3718
Sök

Volvo 965 "DriftMod"

Killen med idéer.
193 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#1
Tjolahopp! Letar som en tok efter bromsar till min 965 sladdpulka!
Är det någon som har något bra tips på bolt on kit (dvs ok, skivor och belägg) eller dylikt (typ som passar med adapterplatta som kan köpas) till 965 med multilink bak? Har hört att det ska passa med delar från 855 osv dessutom, någon som kan verifiera detta?
Tacksam för hjälp!
Lägger upp projekttråd snart cool
Senast redigerat av Minitaylor (29 december 2015)

- True to the Source -

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
29 december 2015
#2
Minitaylor skrev:
Tjolahopp! Letar som en tok efter bromsar till min 965 sladdpulka!
Är det någon som har något bra tips på bolt on kit (dvs ok, skivor och belägg) eller dylikt (typ som passar med adapterplatta som kan köpas) till 965 med multilink bak? Har hört att det ska passa med delar från 855 osv dessutom, någon som kan verifiera detta?
Tacksam för hjälp!
Lägger upp projekttråd snart cool

Är det så svårt att få tag på bromsar till en 965:a???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Killen med idéer.
193 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Minitaylor skrev:
Tjolahopp! Letar som en tok efter bromsar till min 965 sladdpulka!
Är det någon som har något bra tips på bolt on kit (dvs ok, skivor och belägg) eller dylikt (typ som passar med adapterplatta som kan köpas) till 965 med multilink bak? Har hört att det ska passa med delar från 855 osv dessutom, någon som kan verifiera detta?
Tacksam för hjälp!
Lägger upp projekttråd snart cool

Är det så svårt att få tag på bromsar till en 965:a???

/Benny

Skivor och belägg är inga konstigheter, men några vettiga OK verkar tvärkört.
Är det dessutom multilink så blir det ännu svårare!

- True to the Source -

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 258 Inlägg
29 december 2015
#4
Minitaylor skrev:
Vettemannen skrev:
Minitaylor skrev:
Tjolahopp! Letar som en tok efter bromsar till min 965 sladdpulka!
Är det någon som har något bra tips på bolt on kit (dvs ok, skivor och belägg) eller dylikt (typ som passar med adapterplatta som kan köpas) till 965 med multilink bak? Har hört att det ska passa med delar från 855 osv dessutom, någon som kan verifiera detta?
Tacksam för hjälp!
Lägger upp projekttråd snart cool

Är det så svårt att få tag på bromsar till en 965:a???

/Benny

Skivor och belägg är inga konstigheter, men några vettiga OK verkar tvärkört.
Är det dessutom multilink så blir det ännu svårare!

Är det inte originalok du är ute efter och då finns dom väl hos Volvo att köpa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Killen med idéer.
193 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
#5
Vettemannen skrev:
Minitaylor skrev:
Vettemannen skrev:

Är det så svårt att få tag på bromsar till en 965:a???

/Benny

Skivor och belägg är inga konstigheter, men några vettiga OK verkar tvärkört.
Är det dessutom multilink så blir det ännu svårare!

Är det inte originalok du är ute efter och då finns dom väl hos Volvo att köpa.

/Benny

Nja, original ok på 500hk V8 är inget jag är skitsugen på! Är ute efter värre doningar smile

- True to the Source -

1 948 Inlägg
30 december 2015
#6
Minitaylor skrev:
Vettemannen skrev:
Minitaylor skrev:

Skivor och belägg är inga konstigheter, men några vettiga OK verkar tvärkört.
Är det dessutom multilink så blir det ännu svårare!

Är det inte originalok du är ute efter och då finns dom väl hos Volvo att köpa.

/Benny

Nja, original ok på 500hk V8 är inget jag är skitsugen på! Är ute efter värre doningar smile

Räcker utmärkt med originaloken... speciellt då du ska använda bilen på vintern.

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra på för belägg har du tänkt dig?
Gissar på något skräp... OM du nu vill ha BRA bromsar och inte bara STORA SNYGGA bromsar så kosta på ordentliga belägg istället.

Killen med idéer.
193 Inlägg
11 januari 2016
Trådstartare
#7
baltis skrev:
Minitaylor skrev:
Vettemannen skrev:

Är det inte originalok du är ute efter och då finns dom väl hos Volvo att köpa.

/Benny

Nja, original ok på 500hk V8 är inget jag är skitsugen på! Är ute efter värre doningar smile

Räcker utmärkt med originaloken... speciellt då du ska använda bilen på vintern.

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra på för belägg har du tänkt dig?
Gissar på något skräp... OM du nu vill ha BRA bromsar och inte bara STORA SNYGGA bromsar så kosta på ordentliga belägg istället.

Nja vinterbil vetefan, det är driftbil på gång, inte vinterpulka och definitivt ingen hink!

- True to the Source -

Med lem
1 127 Inlägg
13 januari 2016
#8
Årsmodell? Finns 2 olika varianter av multilink.

Men S60/V70R skivor och ok har folk åkt med förr, oket passar direkt i fästena. Du måste dock svara ner diametern på skivan.

