3845
Sök

Chassienummer Volvo 240-75 (Pappersfuskad?)

139 Inlägg
19 februari 2016
Trådstartare
#1
Hej alla garagare, jag ska eventuellt åka och köpa mig en 242 av 75 årsmodel.
Jag undrar vart man kan hitta chassienummren, då jag har hört att det är vanlig med pappersfusk på den modellen?
Tacksam för alla svar o tips. big_smile


MVH
Senast redigerat av Oggejay (19 februari 2016)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#2
Nitad plåt i motorrum. Mellan gångjärnen på höger framdörr och i bagage på insidan mellan bakljusen.

Säkraste sättet att identifiera en 75a är att titta på fjädertornen. Är hålet helt runt är det en 75am är det tillplattat mot fronten är det en 76 eller nyare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 111 Inlägg
19 februari 2016
#3
Nja, tror att det ändras under 1975, så en 75a kan ha bådadera.
Om bilen känns skum, dra bort plastlisten som sitter runtom dörröppningen, lätta lite på kickpanelen (plastpanelen som sitter till höger om passagerarens fötter) och stoppa in handen genom hålet där så går det ju känna om du känner några svetsskarvar kring chassinumret. Ett tag sedan jag skruvade 240 men har för mig detta skall gå ganska bra.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#4
Volvo544special65 skrev:
Nja, tror att det ändras under 1975, så en 75a kan ha bådadera.
Om bilen känns skum, dra bort plastlisten som sitter runtom dörröppningen, lätta lite på kickpanelen (plastpanelen som sitter till höger om passagerarens fötter) och stoppa in handen genom hålet där så går det ju känna om du känner några svetsskarvar kring chassinumret. Ett tag sedan jag skruvade 240 men har för mig detta skall gå ganska bra.

Jag har bevittnat chassinummerbyte av den högre skolan. Näst intill omöjligt att upptäcka utan röntgenutrustning. Så det är inget säkert sätt. Så en sen 75a kan ha ickerunda fjädertorn?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 111 Inlägg
19 februari 2016
#5
Nej säkert är det ju absolut inte, däremot skulle jag börja ana oråd om jag upptäckte en sådan sak på en bil som verkade skum.
Ja jag har för mig att de kommer sent under 1975, helt säker är jag inte.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#6
Volvo544special65 skrev:
Nej säkert är det ju absolut inte, däremot skulle jag börja ana oråd om jag upptäckte en sådan sak på en bil som verkade skum.
Ja jag har för mig att de kommer sent under 1975, helt säker är jag inte.

Man märker ju rätt snart om det är en originalbil om man är kännare. Men är det runda fjädertorn vet man ju med stor säkerhet iaf

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#7
En 75a har bara ett spolarmunstycke på huven. Även blinkersspak och torkare är speciella. Är trekantiga istället för fyrkantiga som på senare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

5 111 Inlägg
19 februari 2016
#8
Jo, och den har även ratten från de sista årsmodellerna av 140-serien, gamla M40-lådan utan backspärr osv. - men alla dessa saker kan ju bytas med åren.

Jag skulle nog inte misstänka pappersfusk på en bil som ser genuin ut i alla fall, ser det ut som en 80-tals 242 med originallackering från fabrik skulle jag definitivt vända helt om, sen har vi ju hela spektrat därmellan.

Är det en 242 DL med B20 så är det med stor sannolikhet en 75a också, 1976 fanns B20-motorn bara i L.
Senast redigerat av Volvo544special65 (19 februari 2016)


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
19 februari 2016
#9
Volvo544special65 skrev:
Jo, och den har även ratten från de sista årsmodellerna av 140-serien, gamla M40-lådan utan backspärr osv. - men alla dessa saker kan ju bytas med åren.

Jag skulle nog inte misstänka pappersfusk på en bil som ser genuin ut i alla fall, ser det ut som en 80-tals 242 med originallackering från fabrik skulle jag definitivt vända helt om, sen har vi ju hela spektrat därmellan.

Är det en 242 DL med B20 så är det med stor sannolikhet en 75a också, 1976 fanns B20-motorn bara i L.

Instämmer. Hade varit kul om TS ville visa bilen så man kunde göra ett utlåtande

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

762 Inlägg
20 februari 2016
#10
DiwraZ skrev:
En 75a har bara ett spolarmunstycke på huven. Även blinkersspak och torkare är speciella. Är trekantiga istället för fyrkantiga som på senare

Min 76:a har trekantiga blinkersspakar, ett spolarmunstycke, samt att den har gummilisten som sitter bakom den främre regskylten, denna gummilist ska ha försvunnit under 1976 vet dock inte när under modellåret.

Men den har inte de runda hålen på fjäderbenstornen, utan de som är tillplattade i framänden.  smile


139 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#11
DiwraZ skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nja, tror att det ändras under 1975, så en 75a kan ha bådadera.
Om bilen känns skum, dra bort plastlisten som sitter runtom dörröppningen, lätta lite på kickpanelen (plastpanelen som sitter till höger om passagerarens fötter) och stoppa in handen genom hålet där så går det ju känna om du känner några svetsskarvar kring chassinumret. Ett tag sedan jag skruvade 240 men har för mig detta skall gå ganska bra.

Jag har bevittnat chassinummerbyte av den högre skolan. Näst intill omöjligt att upptäcka utan röntgenutrustning. Så det är inget säkert sätt. Så en sen 75a kan ha ickerunda fjädertorn?

