4450
Sök

Styra elstolar

32 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Hejsan, håller på och grejar med ett par elmanövrerade stolar från en Mercedes E-klass som ska i min bubbla, men jag har inte kabelhärvan till stolarna.

Har testat att koppla ström till elmotorerna och de fungerar, det är vanliga likströmsmotorer

Frågan är hur man enklast kopplar in dem, med en 3-läges vippströmbrytare tex,? Problemet är att för att byta håll måste man skifta plus och jord, hur löser man det enkast?

Mvh

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 mars 2016
"Koppla 3 läges vippströmbrytare ", kolla på nätet på det , där finns fina bilder också..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Teknisk
328 Inlägg
8 mars 2016
Det som behövs för att kunna styra riktningen på motorn är en tvåpolig trelägesbrytare som nog helst ska vara återfjädrande. Köp inte för klena brytare bara, då det förmodligen går åt en del kräm för att driva dina elmotorer.

Exempel:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph … cts_id=839

Vet dock inte om just den typen pallar med dina motorer. Det är du tvungen att kolla upp själv.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

32 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
Mjo, men med en sån brytare kommer ju stolen röra sig åt samma håll hela tiden.

Man måste skifta plus och minus för att få motorn att snurra åt andra hållet, hur gör man det enklast?

Mvh

Teknisk
328 Inlägg
10 mars 2016
Jo det gör man enklast med, som jag skrev, en tvåpolig trelägesbrytare.

I den kan du ha både matning och jord samtidigt då den är just tvåpolig. När du trycker brytaren åt ett håll skickas både jord och matning till motorn. När du trycker den åt andra hållet skickas jord och matning till motorn återigen, men då  kopplar man kablarna omvänt på motorn så att den snurrar åt andra hållet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

Sök