2909
Sök

Råd om automatiskt avstängande positionsljus till Volvo 940

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
Hej! Har länge funderat efter flera tömda batteri varför jag inte lärt mig vrida tillbaks ratten till halvljus efter parkering...

Någon som har något råd hur man kopplar in t.ex ett slutande relä till positionsljusvredet? Dock så verkar instrumentbelysningen vara aktiverad då positionsljus är igång, går det på samma vred eller är det mer invecklat?

Tänkte lite ungefär som Mighty Car Mods' video där dom monterar relä som bryter när nyckeln tas ur tändningen, vilket skulle vara lämpligt. Det är just bara att instrumentbelysningen och ev. annat är på när positionsljuset är igång.
Senast redigerat av tobberobbe (12 januari 2016)

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 januari 2016
Är det inte automatiskt halvljus på 940?
Har för mig farsans bil hade det. Mycket smidigt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
Halvljus ja, positionsljus nej.

Nödvändigt? Nej, men är man skadad i huvudet så man tycker det är stiligt så är man smile

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 januari 2016
tobberobbe skrev:
Halvljus ja, positionsljus nej.

Nödvändigt? Nej, men är man skadad i huvudet så man tycker det är stiligt så är man smile

Aha..du är en sån.

Är det inte enklare att lära dig att vrida tillbaka knappen i stället för att börja gräva bland elen?
Gör det till en rutin och det sitter. Räcker med att du tänker högt för dig själv "vrid tillbaka knappen" ett par gånger så gör du det sen utan att tänka på det.
Eller sätt upp en lapp på panelen eller häng den i backspegeln?

Laddtrycksgalen
49 Inlägg
12 januari 2016
Trådstartare
Tror nog min hjärna är bortom räddning var det gäller att komma ihåg saker. Jag är ökänd för att glömma saker så som det är redan. Tänkte ifall det går att stänga av det läget på vredet om nyckeln är ur med endast den kabeln som går till positionsljuset, eller om det kräver större ingrepp. Någon måste ju vara på min nivå av glömskhet tänkte jag, eftersom jag ser positionsljus på en daglig basis på.

Forummoderator
26 375 Inlägg
12 januari 2016
tobberobbe skrev:
Tror nog min hjärna är bortom räddning var det gäller att komma ihåg saker. Jag är ökänd för att glömma saker så som det är redan. Tänkte ifall det går att stänga av det läget på vredet om nyckeln är ur med endast den kabeln som går till positionsljuset, eller om det kräver större ingrepp. Någon måste ju vara på min nivå av glömskhet tänkte jag, eftersom jag ser positionsljus på en daglig basis på.

Känner igen mig i tänket, och jag tror mycket av det där sitter i ens egna griller.
"Jag har dåligt minne" tänker man och då har man också det. Samma gäller "nu kommer det inte gå bra" och så går det förstås åt skogen..det gäller att tänka positivt!

Har också katastrofalt minne ibland men försöker vända på det.

Lycka till!

Sök