Volvo544special65 skrev:
Nej säkert är det ju absolut inte, däremot skulle jag börja ana oråd om jag upptäckte en sådan sak på en bil som verkade skum.
Ja jag har för mig att de kommer sent under 1975, helt säker är jag inte.

Så till exempel denna bilen

http://www.garaget.org/?car=62186&image=570628
och
http://www.garaget.org/?car=327223&image=3083814
har enligt er teori "fel" eller "rätt" fjädertorn?
Senast redigerat av Oggejay (20 februari 2016)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
20 februari 2016
#12
Oggejay skrev:
DiwraZ skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nja, tror att det ändras under 1975, så en 75a kan ha bådadera.
Om bilen känns skum, dra bort plastlisten som sitter runtom dörröppningen, lätta lite på kickpanelen (plastpanelen som sitter till höger om passagerarens fötter) och stoppa in handen genom hålet där så går det ju känna om du känner några svetsskarvar kring chassinumret. Ett tag sedan jag skruvade 240 men har för mig detta skall gå ganska bra.

Jag har bevittnat chassinummerbyte av den högre skolan. Näst intill omöjligt att upptäcka utan röntgenutrustning. Så det är inget säkert sätt. Så en sen 75a kan ha ickerunda fjädertorn?

Volvo544special65 skrev:
Nej säkert är det ju absolut inte, däremot skulle jag börja ana oråd om jag upptäckte en sådan sak på en bil som verkade skum.
Ja jag har för mig att de kommer sent under 1975, helt säker är jag inte.

Så till exempel denna bilen

http://www.garaget.org/?car=62186&image=570628
och
http://www.garaget.org/?car=327223&image=3083814
har enligt er teori "fel" eller "rätt" fjädertorn?

Den övre har fel fjädertorn och jag misstänker pappersfusk.
Intressant med din bil. När du säger det så har jag ägt en tidig -76a med ett spolarmunstycke.. Så fel av mig

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

139 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#13
DiwraZ skrev:
Oggejay skrev:
DiwraZ skrev:
Jag har bevittnat chassinummerbyte av den högre skolan. Näst intill omöjligt att upptäcka utan röntgenutrustning. Så det är inget säkert sätt. Så en sen 75a kan ha ickerunda fjädertorn?

Volvo544special65 skrev:
Nej säkert är det ju absolut inte, däremot skulle jag börja ana oråd om jag upptäckte en sådan sak på en bil som verkade skum.
Ja jag har för mig att de kommer sent under 1975, helt säker är jag inte.

Så till exempel denna bilen

http://www.garaget.org/?car=62186&image=570628
och
http://www.garaget.org/?car=327223&image=3083814
har enligt er teori "fel" eller "rätt" fjädertorn?

Den övre har fel fjädertorn och jag misstänker pappersfusk.
Intressant med din bil. När du säger det så har jag ägt en tidig -76a med ett spolarmunstycke.. Så fel av mig

Hmm , för det känns väl ganska omständigt annars att byta fjädertorn också.
Jag menar det vanligaste fusket måste vara att enbart flytta plåtar o chassienummer ? smile

Är förekomst av styrservo ett tecken på eventuellt mygel? Eller fanns det som tillval från början? smile
Senast redigerat av Oggejay (20 februari 2016)

359 Inlägg
20 februari 2016
#14
Jag har ägt helt original -75:or med tillplattat hål och styrservo så det finns

Sen finns det ju såna som gör så här för att få dom ännu trovärdigare då runda hål bara fanns -75(men båda modellerna fanns alltså -75)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/27/c4049af46c6b67a86888363b437c0f1e.jpg

139 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
#15
St3v3 skrev:
Jag har ägt helt original -75:or med tillplattat hål och styrservo så det finns

Sen finns det ju såna som gör så här för att få dom ännu trovärdigare då runda hål bara fanns -75(men båda modellerna fanns alltså -75)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08 … 7c0f1e.jpg

Så om det är bra gjort då är det i princip omöjligt att se om den är fuskad?😜

10 164 Inlägg
20 februari 2016
#16
Oggejay skrev:
St3v3 skrev:
Jag har ägt helt original -75:or med tillplattat hål och styrservo så det finns

Sen finns det ju såna som gör så här för att få dom ännu trovärdigare då runda hål bara fanns -75(men båda modellerna fanns alltså -75)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08 … 7c0f1e.jpg

Så om det är bra gjort då är det i princip omöjligt att se om den är fuskad?😜

Beror ju på hur fuskad den är men en 70 tals modell som är snyggt papprad kan vara svårt att se ja.

men som sagt du får leta efter svetsar som är på fel ställen så att säga. Har du möjligen några bilder på det tänkta objektet ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

359 Inlägg
20 februari 2016
#17
Oggejay skrev:
St3v3 skrev:
Jag har ägt helt original -75:or med tillplattat hål och styrservo så det finns

Sen finns det ju såna som gör så här för att få dom ännu trovärdigare då runda hål bara fanns -75(men båda modellerna fanns alltså -75)
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08 … 7c0f1e.jpg

Så om det är bra gjort då är det i princip omöjligt att se om den är fuskad?😜

Ja

Oftast är det ju en med nyare bakdelen som fått papper från en 75a så har den gamla bakdelen är det väldigt liten risk att den fått nya papper


Sök