Inlägg
24 oktober 2015
Trådstartare
dawwe skrev:
Nej, men den allra ljusaste toningen lär klara sig i e de allra flesta fallen, flygande inspektion och/eller nitisk super observant polis undantagen smile

Ok ty

Muttley
25 oktober 2015
Du får inte tona något alls. Speciellt inte sidorutorna fram.

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
tkd_rille: En sanning med modifikation...Du får inte tona mer än vad det redan är tonat från fabrik....

Muttley
25 oktober 2015
dawwe skrev:
tkd_rille: En sanning med modifikation...Du får inte tona mer än vad det redan är tonat från fabrik....

Svaret är ett rungande nej.
Att folk kommer igenom besiktning med det är för att teknikern är blind.

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Men det är ju det jag säger...Man får inte tona mer än vad det är från fabrik, för de allra flesta bilar har (fabriks!)tonade rutor idag. Låt gå att det kan finnas nån 70-80 -tals bil med helt otonade rutor, men de börjar bli ovanliga. Mitt svar är alltså riktat mot frågan "vet du vilken toningsgrad som skulle funka på rutorna som inte drar till sig polisen?", dvs jag vet INTE hur mycket (%) en fabrikstoning får vara som mest....Däremot kan en väldigt ljus (extra)toning klara sig länge, är det däremot mer eller mindre kolsvarta främre sidorutor så lär man inte komma långt...
Senast redigerat av dawwe (25 oktober 2015)

Muttley
25 oktober 2015
Du komplicerar till det hela.
Frågan var om man får det. Och de är nej på både vindruta och sidorutor.  Om man väljer att göra det ändå är ju upp till var och en.

4 474 Inlägg
25 oktober 2015
Men man får ju ha en "bård" på övre delen av rutan, även ogenomskinlig. Jag vet inte hur långt ner den får gå men 25% av rutans "längd" låter väl inte helt osannolikt. Många bilar har ju redan från fabrik typ en kraftig grön/grå/whatever -färgad toning just i rutans ovankant o ca 10 cm ner... O jag skriver ju att jag "är ytterst tveksam till att man får tona alls när det gäller de främre sidorutorna", men jag är INTE säker på hur det förhåller sig med rutor som är helt otonade från fabrik, det kan tänkas att sådana får tonas, men jag håller det INTE för sannolikt. Men jag vet inte... Sen skulle det väl se för djävlig ut om man fick tona 25% av sidorutornas "höjd", vilket säkerligen är strängt förbjudet....
Senast redigerat av dawwe (25 oktober 2015)

3 354 Inlägg
25 oktober 2015
Jag vill mig minnas att precis som lampor och lyktor så faller toning bort på främre rutor för att man påverkar E-märkning även om man håller sig inom den "tillåtna" Toningsprocenten.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

1 966 Inlägg
25 oktober 2015
Vanligt bilglas har ca 20-25 % toning från fabrik och lagen kräver 70 resp. 75 % ljusgenomsläpp. Du får inte ens sätta dit en genomskinlig plastfilm då SBP saknar mätutrustning för ljusgenomsläpp, varför du får en tvåa på det.

Det enda sättet att komma runt detta ska vara med hjälp av ett intyg på ljusgenomsläppet för den monterade filmen.

Sök