Blir ett väldigt snabbt svar på mitt förra inlägg. Efter samtal med Jimmy från stertman så ska bilen upp där den 2/2 för steg 2, dock om det gick att lösa kommer även haldex uppgraderingen ske då. Detta beror på leveransproblem ifrån haldex. Men hoppas Jimmy hinner få hem det tills då!
Det som inhandlades idag och som ska monteras så fort tiden finns innan färden mot stertman går av är. Stoptech steg 1 bromsbelägg fram och bak. CTS insugskit. SuperPro motorfäste. Xenon 6000k.
"bara" optimering, men kommer landa på cirka 280-290hk. Lite mer än de 250hk original som vi har vi våra VR6or
Får du den effekten bänkad hos dem? Svårt att tro att de kan ta den så långt utan att modifiera grenrören tex då de stryper en hel del tyvärr, garagekompisens R32 sitter det ett SuperSprint helsystem med racekatter på, optimerad efer det kan man med lite tur få ut runt 270
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
"bara" optimering, men kommer landa på cirka 280-290hk. Lite mer än de 250hk original som vi har vi våra VR6or
Får du den effekten bänkad hos dem? Svårt att tro att de kan ta den så långt utan att modifiera grenrören tex då de stryper en hel del tyvärr, garagekompisens R32 sitter det ett SuperSprint helsystem med racekatter på, optimerad efer det kan man med lite tur få ut runt 270
Jimmy nämnde också att nästa steg var att ge sig på grenrören och resterande systemet, kan köpa delar som passar R32an och modifiera så de går på min. Men det kostar därefter
De utger att deras steg 2 skall leverera 280hk/360nm, yes bänkning sker hos dom också. Så kommer bli spännande att se om de håller vad de lovar
Jimmy nämnde också att nästa steg var att ge sig på grenrören och resterande systemet, kan köpa delar som passar R32an och modifiera så de går på min. Men det kostar därefter
De utger att deras steg 2 skall leverera 280hk/360nm, yes bänkning sker hos dom också. Så kommer bli spännande att se om de håller vad de lovar
är väl möjligen allt efter downpipesen som skiljer för det sitter samma grenrör på a3 som r32 nu när du säger det, hur mycket extra i vrid får du ut?
2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Jimmy nämnde också att nästa steg var att ge sig på grenrören och resterande systemet, kan köpa delar som passar R32an och modifiera så de går på min. Men det kostar därefter
De utger att deras steg 2 skall leverera 280hk/360nm, yes bänkning sker hos dom också. Så kommer bli spännande att se om de håller vad de lovar
är väl möjligen allt efter downpipesen som skiljer för det sitter samma grenrör på a3 som r32 nu när du säger det, hur mycket extra i vrid får du ut?
+25hk +35Nm tror jag polaren skulle få av AK-tuning, men då var det inte mer än 2600kr för optimeringen
Afan! Vet att Stertman inte är billigaste alternativet, men fick lite rabatter på det jag beställt idag av dom. Sen är Stertman ett "säkert" kort tycker jag, när det kommer till kvalité, vill inte smutskasta andra firmor som sysslar med samma. Men jag känner mig trygg att låta dom arbeta på bilen, så då får det kosta någon krona mer
Idag monterades bromsbeläggen, luftburken, motorfästet samt 6000k xenon. Ett stort tack till mekonomen på berga som hjälpte mig!
Blev väldigt nöjd med allt, bromsarna tar kanon (och slutat gnissla), ljudet ifrån insuget är klockrent (dock tappat lite bottenvrid) och ljuset är kanon då övriga lampor i fronten är 6000k redan.
Nu är det endast resan till Stertman kvar som ska avverkas nästa tisdag! Ska bli så kul
Sitter och funderar på om man skall pryda TT:n med lite TTRS grejor. Har hittat lite inredningsdetaljer som jag har skickat iväg förfrågningar på. Såg även att det går att köpa en komplett inredning (framstolar samt bak), dock 15 000kr....Frågan förblir om det är värt att lägga så j*vla mycket på några stolar, dock är dom väldigt snygga!
Klickade hem idag 2st insteg/trösklar till bilen! Tanken är att endast använda listen med TTRS loggan, pga ena insteget var 4 fästen def samt 1 def på ena. Jagar även en TTRS ratt samt växelspak (Hoppas Alingsås bildelar AB godkänner att jag lånar deras bilder )
Var igår uppe hos grabbarna på Stertman Motorsport för deras steg 2 samt byte till haldex performance modul. Kan summera det som både bra och dåligt. Det som gick bra var att det var trevligt att få besöka grabbarna på Stertman och skillnaden av bytet med haldex modulen, vilket blev riktigt märkbar!
Det dåliga var optimeringen som inte gick som vi ville, det blev en viss ökning men inte den som vi ville ha. Fick veta att det troligen är bensinen jag hade i tanken som är den bristande länken (Shell V-power). Fick rådet att köra på statoils miles98+.
Summeringen blev att vi bestämde att i Maj månad ska TT:n svänga förbi Nynäshamn för ett nytt försök att hamna kring den siffran vi eftersträvade. Samt att den kommer få en sänkning och hjulinställning.
Under tiden blir det endast att köra på miles98+
När jag väntade uppe på Stertman så klickade jag även hem en TTRS växeldamask med knopp och idag skickas en TTRS ratt hem till mig. Kommer lägga upp bilder på dessa när de har kommit.
Vad siktade ni på för effekt? eller vart landade ni?
Vi siktade att hamna runt 280hk och 360nm. Vi hamnade på 270hk och 372nm. Håller tummarna att det är bensinen som är boven och att det blir 275-280hk..isch efter nästa besök i Maj
Vid besöket hos Stertman kunde dom avläsa en felkod med min vinge, blev inte överraskad då den ibland inte vill gå upp. Vid monteringen av ratten och trösklarna så läste mekonomen av bilen och fick fram felkoden att "ändlägeskontakten" var det som strulade. Åkte till Audi för att höra om man endast kan byta ut motorn till vingen och fick svaret att dom endast säljer hela underredet till vingen (inkl motor), dock för en summa jag inte anser normal! Det finns ytterligare ett alternativ som är att montera en vinge på den befintliga vingen. Skulle bli billigare att köpa den samt lackera den hos Audi, än om Audi skulle "laga" den befintliga vingen.
Igår bokades Audin in hos Stertman den 13/5 för sänkning, hjulinställning, justering av optimering samt mätning!
Lite bilder på vad som hänt samt den tänkta vingen som kommer köpas.