Men bak behöver du väl inte uppgradera om du ska åka drifting.
Senast redigerat av H3dlund (13 januari 2016)


1 948 Inlägg
14 januari 2016
#9
Minitaylor skrev:
baltis skrev:
Minitaylor skrev:

Nja, original ok på 500hk V8 är inget jag är skitsugen på! Är ute efter värre doningar smile

Räcker utmärkt med originaloken... speciellt då du ska använda bilen på vintern.

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra på för belägg har du tänkt dig?
Gissar på något skräp... OM du nu vill ha BRA bromsar och inte bara STORA SNYGGA bromsar så kosta på ordentliga belägg istället.

Nja vinterbil vetefan, det är driftbil på gång, inte vinterpulka och definitivt ingen hink!

Räcker fortfarande UTMÄRKT med org.belägg... eller ska du drifta 10 varv runt mantorp på 1.30 tider? big_smile
Ska du accelera upp bilen så mycket på raksträckorna så du måste bromsa ner farten med 100km/h innan du börjar drifta i nästkommande kurva?

Läs på lite om hur bromsar fungerar / fysiken. Det behövs INTE stora tunga ok för att få stopp på en bil...
Tänk så här... du cyklar... har inga bromsar på cykeln... du bromsar med undersidan utav skon (har jag gjort hundratalsgånger som grabb).
Kommer du stanna snabbare om du har storlek 50 istället för 35? JA det kommer du, om du har precis likadan sula och underlag du bromsar mot...
Men storlek 50 på ett par skor med hal sula och mot säg rullgrus/våtasfalt kommer bromsa SÄMRE än ett par storlek 35 med BRA sula mot torr fin asfalt...
Kanske inte blev så bra jämförelse men hoppas du förstår tänket.
Sen behöver jag inte börja tala om hur jävla opraktiskt det är med ofjädrad vikt (vilket bromsar är)...

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra för belägg på dina stora ok? smile Nu kostar ett par bra belägg 2-3k till dina ok... med ett par STORA ok som du drömmer om kan du lätt dubbla det priset... Är du villig att ge det?
Renovera eller smörjupp dina org.ok istället och köp ett par BRA belägg... köp pfc 08, funkar bra även som kalla.. vill du komma billigare undan så kan du köpa carbotech xp10 - slits dock snabbare men mindre "investeringskostnad".

Den dagen du får prova på ett par bra belägg så kommer du få en riktig "aha upplevelse".
Jag bromsade ifrån polarns e46... jag körde org.ok och pfc skivor och belägg... han körde 355x32mm skivor och 8 kolvsok smile
Att hans bil sen även var 200kg lättare gjorde det hela ännu mer roligt big_smile

Killen med idéer.
193 Inlägg
25 januari 2016
Trådstartare
#10
baltis skrev:
Minitaylor skrev:
baltis skrev:

Räcker utmärkt med originaloken... speciellt då du ska använda bilen på vintern.

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra på för belägg har du tänkt dig?
Gissar på något skräp... OM du nu vill ha BRA bromsar och inte bara STORA SNYGGA bromsar så kosta på ordentliga belägg istället.

Nja vinterbil vetefan, det är driftbil på gång, inte vinterpulka och definitivt ingen hink!

Räcker fortfarande UTMÄRKT med org.belägg... eller ska du drifta 10 varv runt mantorp på 1.30 tider? big_smile
Ska du accelera upp bilen så mycket på raksträckorna så du måste bromsa ner farten med 100km/h innan du börjar drifta i nästkommande kurva?

Läs på lite om hur bromsar fungerar / fysiken. Det behövs INTE stora tunga ok för att få stopp på en bil...
Tänk så här... du cyklar... har inga bromsar på cykeln... du bromsar med undersidan utav skon (har jag gjort hundratalsgånger som grabb).
Kommer du stanna snabbare om du har storlek 50 istället för 35? JA det kommer du, om du har precis likadan sula och underlag du bromsar mot...
Men storlek 50 på ett par skor med hal sula och mot säg rullgrus/våtasfalt kommer bromsa SÄMRE än ett par storlek 35 med BRA sula mot torr fin asfalt...
Kanske inte blev så bra jämförelse men hoppas du förstår tänket.
Sen behöver jag inte börja tala om hur jävla opraktiskt det är med ofjädrad vikt (vilket bromsar är)...

Av ren nyfikenhet... vad ska du köra för belägg på dina stora ok? smile Nu kostar ett par bra belägg 2-3k till dina ok... med ett par STORA ok som du drömmer om kan du lätt dubbla det priset... Är du villig att ge det?
Renovera eller smörjupp dina org.ok istället och köp ett par BRA belägg... köp pfc 08, funkar bra även som kalla.. vill du komma billigare undan så kan du köpa carbotech xp10 - slits dock snabbare men mindre "investeringskostnad".

Den dagen du får prova på ett par bra belägg så kommer du få en riktig "aha upplevelse".
Jag bromsade ifrån polarns e46... jag körde org.ok och pfc skivor och belägg... han körde 355x32mm skivor och 8 kolvsok smile
Att hans bil sen även var 200kg lättare gjorde det hela ännu mer roligt big_smile

Tack för din input, jag förstår principen wink det gör bara mig gladare, då kan jag känna mig nöjd med uppdatering av skivor och belägg bara!

- True to the Source -


Sök